Oud-MVV'ers

18 juli 2023 12:29
Mie leef Mestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 968
Meer
Oud-MVV'ers #961
Over Jonker in zijn MVV-tijd.

Bondscoach Andries Jonker: belerend, KNVB-geschoold, alcoholvrij, maar met humor

Bjorn Thimister
10:00
18 jul 2023

Andries Jonker (60) gaat als bondscoach met de Oranje Leeuwinnen op jacht naar goud in Australië en Nieuw-Zeeland. Wat is hij voor een type trainer en mens? SoccerNews.nl sprak met mensen die in het verleden nauw met hem samenwerkten.


Inkijkje in de werk- en denkwijze van vrouwenbondscoach Andries Jonker
Het was in de zomer van 2004 toen Nico Jongen, op dat moment de belangrijkste technische beleidsbepaler bij MVV, die Andries Jonker uit de hoge hoed toverde als nieuwe trainer voor de Maastrichtse volksclub. Intern werd oud-prof Willy Boessen, op dit moment assistent bij Jong PSV, nog aangedragen als kandidaat, maar Jongen – rechterhand op dat moment van de inmiddels overleden MVV-redder Leon Melchior – koos voor Jonker.

De geboren Amsterdammer was net klaar met een bijzonder avontuur als assistent-trainer van Louis van Gaal bij het grote Barcelona. Van Camp Nou naar De Geusselt. Van de Spaanse zon naar het bourgondische Maastricht. Ron Elsen was in die jaren hoofd jeugdopleidingen bij MVV. “In die hoedanigheid had ik contact met Andries als hoofdtrainer en hij haalde mij op een gegeven moment als assistent bij de selectie”, legt Elsen uit.



‘Hij is duidelijk van de KNVB-scholing’
“Ik vond Jonker een trainer die werkte met een idee”, vervolgt de huidige manager voetbalacademie van MVV. “Andries werkte altijd volgens goed georganiseerde structuur en onderbouwde alles theoretisch. Hij had duidelijk de KNVB-scholing gehad, dat kon ik aan alles heel goed merken.” Het duo hield ook na twee seizoenen, toen Jonker MVV verruilde voor een nieuwe job bij Willem II, nog contact.

“Dat vind ik wel veelzeggend ja, dat we altijd contact zijn blijven houden. We konden goed met elkaar opschieten. Toen ik later technisch directeur was bij MVV, heb ik nog met Andries gestoeid toen hij bij Arsenal in Engeland werkte. Zo kwamen we dus weer in aanraking met elkaar, alleen allebei wel in andere functies.”

‘Arrogante’ Jonker maakte niet alleen maar vrienden
Jonker maakte echter binnen MVV niet met iedereen vrienden. Iemand die nauw met hem samenwerkte, maar niet met naam genoemd wil worden, blikt terug op hun gezamenlijke tijd bij de roemruchte Keuken Kampioen Divisieclub. “Andries was inderdaad een hoofdtrainer die alles tot in de puntjes had voorbereid. Altijd dus, hij was in zijn werk heel erg precies. Hij gedroeg zich als een schoolmeester, ook naar andere mensen toe.”


“Hij ging iedereen binnen de club vertellen hoe het moest. Dus niet alleen aan de spelers maar ook aan mensen die zelf Eredivisie hadden gevoetbald. Andries gedroeg zich als onze technische baas, op een arrogante manier. Hij was duidelijk een protegé van Louis van Gaal.”, vertelt de anonieme oud-collega van Jonker. Ondanks de niet zo prettige herinneringen ziet hij nu nog wel positieve kanten van Jonkers werkwijze. “Je leerde ook dingen van hem. Hij had natuurlijk niet met de eerste de beste gewerkt, ook na zijn tijd bij MVV overigens nog”, vervolgt de voormalig werknemer van de Maastrichtse club.

