Eerste helft was in lijn met de afgelopen weken. Ploeg speelde compleet zonder zelfvertrouwen. Onzekerheid straalde ervan af. Twee kansjes gehad, een voor Schroyen en een kopbal van Verheydt. Natuurlijk ook de bal op de paal, botte pech natuurlijk, al zou het een enorme lucky eigen goal zijn geweest. Overigens: we geven ook helemaal niks weg. Dat was het positieve punt van de eerste helft.
Maar goed, meteen na rust besloten onze mannen achterin te laten zien dat het ook anders kan. Al voor de 0-1 was een situatie waarbij een Almeerse speler gruwelijk vrij stond, maar gelukkig de bal niet goed kreeg. Enfin, een minuut later was het alsnog prijs. Fout van Kuijpers, duidelijk. Een kans, bam, 0-1. Wat een luxe. Tja, daarna met de moed der wanhoop op zoek naar de gelijkmaker. Na de 1-1 had ik nadrukkelijk het gevoel dat er meer in zat, en zelfs na de 1-2 bleef ik dit houden. Gelukkig kwam dit uit, had zelfs meer ingezeten als Nwakali niet zo dom voor eigen succes was gegaan. Is hem vergeven.
Het was duidelijk een wedstrijd met twee gezichten. Het eerste uur was statisch, traag en speelden we zonder enige verrassing in ons spel. Oorzaak is niet moeilijk te vinden, aanvallend zit er momenteel in de basis te weinig schwung, snelheid en variatie in. MVV wordt feitelijk alleen gevaarlijk als Nwakali de bal heeft, of over links. Nwakali is echter veel minder prominent aanwezig dan voor de winterstop. Niet gek. Die jongen is 18, speelt zijn eerste volledige seizoen in het betaald voetbal. En heeft inmiddels constant drie man op zich, die hem bij het minste of geringste onder het gras stoppen. En op links, ook Labylle is na de winterstop teruggevallen. Misschien een terugslag van het weer volledig op niveau spelen na zijn zware blessure, dat zou niet onbegrijpelijk zijn. Maar aanvallend sticht hij veel minder gevaar. Schroyen heeft daar enorme last van. De tweede helft ging dit wel beter. De rechterkant is al een tijdje een zorgenkind. Pedro is te wisselvallig, en Ciranni vandaag was leuk geprobeerd, maar hij is een rechtsachter, geen aanvaller. Echter, het laatste half uur had een ander gezicht. De ommekeer werd vandaag gemaakt door de wissels. Houben was als rechtsbuiten veel dreigender dan Ciranni. En het inbrengen van Guvenc en Nkoyi bracht snelheid en voetballend vermogen in de ploeg. Het ligt voor de hand volgende week te beginnen met deze twee voorin, of in elk geval met Güvenc. Nwakali kan dan naar rechts, zoals in dit topic al elders geopperd. Overigens denk ik dat ook Verheydt veel beter zou functioneren met Nwakali op rechts en Güvenc erachter.
Wat kun je verder over de wedstrijd zeggen... Geens heeft geloof ik letterlijk geen redding hoeven maken. Man is alleen maar in beeld bij de twee goals, waar hij verder niks aan kan doen. Moustapha speelde aardig, niet meer dan dat. Ciranni doet het beter op die plek. Als rechtermiddenvelder liever niet meer. Pereira oogde onzekerder dan normaal. Kuijpers was de goal schuld, dat is knudde maar dat kan een keer gebeuren. Vond hem buiten dat echt niet heel dramatisch spelen, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat hij minder solide oogt dan voor de winterstop. Maar nogmaals, MVV heeft letterlijk 2 kansen weggegeven de hele wedstrijd. Dus zo slecht stond het verdedigend niet. Labylle vond ik de eerste helft matig, tweede helft stukken beter. Schroyen gaat dan meteen ook veel beter spelen. Schitterend doelpunt overigens. Nwakali, wat ik hierboven al schreef. Desalniettemin blijft hij prima momenten hebben. Ippel, lekker sleuren, en chapeau, geen geel gepakt! Loshaj vond ik sterk starten, maar vond hem na verloop van tijd wegzakken. Niet gek, hij heeft nauwelijks wedstrijdritme. Voetballend heeft hij meer potentie dan Nys in zijn huidige vorm, maar verdedigend is die laatste beter. Guvenc, hierboven al benoemd, duidelijk man van de wedstrijd. Verheydt werkte hard, maar werd nauwelijks in stelling gebracht. Dan wordt scoren lastig. Vond hem beter spelen dan eerdere wedstrijden. Nkoyi viel goed in, maar had ook een andere voorhoede om zich heen. Houben viel aardig in, was dreigender dan Ciranni. Nogmaals, dat experiment hoeft echt niet herhaald te worden.
Overigens, over spitsen gesproken, dat verhaal over Braken, die jongen heeft de afgelopen 2 seizoenen in totaal 16 wedstrijden gespeeld... Heeft de gruwelijke pech gehad 2x zeer zwaar geblesseerd te zijn geraakt. Is sinds oktober alweer maanden uit de roulatie, en een rentree zit er op korte termijn niet aan te komen. Nogmaals, vreselijk voor die jongen, gun je niemand. Maar dat betekent dus wel dat het de vraag is of hij ooit op niveau terugkeert. Ik zou het dus een zeer risicovolle en opmerkelijke transfer vinden met ons beperkte salarisbudget.
Maar goed, terug naar de realiteit. We hebben wederom niet gewonnen. Maar na de 0-1 heb ik wel glimpen gezien van het oude MVV. Laten we wel wezen. Almere heeft 2x op goal geschoten, met 100% rendement. Beide goals hadden een behoorlijke geluksfactor. Een uitgespeelde kans heeft Almere niet gehad. MVV heeft de paal geraakt en meerdere grote kansen gehad. Speel deze wedstrijd nog 10x en we winnen 9x. We zitten echter in de hoek waar de klappen vallen, en dan vallen de ballen net verkeerd. Maar goed, tot twee keer toe is vandaag een achterstand weggewerkt. Dat toont mentaliteit. Een punt was het absoluut minste wat MVV verdiende, en de ploeg heeft afgedwongen door te blijven jagen op de gelijkmaker, ook nadat vlak na de 1-1 op lullige wijze de 1-2 viel. Vorm is ongrijpbaar en keert alleen maar terug met winnen. En dat gaat het MVV dat het laatste half uur op de mat stond zeker nog doen. Maar, dan zal er dus duidelijk gesleuteld moeten worden aan de basis.