Bestuur MVV stapt per direct op

13 mei 2024 15:11 14 mei 2024 19:21 door Ben Salemans.
jovkle
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 445
Meer
Onderwerp Auteur
Bestuur MVV stapt per direct op #1
Bestuur MVV stapt per direct op
MAURICE UBAGS
13 mei 2024 . 3:00 PM 6 minuut lezen
Bron: de Nieuwe Ster

MVV-voorzitter Marcel Jöris maakt plaats voor bestuurlijke vernieuwing bij de club.
Het voltallige bestuur van MVV stapt op om zo plaats te maken voor een nieuw bestuur dat het ondernemingsplan van het Maastrichts Collectief gaat uitvoeren. Behalve voorzitter Marcel Jöris, treden ook Tom Lange en advocaat Roel Kerkckhoffs terug. Bestuurder Cor Jongen maakte net een dag eerder al plaats.

Marcel Jöris: "“Het was niet de gemakkelijkste bestuursperiode, vooral met de coronapandemie die een forse impact op de club heeft gehad. Toch wisten we samen een heldere toekomstvisie uit te werken (De magie van Maastricht) die tevens de basis is onder de MVV Academy. Met bescheiden middelen werd sportief goed gepresteerd. Een compliment aan alle betrokkenen waard. De laatste maanden waren spannend voor MVV. Het is hartverwarmend om te zien hoe us MVV weer echt is gaan leven in de stad. Elk nadeel heeft inderdaad zijn voordeel. Dat geeft hoop voor de toekomst. Wij wensen de nieuwe kartrekkers veel succes in het vormgeven van nieuwe ambities.”

Laura van Leeuwen: "Het afgelopen jaar heb ik van dichtbij samengewerkt met het bestuur en vooral Marcel. Ook in de jaren daarvoor heeft hij zijn MVV-hart laten spreken. En dat doet hij nu weer. Namens de gehele club bedank ik hem voor alles dat hij gedaan heeft.”

Beste intenties
Huub Waterval van het Maastrichts Collectief: "Iedereen die zich over zo’n lange periode vrijwillig heeft ingezet voor MVV en de club door moeilijke periodes heeft geleid, verdient ons en iedereens respect. Helaas heeft niet alles uitgepakt zoals vooraf gedacht, maar laten we vooral benadrukken dat dit bestuur zes jaar lang met ziel en zaligheid en met de beste intenties voor MVV heeft gezorgd. We gaan er vanuit dat er snel een nieuw bestuur wordt geïnstalleerd en kijken uit naar de samenwerking met het nieuwe bestuur. Maar voor nu un grand merci."

Décharge
Het bestuur wordt décharge verleend voor het gevoerde beleid. Het is nu formeel aan de langstzittende commissaris Ernie Brandts om een nieuw bestuur te benoemen. Hij zal dat zeker doen in samenspraak met Onno Hoes, die de afgelopen weken veel is opgetrokken met directeur Laura van Leeuwen om MVV uit de crisis te halen.

Voorwaarde
Moet het opstappen van het bestuur is voldaan aan de voorwaarde voor het vrijgeven van de gelden die het Maastrichts Collectief gestort had op de rekening van advocatenkantoor Boels Zanders. Een bedrag van 250.000 euro is per direct beschikbaar voor alle noodzakelijke betalingen om het seizoen af te ronden. 850.000 euro is beschikbaar voor het betalen van de schuldeisers in het schuldenakkoord dat MVV onder de WHOA-regeling heeft opgesteld. In dat bedrag zitten ook de juridische kosten voor het akkoord zelf.

Dutch Soccer Holdings
Voor de Amerikaanse investeerder Dutch Soccer Holdings, die 750.000 euro betaalde voor 24% van de aandelen, ligt een aftocht nu voor de hand, nu het Maastrichts Collectief het voor het zeggen krijgt. Een minderheidsaandeelhouder die geen mogelijkheid meer heeft zijn belang uit te breiden, heeft een zeer zwakke positie. De aandelen zijn feitelijk niets meer waard, omdat aandeelhouder DSH elk besluit dat het Maastrichts Collectief neemt zal moeten accepteren. Om die reden heeft Dutch Soccer Holdings de afgelopen weken samen met de Amerikaan Alexander Demetriou geprobeerd om MVV over te nemen.