‘Vaak hetzelfde, geen alcohol, maar hij had wel humor’
“Andries was echt een KNVB-trainer, alles moest volgens die dingen die hij daar geleerd had. Zijn trainingen waren overigens niet afwisselend, we deden heel vaak hetzelfde. Jonker was een serieuze man in zijn doen en laten. Hij dronk geen alcohol, had ook wel humor hoor. Tijdens een trainingskamp na het seizoen in het buitenland had iemand sterke drank in zijn 7UP gedaan haha. Dat kon hij wel hebben, vond hij helemaal niet erg.”

“Of hij wereldkampioen kan worden met de vrouwen? Dat weet ik niet. Wat ik wél weet is dat hij al eerder bij de Oranje Leeuwinnen heeft gewerkt, dus hij heeft al wat ervaring op dat gebied. Ik ben dus benieuwd, we zullen zien.” Andries Jonker werkte in het verleden onder meer ook nog bij het Duitse Wolfsburg en Telstar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2023 21:19
Jim Cemint
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 808
Meer
Oud-MVV'ers #962
Sampdoria heeft een bod van 1,6 miljoen uitgebracht op Mbuyamba. Het is natuurlijk de vraag of de clubs eruit gaan komen. Krijgt MVV daar een opleidingsvergoeding voor als dat rond komt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2023 21:21
CatenaccioMestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 567
Meer
Oud-MVV'ers #963

Jim Cemint schreef : Sampdoria heeft een bod van 1,6 miljoen uitgebracht op Mbuyamba. Het is natuurlijk de vraag of de clubs eruit gaan komen. Krijgt MVV daar een opleidingsvergoeding voor als dat rond komt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk


Dan zou MVV €35.750 krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2023 20:45
Jim Cemint
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 808
Meer
Oud-MVV'ers #964
Inmiddels ligt er blijkbaar al een derde bod van Sampdoria bij Volendam voor Mbuyamba: 2,3 miljoen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2023 00:46
CatenaccioMestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 567
Meer
Oud-MVV'ers #965

Jim Cemint schreef : Inmiddels ligt er blijkbaar al een derde bod van Sampdoria bij Volendam voor Mbuyamba: 2,3 miljoen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk


Dan zouden we 57.500 verdienen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2023 10:52
Mosae
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 466
Meer
Oud-MVV'ers #966
Om te weten dat je er zélf 2,3 miljoen voor had kunnen vangen, als een club als Volendam dit wel kan. Maar goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2023 21:14
Driver
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 373
Meer
Oud-MVV'ers #967
St Truiden heeft vanavond met 1-0 gewonnen van Standard Luik met in de basisopstelling Steuckers en van Helden.
Steuckers werd in de allerlaatste minuut gewisseld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Gianni Bruno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2023 18:18
LRB
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 597
Meer
Oud-MVV'ers #968
uzze "Flup"

oftewel Philipp Haastrup





sjiek !:thumbsup:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2023 11:54 16 okt 2023 11:54 door De Zwarte Vogel.
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 923
Meer
Oud-MVV'ers #969
Chris Coenen is op 86-jarige leeftijd overleden. In de advertentie in de krant staat hij afgebeeld in zijn MVV-tenue, een duidelijk teken dat dat toch zijn club was ondanks de overstap naar een andere club in het Limburgse. Het was een grillige speler, een echte ouderwetse rechtsbuiten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2023 12:51
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 923
Meer
Oud-MVV'ers #970
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2023 00:24
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 821
Meer
Oud-MVV'ers #971
Zaug Coenen gere speule met Ummels es linksboete ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2023 08:02
Mosae
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 466
Meer
Oud-MVV'ers #972
Waar is deze foto gemaakt? Is volledig zittribune, achter het 11-tal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2023 08:28
aait wief
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 215
Meer
Oud-MVV'ers #973

Mosae schreef : Waar is deze foto gemaakt? Is volledig zittribune, achter het 11-tal.

Olympisch stadion Amsterdam
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel, Mosae

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2023 09:27
Mosae
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 466
Meer
Oud-MVV'ers #974
Aha dan hoop ik dat ze gewonnen hadden die dag :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2023 22:17
ouwe rot
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 905
Meer
Oud-MVV'ers #975
Dws-mvv.
Later fc amsterdam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.467 seconden