Interview met Koen Kostons in De Limburger vandaag:
Zoon van de Paderborn-trainer zag Koen Kostons in MVV-shirt op tv schitteren: ‘Pap, die moet je halen!’
Koen Kostons (24) vertrok afgelopen winter bij MVV. Met SC Paderborn speelt hij nu op het tweede niveau in Duitsland, waar hij onder andere voor 60.000 man tegen Schalke 04 voetbalde. „Wat is de juiste keuze? Er is nooit echt een juiste keuze. Dat weet je pas achteraf.”
Zoon van de Paderborn-trainer zag Koen Kostons in MVV-shirt op tv schitteren: ‘Pap, die moet je halen!’
De voetbalwereld hangt van toevalligheden aan elkaar vast. Een mooi voorbeeld daarvan is de overstap van Koen Kostons naar SC Paderborn. De 20-jarige Brooklyn, zoon van trainer Lukas Kwasniok, kijkt namelijk graag naar de Nederlandse eerste divisie op televisie als hij op vrijdagavond niets te doen heeft. Uitgerekend hij zag Kostons wekelijks schitteren in het shirt van MVV. „Pap, die moet je halen!”, zei hij tegen zijn vader. Inmiddels speelde de Maastrichtse aanvaller al veertien wedstrijden voor Paderborn. „Het is een mooi verhaal. En het klopt ook echt”, bevestigt hij. „Ik hoorde achteraf van mijn zaakwaarnemer dat ik al wel langer op de radar stond, maar na die tip van de zoon zijn ze mij intensiever gaan volgen. En nu zit ik hier.”
Gebak
Paderborn, op zo’n drie uur rijden van Maastricht, is nou niet echt een bruisende stad. Het is allemaal wat rechttoe, rechtaan met amper een sprankeling van schoonheid. Dat is een rechtstreeks gevolg van zware geallieerde bombardementen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, waarbij de historische stad grotendeels in puin kwam te liggen.
Tja, het is niet veel bijzonders, vind ook Kostons die aan de rand van het centrum in een penthouse woont. „Nee, het is geen Maastricht”, zegt hij als we door de lange winkelstraat lopen. „Maar als je alles met Maastricht gaat vergelijken, hou je ook niet veel over.” Gelukkig weet Kostons al enkele fijne plekjes in de stad. Zoals Café Markt 5 nabij de Paderborner Dom. „Hier hebben ze goed gebak. Dan ben ik al snel tevreden.”
Tevreden is Kostons ook nog steeds met zijn besluit om over te stappen naar de club in de Tweede Bundesliga. Hij kon ook naar FC Groningen, waar hij gesprekken mee had. Maar uiteindelijk wilde hij niet het risico lopen dat Groningen dit jaar niet promoveert. „Dan zou ik volgend seizoen alsnog in de eerste divisie spelen. Dat wilde ik per se niet. Wat is de juiste keuze? Er is nooit echt een juiste keuze. Dat weet je pas achteraf. Paderborn is een club die jonge spelers de kans geeft, ontwikkelt en dan verkoopt. Afgelopen winter ging er nog een speler voor een miljoen euro naar Freiburg. Hij had hier nog een contract voor een half jaar.” En dat is precies het pad wat Kostons ook voor zichzelf ziet. Hier zichzelf verbeteren en zich in de kijker spelen. Het liefst bij een club uit de Bundesliga. „Ik denk dat ik het kan. Ik heb het in me.”
Vastigheid
Maar het gaat niet vanzelf. De overstap van de eerste divisie naar de Tweede Bundesliga is er een die nogal wat aanpassing vergt. Kostons is met 1,85 meter zelf zeker geen kleine jongen, maar toen hij eerder dit seizoen in de spelerstunnel stond voor de wedstrijd tegen Holstein Kiel zag hij dat zeven van zijn opponenten nog boven hem uitstaken. Qua fysiek en fitheid is dit van een heel andere orde dan op het tweede niveau in Nederland. „Meer lopen, meer sprints, meer duels. Technisch is het niet zozeer beter, maar ook tactisch ligt het hier op een hoger niveau. Dat zou je misschien niet zeggen, maar de ene keer speel je 5-3-2, dan 3-4-3, vervolgens opeens met vier verdedigers. Ja, het is echt bizar. We hebben zelfs één wedstrijd 4-1-5 gespeeld voor mijn gevoel.” En dat is lastig: „Zeker als nieuwe speler wil je wat vastigheid hebben. En ik merk ook dat mijn teamgenoten nog aan mij moeten wennen. Aan mijn loopacties bijvoorbeeld.”