Optie
Marcel Jöris heeft tot voor kort geoordeeld dat de Amerikaanse optie de beste was voor MVV. De Amerikanen hebben een hogere bieding in euro's gedaan en claimen expert te zijn in sportmarketing en het vooruit helpen van sportclubs.


De Amerikaanse investeerder Alexander Demetriou die optrok met Dutch Soccer Holdings.
Draagvlak
Maar een combinatie van MVV-directeur Laura van Leeuwen, de meerderheid van de raad van commissarissen (de Amerikaan in die raad stemde tegen) en de Vereniging MVV die het 'Gouden Aandeel' koos op 23 april al voor het reddingsplan van het Maastrichts Collectief, mits dat concreet gemaakt kon worden. Dat is de afgelopen weken gebeurd. Doorslag gaf onder meer het draagvlak dat het Maastrichts Collectief in korte tijd wist te creëren in Maastricht. Ook politiek Maastricht, de supportersverenigingen inclusief de Angelside, sprak zich uit voor de lokale verankering van MVV.



Dynamiek
In Maastricht is er nog nooit zoveel positieve dynamiek geweest rond MVV als de afgelopen weken, sinds bekend werd dat de Amerikaanse investeerder DSH de toegezegde 2,4 miljoen euro voor de aankoop van de andere 76% van de aandelen niet zou waarmaken. Een van de investeerders in DSH trok zich plotseling terug. MVV kwam daardoor direct in financiële problemen. Dat was het moment dat het Maastrichts Collectief opstond. Een nieuwe generatie ondernemers die snel is uitgegroeid tot een club van vijftig leden en nog steeds groeit.

Politiek
De politiek in Maastricht kan zich deze week buigen over het WHOA-akkoord van de club. Dinsdag krijgen de raadsleden alle stukken. In de gemeenteraad is een meerderheid voor instemming met het WHOA-akkoord. Onduidelijk is of ook de huurprijs van het stadion al politiek wordt besproken. MVV betaalt opgeteld 600.000 euro voor de huur van De Geusselt. Ter vergelijking: Roda JC betaalt 250.000 euro voor een veel moderner en veel beter geoutilleerd stadion.

Linkerrijte
Heel concreet heeft het collectief ervoor gezorgd er nu een plan ligt dat bijna wetenschappelijk onderbouwd garandeert dat MVV de komende vijf jaren naar een positie groeit dat er structureel in het linkerrijtje van de Keuken Kampioen Divisie gespeeld kan worden. Dat heeft te maken met de hoogte van de begroting. De komende vijf jaren wordt die gefaseerd verhoogd zodat MVV op de Euro Club Index 1.400 punten kan scoren. Voor MVV is dat het optimum voor zowel het sportieve resultaat als het financiele resultaat. Die index (Roda JC scoort nu 1.380 punten) van het bureau Hypercube geeft met wetenschappelijke onderbouwing op basis van data uit de hele Europese voetbalwereld aan wat sportief gezien haalbaar is. Met een oneliner: munten is punten. Het huidige MVV dat vanavond tegen VVV Venlo aantreedt scoort 1.100 punten op die index. Om de 1.400 punten te bereiken moet volgens de analyse van Hypercube 2,1 miljoen euro geïnvesteerd worden, dit bedrag is door het collectief voorzien.

Perspectief
Hypercube geldt als het 'McKinsey-bureau' van de internationale voetballerij als het aankomt op het maken van ondernemingsplannen die een club nieuw perspectief moeten geven. Dat gebeurt volledig op basis van data en ervaringen, waarbij alle data van alle Europese clubs als referentie worden gebruikt. Daarmee zijn de modellen de afgelopen 25 jaar zeer accuraat geworden. Het plan geeft aan dat voor MVV de weg omhoog open ligt.

