beetje de uitleg van dat systeem
1 april 2021 • 5 minutes read
Digitalisering wint terrein in de voetbalwereld. Een proces dat al een aantal jaren aan de gang is, maar dat dankzij de COVID-19-pandemie een flinke impuls heeft gekregen. Interactie met je supporters is immers een grotere uitdaging dan ooit – en die vraagt om out-of-the-box oplossingen. En die zijn er, een heel platform vol.
Online ticketing als eerste stap
Digitale ticketing, gebruiksvriendelijke online kaartverkoop en toegangscontrole, kennen de meeste voetbalclubs inmiddels wel. CM.com verzorgt al jaren de ticketing voor diverse voetbalclubs, waaronder NAC Breda, ADO Den Haag en KAS Eupen en sinds dit seizoen ook voor onder meer De Graafschap, TOP Oss en MVV Maastricht.
Peter Rood, Account Executive bij CM.com: “Het is heel mooi om te zien dat deze clubs hebben gekozen voor ons platform om hun tickets te verkopen. Wij zijn blij met hun vertrouwen en helpen hen graag om klaar te zijn voor de toekomst. Maar naast ticketing hebben we ze nog veel meer te bieden om door te groeien. Denk aan geautomatiseerde communicatie met de fanbase via diverse kanalen naar keuze en het bouwen van dataprofielen van supporters. En dat allemaal op één platform.”
Gemiste kans
De wens van elke voetbalclub is om beter te weten wie er in het stadion zit. “Vaak koopt één persoon meerdere tickets”, aldus Peter Rood. “Je hebt dan de contactgegevens van die ene persoon, waarvan je het liefst nog meer details en voorkeuren wilt weten. Bovendien wil je ook de andere bezoekers leren kennen. Hier ligt nog heel veel potentie, zeker als je weet dat CM.com alles in huis heeft om de hele supporter journey, dus de beleving van een supporter voor, tijdens en na de wedstrijd, onvergetelijk te maken.”
Mobile Marketing Cloud: gepersonaliseerde mobiele communicatie
Als je eenmaal weet wie je fans zijn, kun je heel persoonlijk met ze communiceren. De interactie met je fans verloopt via chatbots, e-mail of via mobiele nummers door het gebruik van bijvoorbeeld WhatsApp of SMS. Het is mogelijk om fanprofielen op te bouwen, waarmee je kunt segmenteren. Die sla je op in een Customer Data Platform en je benadert ze actief met de Mobile Marketing Cloud. Zo kunnen fans super makkelijk via kanalen naar keuze een kaartje kopen en hebben ze de mogelijkheid om een zitplaats te reserveren. Dit kun je steeds verder uitbreiden en zo de klantprofielen steeds meer verrijken wat een goed beeld van je supporters geeft waarmee je ze nog persoonlijker kunt benaderen.
NAC Breda
Hoe dat in de praktijk kan uitpakken, laat dit voorbeeld van NAC Breda mooi zien. Aan het eind van het seizoen 2016-2017 kregen de seizoenkaarthouders een persoonlijk belbericht van speler Manu García, de held van de club. In dat bericht vertelde hij het nieuws dat hij met een jaar had verlengd; de loyaalste groep supporters was hiermee als eerste op de hoogte. Op het telefoontje van García volgde een SMS, met daarin een link naar een pagina voor het verlengen van de seizoenkaart.
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
Een inspirerend voorbeeld van wat er gebeurt wanneer de technologie van CM.com zich mengt met de sport, is de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, die in september 2021 zal plaatsvinden in Zandvoort. CM.com zorgt met haar technologie er voor dat de bezoekerservaring tot in de puntjes verzorgd is. Online pre-registratie, verschillende betaalmethodes inclusief gespreid betalen, 1-op-1 interactie met de fans; en dat allemaal gemakkelijk – en veilig – via de smartphone.
Terug naar het voetbal: NAC Breda
Van alle voetbalclubs in Nederland is NAC Breda de club waar het voor CM.com allemaal begon. CM.com was destijds hoofdsponsor. In co-creatie met NAC hebben we verschillende digitale oplossingen uitgedacht en uitgebouwd, die er allemaal op gericht waren de fanrelatie te versterken. Eén daarvan is de Guest Manager-omgeving. Daarmee kunnen sponsors en skyboxhouders heel eenvoudig hun eigen kaarten beheren en versturen naar hun gasten, maar bijvoorbeeld ook een routebeschrijving en voorbeschouwingen. Dat scheelt de medewerkers van de club behoorlijk veel tijd.
Nieuwe samenwerking met MVV Maastricht
Met ingang van het seizoen 2021-2022 is MVV Maastricht een samenwerking aangegaan met CM.com. Een belangrijke stap in de professionaliseringsslag van de club, aldus algemeen directeur Erik Noor: “Samen met CM.com gaan wij een modern platform aanbieden aan onze supporters en partners. Op termijn zijn alle diensten en producten van onze club via dat platform te verkrijgen. Een fantastisch vooruitzicht, voor de supporters én voor onszelf.”
Een-tweetje met de klant
Co-creatie is ook vandaag de dag de werkwijze van CM.com: een een-tweetje met de klant om de fanervaring op alle fronten te verbeteren. Peter Rood: “Als je als voetbalclub eenmaal weet wat er allemaal mogelijk is, dan ben je om. Hoezo zou je nog standaard enkel via nieuwsbrieven communiceren als je ook een persoonlijk WhatsApp-bericht kunt sturen? Waarom zou je je fans niet een door één van je spelers ingesproken videobericht sturen, met een oproep om de seizoenkaart te verlengen? Als je de voorkeuren van je fans opslaat, kun je zo’n bericht zelfs door hun favoriete speler laten inspreken. Welke supporter vindt dat niet fantastisch?”
Verbeter ook jouw fanengagement
De rol van verbindende factor tussen voetbalclub en supporter is CM.com op het lijf geschreven. Wij hebben de technologie en de expertise. Als jij wilt dat jouw supporters voor, tijdens en na de wedstrijd een topervaring hebben, dan maken wij dat graag samen met jou mogelijk.
Groeten oet Bierum : Delfzijl