Zoals in de voorbeschouwingen hier al aangegeven, de historie leert dat dit typisch zo'n wedstrijd was die MVV zou kunnen verliezen na de uitstekende resultaten tegen Cambuur en NEC. Gelukkig gebeurde dat niet. Vond het een terechte overwinning en eerlijk gezegd een van de betere wedstrijden van MVV dit seizoen. Klinkt misschien gek, zeker omdat het echt niet zo was dat we Almere helemaal suf speelden, maar ik vond ons als team volwassen en rustig spelen met heel veel inzet en focus.
Vond het een boeiende eerste helft. Twee teams die elkaar heel aardig in balans hielden maar die wel allebei probeerden te voetballen. MVV speelde net als tegen NEC fel op de bal en stoorde snel. Dat leidde enkele malen tot dreigende situaties waarbij de beslissende pass net niet goed kwam. Tegelijkertijd heeft de defensie de eerste helft vrijwel niks weggegeven. De 1-0 kwam wat uit de lucht vallen maar was wel een beloning voor het constante storen van MVV.
Tweede helft eigenlijk zelfde beeld. Almere probeerde wel maar volgens mij heeft de keeper nauwelijks een redding hoeven maken en kan ik me buiten die bal op de paal geen echte kans herinneren. Tegelijkertijd kwamen wij er met regelmaat gevaarlijk uit. Uiteindelijk dan ook een terechte overwinning.
Natuurlijk speelde Almere geen beste wedstrijd, maar dat was toch echt voor een belangrijk deel de verdienste van MVV! Net als tegen NEC. Het hele elftal zat gewoon constant fel op de tegenstander. Dat begon al met Yilderim voorin. Door dat felle kon Almere nauwelijks de bal kwijt en werden zij gedwongen tot het maken van fouten. Vond ons daarin heel volwassen, rustig en zakelijk spelen. Net als tegen NEC vorige week. De speelstijl is iets defensiever geworden ten opzichte van eerder dit seizoen, daardoor geven we minder kansen weg, maar tegelijkertijd zijn we aanvallend veel gevaarlijker geworden. En dat zit hem wat mij betreft in Nwakali. Met hem hebben we zóveel meer voetballend vermogen in de as. Hij brengt rust op het middenveld, is constant aanspeelbaar voor de achterhoede en zorgt voor fatsoenlijke aanvoer naar voren, al lukt lang niet elke actie. Maar hij is altijd aanspeelbaar en trekt altijd tegenstanders naar zich toe. Daardoor gaan Nys en Mares veel beter spelen. Nys profiteert enorm van de ruimte die ontstaat door de dekking van Nwakali en van het feit dat nu niet meer elke creatieve ingeving via hem moet lopen, en Mares kan zijn energie stoppen in het storen van de aanval van de tegenstander, wat hem prima afgaat. Vanzelfsprekend gaat ook de aanval beter renderen door de extra ruimte en de intelligentie van Nwakali.
Verrips stond er wanneer hij er moest staan maar heeft eigenlijk nauwelijks een redding hoeven maken. De defensie staat momenteel gewoon heel goed. Pereira werpt zich op als leider achterin en dat gaat hem uitstekend af. Jammer dat hij na dit seizoen waarwaarschijnlijk vertrekt. Martina speelde ook prima. De backs deden zowel aanvallend als verdedigend hun werk. Mares stofzuigerde lekker, verder gewoon de bal meteen inleveren, gaat prima. Nys werkte zich een slag in de rondte, beetje ongelukkig in de eerste helft maar wel een heel belangrijk doelpunt. Nwakali is hierboven al genoeg over gezegd, ondanks dat vandaag lang niet alles lukte speelt hij gewoon een heel belangrijke rol in dit elftal. Nu alleen dat vizier nog eens op scherp krijgen. Schroyen gaat langzaam beter voetballen. Uitstekende voorzet bij de 3-0! Okita was dreigend maar blijft soms erg slordig. Hoort ook bij zijn spel natuurlijk. Pikt wel weer gewoon een goal en assist mee. En Yilderim vond ik ook een prima wedstrijd spelen. Constant aan het jagen. Trok daarin ook op positieve wijze de rest van het elftal mee. Mede door zijn gejaag en gesleur viel de 1-0. En ook als aanspeelpunt deed hij het prima. Natuurlijk lukt niet alles, dat zou ook irreëel zijn om te verwachten, maar de Almere City defensie had de handen vol aan hem. En lekker voor hem dat hij weer zijn goaltje meepikt.
Nouja, dus, 3 weken geleden was alles kommer en kwel en zie, nu hebben we opeens 9 punten uit 3 wedstrijden met een doelsaldo van 9 goals voor en 1 tegen. De wereld ziet er opeens totaal anders uit. Natuurlijk zijn we er nog niet, we staan nog niet eens op een playoff plek. Maar we doen absoluut weer mee. Zelfs het overslaan van de eerste ronde komt weer een een piepklein beetje in zicht. Maar goed, dat is wel erg optimistisch, eerst maar eens op een playoff plek terecht komen.
Volgende week wacht dan Fortuna. Die zijn op papier uit vorm (5 wedstrijden op rij niet meer gewonnen geloof ik, al is 1-1 bij NEC natuurlijk zeker geen slecht resultaat). Maar vorm zegt niks in een derby. Toen we met 0-7 wonnen daar waren zij de ploeg in vorm en wij de weg totaal kwijt. In Sittard ging men toen bij voorbaat al uit van een overwinning en wij waren vooraf blij met een punt. Nouja, dat liep even anders. Echter, als MVV een zelfde strijdlust en focus op de mat legt als de afgelopen weken dan kunnen we absoluut winnen in Sittard. Gezien de weersvoorspelling lijkt de kans dat de wedstrijd doorgaat me overigens minimaal. Maar goed, dat merken we in de loop van de week wel. Voor nu genieten van de 3 punten en het feit dat we gewoon weer meedoen!