Natuurgras

27 mrt 2023 15:20
tuutsje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1171
Meer
Onderwerp Auteur
Natuurgras #1
MVV wil overstappen op natuurgras
Maandag 27 maart 2023
Vanaf seizoen 2025/2026 stapt de eredivisie over op het spelen op natuurgras. MVV denkt – gelet ook op het eigen Visie-document ‘De Magie van Maastricht’– eveneens richting de toekomst en wil daarom eveneens zo snel mogelijk overstappen op natuurgras. MVV Maastricht heeft echter de ongewenste situatie dat men zo ongeveer als enige betaalde voetbalorganisatie in Nederland slechts de beschikking heeft over één veld!

Op dit veld in stadion De Geusselt moet niet alleen MVV1 alle trainingen en wedstrijden afwerken maar ook alle (zeven) teams van de MVV Academy. De maatschappelijke initiatieven van MVV worden eveneens op dit ene veld in het stadion uitgevoerd. Bij natuurgras in De Geusselt is dit wegens overbelasting van het gras allemaal onmogelijk en zal er – minimaal - één veld bij dienen te komen.

MVV is dus naarstig op zoek naar ruimte voor een trainingsveld. Algemeen directeur Erik Noor heeft in dit kader uitgebreid met de KNVB en de Coöperatie Eerste Divisie gesproken over deze overstap. Hierop heeft de architect Mathieu Bruls – bekend om zijn vaak visionaire ideeën – een plan uitgewerkt.

“We moeten toekomstgericht denken en onze plannen tijdig gereed hebben. Daarom zijn we zeer verheugd met de voorstellen van de Maastrichtse architect Mathieu Bruls. Hij heeft voor het stadion de broodnodige ruimte gevonden”, zegt Erik Noor.

Bruls licht zijn plan toe: “Voor het stadion zal een deel van de bestaande parkeerplaats worden overdekt door een volwaardig, geheel omheind trainingsveld. Half verdiept blijven de parkeerplekken eronder gewoon gehandhaafd. MVV wil niet alleen een aanstaand praktisch probleem voor zijn, minstens zo belangrijk is de symbolische waarde waarbij zodoende het belang van een gezonde levensstijl en gemeenschapszin, waar onze voetbalclub voor staat, op een podium worden geplaatst. Dat laatste lijkt maatschappelijk inmiddels meer dan nodig en Maastricht zal met haar MVV een aandachttrekkende voorbeeldfunctie vervullen.”

Er lopen op dit moment met de gemeente Maastricht diverse overleggen om de mogelijkheden om dit project, het stadion, de faciliteiten en een accommodatie voor de jeugd te bespreken.

Mooi initiatief, maar hebben we het geld hier überhaupt voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2023 15:27
CatenaccioMestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 566
Meer
Natuurgras #2
Zoals je zeg al zegt.
Heel goed initiatief en een top stap als je het mij vraagt... Maar is dit realistisch en zou de gemeente hier überhaupt aan meewerken?
Want financieel kan MVV dit nooit zelf ophoesten.
De gemeente wil al niks met of aan het stadion doen dus laat staan dat ze een nieuw veld willen aanleggen en daar onder een parkeergarage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2023 16:14
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3815
Meer
Natuurgras #3
Klinkt mij als een waanzinnig plan in de oren, voor een club als MVV puur geld weggooien. Maar zit wellicht een commerciële (of subsidiepot?) invalshoek bij. Vraag me ook ernstig af of één veld extra genoeg is voor al die teams. Als dat extra geld ook natuurgras is, wordt dat extra veld dan niet te veel belast? Als het kunstgras is, dan krijg je dus de situatie dat teams trainen op kunstgras en spelen op natuurgras, dat is verre van ideaal.

Maar goed nu zal ik wel te negatief zijn ;)

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2023 16:48
Sjarelke
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 151
Meer
Natuurgras #4


Deze artist impression stond erbij in Linkedin.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2023 18:07
Vriethof18
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 87
Meer
Natuurgras #5

Jacques schreef : Klinkt mij als een waanzinnig plan in de oren, voor een club als MVV puur geld weggooien. Maar zit wellicht een commerciële (of subsidiepot?) invalshoek bij. Vraag me ook ernstig af of één veld extra genoeg is voor al die teams. Als dat extra geld ook natuurgras is, wordt dat extra veld dan niet te veel belast? Als het kunstgras is, dan krijg je dus de situatie dat teams trainen op kunstgras en spelen op natuurgras, dat is verre van ideaal.