Ondanks het aanpassen, speelt Kostons zo goed als alles. De laatste weken speelt hij met iets minder vertrouwen dan voorheen. „Ik maak wat minder doelpunten, geef minder assists. Dan begin ik mijzelf af te vragen waar dat door komt. Thuis zegt mijn vriendin dat ik mij daar minder druk om moet maken. ‘Doe eens normaal’, zegt ze dan. ‘Je kan hartstikke goed voetballen, je speelt nu in de Tweede Bundesliga.’ Het is goed dat zij mij daar af en toe in afremt.”
Onwerkelijk
En soms is het ook goed om even naar het verleden te kijken, om te relativeren. Twee jaar geleden speelde Kostons nog op het derde niveau in Zweden. Toen stonden er soms maar 300 mensen langs de lijn te kijken. Het contrast kan haast niet groter. Enkele weken geleden voetbalde hij met Paderborn in het machtige stadion van Schalke 04, voor dik 60.000 supporters. „Tijdens de wedstrijd zelf vergeet je dat er zo veel mensen naar je kijken, maar soms ligt de wedstrijd even stil en kijk je om je heen… Dan voelt het wel even onwerkelijk. Ik heb wel echt heel hard gewerkt om dit te bereiken. Ik zat op mijn zestiende bij de selectie van MVV. Sinds dat moment ben ik élke dag bezig om het beste uit mijzelf te halen.”
Vogelverschrikker
Het stadion van Paderborn is niet zo indrukwekkend als de Arena Auf Schalke, maar is nog altijd een meer dan uitstekend onderkomen. Een kijkje in de kleedkamers, de catacomben, de businessclub en langs het veld, laten zien dat het een paar niveautjes hoger is dan de accommodatie bij MVV in Maastricht. In de rust kan er in de kleedkamer een groot scherm naar beneden worden getrokken om direct de eerste helft te analyseren en alle puntjes op de i te zetten voor het laatste deel van de wedstrijd. Nog opmerkelijker is de volautomatische vogelverschrikker die langs het veld staat. Het is een kastje met een camera die constant heen en weer en op en neer beweegt. Op zoek naar vogels die rond het stadion vliegen. Als de camera een van de gevleugelde vrienden detecteert, ‘schiet’ het in die richting een ultrasoon geluid, waardoor de vogel opschrikt en direct veiliger oorden opzoekt. Naar verluidt is Paderborn de eerste voetbalclub in Europa met dit geavanceerde vogelverjaagsysteem. Kortom, alles is tot in de puntjes verzorgd. Het is dan ook geen toeval dat Frankrijk tijdens het EK zijn kampement in dit stadion zal opslaan. Die kiezen alleen voor uitstekende voorzieningen.
Na dit seizoen ligt Kostons nog voor drie jaar vast in Paderborn. Er is dus tijd genoeg om zich te bewijzen en zijn gewenste stap naar een nog hoger niveau te maken. „De coach heeft alle vertrouwen in mij en zegt dat ik over genoeg kwaliteiten beschik. Hij denkt dat ik hier ga exploderen in Duitsland.”
Kostons wist niet dat zijn vader onderdeel was van MVV-redders
Koen Kostons volgt ‘zijn’ club MVV nog op de voet. Ook de financiële perikelen zijn hem niet ontgaan. Dat kan ook bijna niet, aangezien zijn vader één van de ondernemers is die MVV gaat helpen. Maar tot op het laatste moment wist ook Kostons zelf niet van de plannen die zijn vader en andere ondernemers hadden. „Ik las het nieuws dat een groep Maastrichtse ondernemers geld wilde stoppen in de club. Toen dacht ik al: daar móét mijn vader bij zitten, dat kan niet anders. Ik vind het heel mooi en bijzonder dat hij dat doet. Mijn vader heeft een echt MVV-hart. Het is heel mooi dat die groep er alles wil doen om de club te ondersteunen. Ik denk dat het de juiste keuze is voor MVV.