Bestuur MVV Maastricht draagt taken over

Het voltallige bestuur van Stichting MVV Maastricht 2018 (de grootste aandeelhouder van de club) legt haar functie neer en zal de komende dagen haar taken overdragen. Het einde van het voetbalseizoen is daarvoor een natuurlijk en logisch moment. Bovendien is de afgelopen week aangetoond dat er voldoende organisatorische en financiële draagkracht zit in het Maastricht Collectief.

Voor het bestuur van de stichting is dit essentieel, aangezien zij het clubbelang boven alles stelt. Met deze insteek heeft het huidige bestuur in haar lange zittingsperiode (Marcel Jöris 6 jaar, Tom Lange 10 jaar en Roel Kerckhoffs 4 jaar) altijd haar rood-witte hart getoond. Het stokje doorgeven hoort daar nu ook bij.

Marcel Jöris, namens het bestuur: “Het was niet de gemakkelijkste bestuursperiode, vooral met de coronapandemie die een forse impact op de club heeft gehad. Toch wisten we samen een heldere toekomstvisie uit te werken (De magie van Maastricht) die tevens de basis is onder de MVV Academy. Met bescheiden middelen werd sportief goed gepresteerd. Een compliment aan alle betrokkenen waard. De laatste maanden waren spannend voor MVV. Het is hartverwarmend om te zien hoe us MVV weer echt is gaan leven in de stad. Elk nadeel heeft inderdaad zijn voordeel. Dat geeft hoop voor de toekomst. Wij wensen de nieuwe kartrekkers veel succes in het vormgeven van nieuwe ambities.”

Laura van Leeuwen: “Het afgelopen jaar heb ik van dichtbij samengewerkt met het bestuur en vooral Marcel. Ook in de jaren daarvoor heeft hij zijn MVV-hart laten spreken. En dat doet hij nu weer. Namens de gehele club bedank ik hem voor alles dat hij gedaan heeft.”
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques, opadiehard, Lassie80, bokkesprongen, kyleman333, ErikOranje

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2024 16:08
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3879
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #2
Kan iemand me vertellen waar die wedstrijd tegen VVV van vanavond gespeeld wordt? Had toch nog geen plannen, ga wel even kijken!

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2024 16:28 13 mei 2024 16:32 door Mosae.
Mosae
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 528
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #3
MVV betaald 600K aan huur voor het oude krakkemikkige stadion en Rjc slechts 250K voor een vrijwel nieuw stadion?(in vergelijk met MVV). Dit heb ik nooit geweten. Dus meer als het dubbele, voor het oude krot. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk??
De volgende gebruiker (s) zei dank u Obbins, Raadgek

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2024 17:37
Karakter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 702
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #4
Uiteraard zal er in een persbericht de vuile was niet buitengehangen worden, maar het statement dat Joris heeft afgegeven bij het vertrek laat voor mij eens te meer zien dat deze man, plat gezegd, een plank voor zijn hoofd heeft. Hij lijkt enkel de 'positieve' zaken te zien. Dat de club bijna eigenhandig de nek is omgedraaid door een charlatan, waarvoor door meerdere personen en artikelen is gewaarschuwd, daar hoor je niets over. Daarnaast heb ik enkel Laura van Leeuwen in de donkere uren de pers te woord zien staan. Als ik dan ook nog lees dat hij voor de onbekende Amerikanen koos, dan zie je dus dat een ezel zich wel degelijk twee keer aan dezelfde steen kan stoten...

Wat stadion betreft kunnen onze zwart gele buren ons zowaar helpen, zoals ik het lees! Bij de verkoop van een huis kijken ze doorgaans naar vergelijkbare panden om de waarde te bepalen. Ik kan me voorstellen dat iets in die richting ook een marktconforme huurprijs kan bepalen. Als je dan ziet dat een veel moderner en 'comfortabeler' stadion slechts 250.000 euro waard is als huur, dan moet de Geusselt er toch flink onder gaan duiken.