Maar goed nu zal ik wel te negatief zijn ;)


Inderdaad voor ons supporters een leuk idee, maar is het inderdaad realistisch en heeft het zin om maar 1 veld erbij te krijgen..
Klein geusselt was gewoon perfect met 3 velden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2023 20:41
Sjotelsplak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1156
Meer
Natuurgras #6
Weer een leuke fata morgana van Erik Noor, of blijkt het straks toch een 1 april grap te zijn?

Zeg miech wee, wint nog vaan M-V-V . Heejaa Heejaa Hoo.
Geine mie , gelukkig nondepie ,ver geve ut neet mie cadoo!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2023 21:39
En noe?
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 142
Meer
Natuurgras #7
Ik heb ook een mooi plan voor een zwembad met spa in mijn tuin. Heb het geld niet en hoop op flink bedrag van de gemeente. Als ik dat niet krijg werkt de gemeente dus niet mee. Tja.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Klaos Dèks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 04:16 28 mrt 2023 04:16 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2369
Meer
Natuurgras #8
Toendertijd moest er kunstgras komen omdat het stadion multifunctioneel moest zijn ivm ,,veredelde subsidie,,van de gemeente Maastricht?
Hoe kan het dan mogelijk zijn dat er nu wel,,echt,, gras zou komen lijkt mij sterk dat men dan nog andere activiteiten zou kunnen organiseren en MVV dus de enigste zou zijn die gebruik gaat maken van de grasmat in stadion de Geusselt?…mvrgr Opa.

....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 07:32
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3815
Meer
Natuurgras #9

Sjotelsplak schreef : Weer een leuke fata morgana van Erik Noor, of blijkt het straks toch een 1 april grap te zijn?


Oh jeetje, moet je daar tegenwoordig al dagen voor 1 april op bedacht zijn? Ik ben er met open ogen ingetuind. Leuke grap! :lachen:

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u ASR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 09:18
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1872
Meer
Natuurgras #10
MVV moet naar bezittingen toe , ergens aan de rand van Maastricht een eigen trainingsaccomodatie en kantoren en kleedlokalen waar alles gebeurd .
Dit project financieren uit "eigen middelen" , investeerder(s) en gemeente , maar eigendom van MVV Maastricht vastgoed BV, zodat er ook waarde wordt opgebouwd buiten het veld

In de begroting geld vrijmaken voor rente en aflossing

De kantoorruimte die er nu is ( moet grotendeels) in de Geusselt als commercieel gaan gebruiken om meer onderscheidt te kunnen maken tussen verschillende partijen zodat niet alles in een ruimte onder gebeurd

Het idee wat nu gelanceerd wordt vind ik buiten natuurgras om meerdere redenen niet verstandig.
Je gaat opnieuw een lening/huur aan zonder bezittingen , het gaat om slechts 1 veld en de locatie aan een drukke weg, knoppunt en autosnelweg vind ik met veel verkeer niet de plek om "rustig" te kunnen trainen dan wel wedstrijden te kunnen spelen .

Typerend wat ik wel vind is dat Noor er nu mee komt 1 maand voor zijn vertrek , zijn reden van vertrek is bekend hij krijgt niet genoeg geld uit de markt
Dit project heeft weer een sterke neiging naar opnieuw meer kosten voor de club zonder extra dekking/bezit in de begroting


Voor de insiders een grasmat aanleggen kosten circa 125.000 (eenmalig) onderhoudt kost circa 75K per jaar
De groeilampen kosten circa 25K per stuk ( die je ook nodig 3- stuks)
Mogelijk zijn er subsidies inzake naar gras toe daar kun je iets mee terug verdienen .
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 09:34 28 mrt 2023 09:39 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Natuurgras #11
Een schitterende sportfaciliteit direct naast een verkeersader vol fijnstof. Hoe verzin je het..

