Jong PSV thuis. Dat wordt zonder de vorm mee te nemen sowieso al moeilijk genoeg, Jong PSV staat al het hele seizoen hoog. Tegelijkertijd pakt het zijn punten vooral in thuiswedstrijden; maak je de ranglijst over enkel thuiswedstrijden dan staat Jong PSV aan kop, maak je een tabel met alleen uitwedstrijden, dan staan ze slechts tiende. Helemaal in het begin, in augustus, wonnen ze uit bij VVV, voor de rest winnen ze uit alleen bij ploegen uit het rechter rijtje. Afgelopen vrijdag verloren ze nog kansloos uit bij Oss. Wat dat betreft moet MVV dit gewoon kunnen winnen. Maar goed, onze eigen resultaten de laatste weken, daar hoef ik hier niemand iets over te vertellen…
Minstens zo interessant zijn de andere wedstrijden. De periodetitel gaat naar Cambuur of De Graafschap. Cambuur heeft een beter doelsaldo en mag thuis tegen RKC, dat de laatste weken weer wat wegzakt. De Graafschap uit naar Almere, die toch behoorlijk aardig draaien. Ik verwacht dus dat Cambuur de laatste periode pakt en daarmee tot en met plaatst 10 play-offs oplevert (plus Helmond wegens periode). Aangezien in mijn verwachting Cambuur wint, verlies RKC en is voor ons de tiende plaats binnen en zijn de play-offs zeker. Nu ging ik daar sowieso al maanden van uit, maar toch, na vrijdag is het normaal gezien 100% zeker. MVV kan dus vrijuit alles op alles zetten om de eerste ronde te ontlopen.
Maar vervolgens, stel dat dat lukt, dan wil ik toch heel graag Cambuur ontlopen. Die zijn in supervorm en zie ik promoveren. Dat betekent dat we tov de huidige stand nog een plekje moeten stijgen. Volendam en Almere hebben maar één punt meer en geloof het of niet, maar Volendam staat onder ons in de periodestand (op gescoorde doelpunten, maar toch!) dus die draaien echt niet lekker. Volendam mag nog uit naar Oss en Fortuna. In hun huidige vorm geen gemakkelijke wedstrijden voor Volendam. Er tussenin staat het affiche Volendam – MVV. Die zou wel eens héél belangrijk kunnen worden. Almere is zoals gezegd beter in vorm maar heeft met De Graafschap en NAC thuis en Helmond uit nog drie lastige wedstrijden. Moeten we ook nog opletten op NAC, momenteel onder ons: Die hebben Emmen en dus Almere uit, en Oss thuis. Zie ik ze ook niet allemaal winnen.
Kortom: hoe slecht de resultaten de laatste weken ook zijn, we hebben alles nog in eigen hand. De concurrenten voor overslaan eerste ronde play-offs, en een goede positie daarin (Cambuur ontlopen) gaan allemaal nog punten laten liggen. MVV waarschijnlijk ook. Maar het staat zo dicht op elkaar dat een gunstige uitgangspositie echt nog er in zit. Winnen van Jong PSV en gelijk in Volendam en we liggen waarschijnlijk op koers om het in de laatste wedstrijd thuis tegen RKC te bezegelen. Gezien de resultaten de laatste weken misschien niet even waarschijnlijk, maar Jong PSV in uitwedstrijden en Volendam de laatste maanden zijn echt niet zo onmogelijk als sommigen misschien nu denken. Vanaf de eerste seconde er vol op in beide wedstrijden. Te beginnen vrijdag in de Geusselt. Kom op! Ik geloof er nog in.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.