Tot slot lees ik de afgelopen weken regelmatig dat Onno Hoes zoveel voor de club heeft betekend. Is hij niet in beeld als voorzitter? We hebben hem natuurlijk al binnen de club rondlopen, maar is als voorzitter misschien een nog zichtbaarder uithangbord. Behoorlijk netwerk en een rood wit hart. Dat laatste is al lange tijd duidelijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u jovkle

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2024 17:38
M-MVV
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 177
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #5
Rode betaalde eerst meer dan MVV, maar door financiële problemen hoefden ze elk seizoen minder te betalen van de gemeente ...

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2024 19:16
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 859
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #6
Roda jc heeft een NIEUW trainigs en verblijf complex in een buitenwijk van Kerkrade in genomen en huurt het stadion voor hun thuiswedstrijden dus 16 wedstrijd dagen van de gemeente Kerkrade voor 250 .000 euro de andere de overige dagen doet de gemeente Kerkrade met het stadion wat zij willen BV aan het WMC ........verhuren o.a .......

Lag bv Hornbach onder De Geusselt was het een ander verhaal .De gemeente Maastricht wil geen bedrijven rond de Geusselt daar voor is het industrie park bij de Mora ........Of te wel Sjiek en Sjoen ........
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2024 20:06
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2448
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #7

M-MVV schreef : Rode betaalde eerst meer dan MVV, maar door financiële problemen hoefden ze elk seizoen minder te betalen van de gemeente ...


Was dat de eerste keer 2.2/2.3 miljoen voor dat ze gingen zakken met de huurprijs?….mvrgr Ampa.

....

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2024 22:50
Kletswief
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 433
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #8

Mosae schreef : MVV betaald 600K aan huur voor het oude krakkemikkige stadion en Rjc slechts 250K voor een vrijwel nieuw stadion?(in vergelijk met MVV). Dit heb ik nooit geweten. Dus meer als het dubbele, voor het oude krot. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk??


Hopelijk wordt de politiek in Mestreech eens wakker. En zien ze de potentie van onze volksclub en gaan ze eens gepaste maatregelen nemen om het belang van de burgers te dienen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2024 01:13
FatyPapy1990
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 187
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #9
2,4*240 = 600
dus bijna 2,5 keer zoveel ...ofwel bijna 1,5 keer meer.
Voor 360k kun je een paar leuke spelers halen en de rest komt vanzelf.

Kirchroaj wil voetbal en de gemeente Maastricht, of de groen linkse elite (D66) wil cultuur?
noch maar te zwijgen van het discutabel reduceren van C02 ten kosten van alles, wat onherroepelijk tot meer armoede zal leiden.
Google of youtube maar eens : Friedhof der E-Autos – Die Mobilität der Zukunft steckt in der Krise | SPIEGEL TV
dan realiseer je je hoe irrationeel de wereld in elkaar steekt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2024 01:17
FatyPapy1990
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 187
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #10
ik meende 2,4*250= 600
dus bijna 2,5 keer zoveel ...ofwel bijna 1,5 keer meer.
oor 350k (=600-250) kun je een paar leuke spelers halen en de rest komt vanzelf.
:-)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2024 07:41
Sjappie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 619
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #11
Ook ik vind 600.000 te veel huur voor de Geusselt, maar zoals ook al wordt aangegeven:
Roda huurt het stadion alleen voor wedstrijden (19x per seizoen).
MVV traint erin, speelt wedstrijden, en heeft dus het stadion veel vaker nodig dan Roda.

Gerekend naar 250.000 / 19 = 13.158 euro per wedstrijd.
Tel dit door naar alle trainingsdagen van MVV, en je zit redelijk goedkoop in de Geusselt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2024 09:08
Vriethof18
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 106
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #12

Sjappie schreef : Ook ik vind 600.000 te veel huur voor de Geusselt, maar zoals ook al wordt aangegeven:
Roda huurt het stadion alleen voor wedstrijden (19x per seizoen).
MVV traint erin, speelt wedstrijden, en heeft dus het stadion veel vaker nodig dan Roda.


