Eens een kleine tussenbalans. We staan twaalfde met vijf overwinningen uit veertien wedstrijden. Extrapoleer dat naar 38 wedstrijden en je komt afgerond op veertien overwinningen uit. Dat is precies het aantal overwinningen dat we vorig seizoen hadden, en toen was dat (net) genoeg voor de play-offs. Het seizoen er voor mochten we de eerste ronde van de play-offs overslaan. Aantal overwinningen? Vijftien. In dat opzicht gaat het niet eens zo slecht. Ook in de huidige stand is het gat met een play-off plaats maar twee puntjes. Er is nog niets verloren. Nog meer statistieken? Van de gepromoveerde ploegen, Fortuna, Emmen en De Graafschap, pakten we vorig seizoen maar drie puntjes. In hun plaats kwamen Twente, Roda en Sparta. Daar hebben we al zes punten tegen gepakt. In het grote schema van vergelijken met vorig seizoen ligt het er aan hoe je de zes voornoemde clubs precies voor elkaar vervangt, maar als ik Fortuna vervang door Twente, Emmen door Sparta en De Graafschap door Roda (de ploegen die ze in de play-offs hebben uitgeschakeld) dan hebben we zelfs drie punten meer dan vorig seizoen. Gevoelsmatig is het, ondanks afgelopen zondag, nog altijd een tegenvallend seizoen, maar qua cijfers valt dat wel mee. Het is zeker niet super maar ondanks de twaalfde plaats liggen we best op schema om de play-offs (net) te halen. Ik verwacht dat dat het hele seizoen zo blijft, net wel net niet play-offs. Hopelijk valt het uiteindelijk de goede kant op.
Er komt nu een serie van vijf wedstrijden tot de winterstop. Drie keer uit, Jong Ajax, RKC en NEC. Twee keer thuis, tegen Jong AZ en Cambuur. Vorig jaar haalden we uit deze vijf wedstrijden vijf puntjes. Willen we de play-offs binnen grijpafstand houden zal het dit jaar wat beter moeten, een puntje of zeven, acht, is daarvoor nodig, schat ik zo in. Jong Ajax en NEC uit verlies je normaal gezien, al doet MVV het dit jaar prima in uitwedstrijden. Dus het moet normaal gezien gebeuren thuis tegen Jong AZ en Cambuur en uit bij RKC. Wordt nog lastig genoeg.
Jong Ajax is natuurlijk de regerend kampioen maar staat slechts tiende. Dat zal ze tegenvallen, al zijn natuurlijk de selectieregels veranderd en lopen er wat minder miljoenenaankopen rond. Alhoewel… Meestal keept Kroaat Kotarski. Daar heeft Ajax twee miljoen voor betaald. Achterin natuurlijk miljoenenaankoop Schuurs. Op het middenveld Australiër Pasquali (transfersom onbekend) en af en toe de Deen Jensen, die voor 3,5 miljoen gehaald is. Voorin zoals al jaren Vaclav Cerny die voor vijf miljoen gehaald is. De Noor Johnsen staat meestal linksbuiten. Daar betaalde Ajax 2,5 miljoen voor. Op rechtsbuiten soms Kühn, Duitser, kosten 2 miljoen. Centrale spits? Braziliaan Danilo, ook al voor 2 miljoen gehaald. Tsja. Qua kosten van de selectie zou Jong Ajax nog altijd fluitend kampioen moeten worden. Thuis hebben ze dan ook vijf van de zes wedstrijden gewonnen, de enige nederlaag kwam opmerkelijk genoeg tegen FC Eindhoven, zwalkende ploeg die opeens met 0-3 won. Ajax speelde met een sterke opstelling. Dus het kan wel degelijk, ook deze miljoenenploeg heeft wel eens een offday.
Gezien de schorsing van Ippel en ik vrees ook een terugslagje na alle energie die in de wedstirjd tegen Roda gestopt was, verwacht ik niet te veel van MVV. Dit MVV kan Jong Ajax alleen verslaan op strijd, passie, vechtvoetbal. En dan mis je Ippel… Ik vrees dat we gewoon te kort gaan komen tegen de miljoenen van Ajax. 3-1 nederlaag. Ieder punt is hier wat mij betreft meegenomen.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.