Misschien een leuk idee over 25 jaar als de laatste verbrandingsmotor is uitgebannen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 10:05
mvv4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1173
Meer
Natuurgras #12
Stel dat we ooit eens promoveren moeten er toch iets gebeuren. Als de gemeente daar alles blijft vol bouwen blijft er maar 1 optie open en dat is een nieuw stadion.
Dit is wel een leuk idee, maar aan 1 veld heb je niks aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 12:07
Mr Sjaan
Administrator
Administrator
Berichten: 470
Meer
Natuurgras #13
Ik mag toch aannemen dat dit een 1 april grap is. Hoewel, uit het brein van Eric Noor is nog wel meer (en zelfs nog grotere) onzin ontsproten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard, Boer458, Klaos Dèks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 14:37 28 mrt 2023 14:55 door Hill28.
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1352
Meer
Natuurgras #14
Het is wel positief dat MVV nu eens in een vroege fase met een plan komt voor ontwikkeling van het Geusseltgebied. Toen de Geusseltsporthal gebouwd werd zijn zoveel kansen gemist. Zo had je een verbinding tussen de sporthal en de Geusselt kunnen maken en wellicht dan ook aangrenzende ruimtes of faciliteiten makkelijker kunnen gebruiken.

Nu, die lelijke flat op de parkeerplaats die je ziet in het gedeelde plaatje, (naast de fietstunnel, uiteraard weer voor studenten) : die staat daadwerkelijk op de planning van Maastricht. Het parkeerbeleid bij de Geusselt wordt momenteel herzien, dus er zal wss ook iets met de Geusseltparkeerplaats gaan gebeuren. Ik vind het dan juist goed dat MVV in dit stadium een wens neerlegt voor een trainingsveld voor het stadion. Een garage eronder, wie weet kan een commerciele partij als qpark daar een rol spelen in de financiering. (Met hun parkeertarieven hebben ze de investering zo terugverdiend). Maar dat is slechts een idee. Zoals het een plan van Noor betaamt, is de financiële dekking natuurlijk ver te zoeken.

Voor de fijnstof moet inderdaad een oplossing gevonden worden. Niet alleen voor dat veld maar wat dacht je van alle bewoners en straks ook nog een nieuwe flat met honderden jonge mensen pal naast de tunneluitgang. Die tunnelmond spuwt het fijnstof uit van twee/drie kilometer tunnel allemaal uit richting de Geusselt en richting Randwyck. De UM raadde al
Voor de bouw aan om een filter in die tunnel te bouwen, maar dat werd te duur gevonden. Punt: teveel fijnstof voor een nieuw trainingsveld, klopt. maar het is ook nu al teveel fijnstof voor de bewoners, voor het huidige complex in het stadion (het wedstrijdveld) en wat te denken van de sportcomplexen achter het stadion.

Terug naar MVV en dit plan. Het idee is niet gek. Of het realistisch is, dat vraag ik me af. Het komt uit de koker van Noor, dus waarschijnlijk niet. Daarnaast calculeert hij in dit plan opnieuw een hogere huur in voor MVV, terwijl hij bij de huidige huur niet eens de kosten gedekt krijgt in een seizoen met bovengemiddelde opbrengsten.

Kortom een oppurtunistisch plan, dat wel leuk klinkt. En dat vooral even zal afleiden van Noors financiële mismanagement, totdat hij met de Noorderzon is vertrokken. Het plan sluit ook uitstekend aan bij zijn narratief dat hij zelf de grootste plannen had, maar dat de gemeente in de weg lag.

Over de suggestie dat het een 1-april grap zou kunnen zijn: als je de toelichting leest, waarin wordt verwezen naar de ambitie om te promoveren en naar het viisiedocument van MVV. Als je die ambitie en je eigen visiedocument zou inzetten voor een 1-april grap, zou ik dat behoorlijk smakeloos vinden. Daarnaast zou het ook elke andere (toekomstige) input van MVV over de gebiedsontwikkeling rondom de Geusselt in diskrediet/ in de lach-hoek brengen. Dus ik denk/hoop dat dit geen 1-april grap is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2023 16:59
Zwegel
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 312
Meer
Natuurgras #15

Sjotelsplak schreef : Weer een leuke fata morgana van Erik Noor, of blijkt het straks toch een 1 april grap te zijn?


Uiteraard, een fata morgana van Erik Noor.
Hij staat op het punt om te vertrekken, en nu komt die ineens uit de hoge hoed.
Kan die straks weer met het vingertje wijzen richting gemeente.
Vraag me af wat dit weer gekost heeft......... ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.385 seconden