Dat is ook omdat de gemeente Maastricht geen trainingsfaciliteit kan bewerkstellen voor MVV.
De volgende gebruiker (s) zei dank u jovkle, M-MVV

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2024 13:20
webmastersfm
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 564
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #13

Sjappie schreef : Ook ik vind 600.000 te veel huur voor de Geusselt, maar zoals ook al wordt aangegeven:
Roda huurt het stadion alleen voor wedstrijden (19x per seizoen).
MVV traint erin, speelt wedstrijden, en heeft dus het stadion veel vaker nodig dan Roda.

Gerekend naar 250.000 / 19 = 13.158 euro per wedstrijd.
Tel dit door naar alle trainingsdagen van MVV, en je zit redelijk goedkoop in de Geusselt.


Dit is natuurlijk onzin, dan vraag je dus marktconforme prijzen aangezien ze het veld aan een andere partij kunnen verhuren als MVV er niet traint. Aan wie ??

Verder lijkt me het bedrag van 6 ton niet te kloppen. Eerder 300/350 k aan de hand van de jaarverslagen. Kan me vergissen. Er zit wel een dikke aflossing aan yvey, hoe die is verwerkt weet ik niet. Maar die zullen mee de woah ingaan denk ik.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2024 14:20
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2448
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #14

webmastersfm schreef :

Sjappie schreef : Ook ik vind 600.000 te veel huur voor de Geusselt, maar zoals ook al wordt aangegeven:
Roda huurt het stadion alleen voor wedstrijden (19x per seizoen).
MVV traint erin, speelt wedstrijden, en heeft dus het stadion veel vaker nodig dan Roda.

Gerekend naar 250.000 / 19 = 13.158 euro per wedstrijd.
Tel dit door naar alle trainingsdagen van MVV, en je zit redelijk goedkoop in de Geusselt.


Dit is natuurlijk onzin, dan vraag je dus marktconforme prijzen aangezien ze het veld aan een andere partij kunnen verhuren als MVV er niet traint. Aan wie ??

Verder lijkt me het bedrag van 6 ton niet te kloppen. Eerder 300/350 k aan de hand van de jaarverslagen. Kan me vergissen. Er zit wel een dikke aflossing aan yvey, hoe die is verwerkt weet ik niet. Maar die zullen mee de woah ingaan denk ik.


Hoop het duidend op je laatste zin…mvrgr Ampa.

....

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2024 16:52
Vincent 9
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 12
Meer
Bestuur MVV stapt per direct op #15
Hetgeen ik hier lees klopt niet.
In Kerkrade betalen ze 250.000 voor de huur van het stadion ( lees aflossing schuld). Voor de trainingsaccomodatie betaalt men nu niets. De gemeente gaat dit park bij het oude stadion geheel moderniseren voor een paar miljoen, er zitten ook nog een atletiek vereniging ed. De huur voor alles wordt dan 4 ton. Dus voor een geheel nieuwe trainingsaccomodatie en het moderne stadion. Een groot verschil met Maastricht dus.
In het verleden heeft de gemeente het stadion overgenomen in ruil voor financiële bijstand, zogenaamde loopplank financiëring Zo werd het stadion helemaal van de gemeente in ruil voor geld om de exploitatie sluitend te maken. De aflossing en rente van de lening van 11 miljoen van het stadion zelf (de schuld die Roda bij een Duitse bank had)kon Roda niet tijdig betalen. Die heeft de gemeente tien overgenomen. De gemeente zorgde voor tijdige betalingen zodat de club niet ook nog boetes van de bank kreeg. Die 11 miljoen ( nu komt het) incl rente zou Roda aan de gemeente moeten terug betalen middels een huur van 1,1 miljoen later 8 tón, 6 tón en nu nog naar 2,5 tón. Ze betalen dus geen huur maar het is aflossing...en zelfs die vdien ze niet. Kok maar eens wat Heerenveen betaalt voor een vergelijkbasr onderkomen....dus 3,6 miljoen kwijtschelden aan het begin van dit seizoen is maar een kwart van de gehele kwijtschelding waar we niet meer van horen. En dan borstklopoen over goed beleid.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.376 seconden