Koud, nat en kut. Dat was het vanavond. Dramatische wedstrijd, voor de tweede week op rij. Ook voor de tweede week op rij: de tourniquets bij de ingang van de Boschpoort die niet werkten (ik heb de thuiswedstrijd tegen Jong Utrecht gemist, weet niet of het toen ook al was). Zijn die kapot?
Deze nederlaag mag wat mij betreft voor een belangrijk deel op het conto van de technische staf komen. Vorige week hebben we allemaal kunnen zien dat een middenveld met Kostons, Mares en Ippel niet werkt, omdat er dan veel te weinig voetballend vermogen op het veld staat waardoor de voorhoede niet goed bereikt kan worden. Toch stonden ze er vandaag weer en het resultaat was precies hetzelfde als vorige week. Geen enkele fatsoenlijke aanval kon worden opgezet, met als gevolg dat constant de lange bal werd gespeeld. Totaal kansloos, zeker met deze wind. De vraag die hierboven gesteld werd hebben wij ons ook op de tribune afgevraagd. Waarom, waarom staat Deom er niet op (en wordt pas als derde wissel gebracht?)? Daarbij aansluitend vraag ik me überhaupt af waarom we met twee verdedigende middenvelders moeten spelen. Goed, dat valt nog wel uit te leggen, want die doen in elk geval verdedigend meestal hun werk naar behoren (aanvallend is het een ander verhaal). Maar als je dan met twee brekers speelt is het van levensbelang dat er een aanvallende middenvelder staat die een verbinding kan vormen tussen aanval en verdediging. Kostons is een talent, ik heb echt wel vertrouwen in hem, maar hij kan die rol momenteel duidelijk nog niet invullen. Het was tekenend dat MVV pas na de wissel van Kostons enigszins aan voetballen toe kwam.
En die wissel kwam te laat, want die had al in de rust moeten plaatsvinden. Toen stonden we al 1-0 achter, al had het makkelijk gelijk kunnen staan, we hebben 3 behoorlijk goeie kansen gehad in de eerste helft. Tegelijkertijd oogde RKC veel dreigender. Vond ons de hele wedstrijd onherkenbaar mak en tam. Net als tegen Almere overigens. Vraag me af hoe dat komt? Maar goed, de wissel die wel tijdens rust plaats had vond ik vreemd. Niet omdat Gunst eruit ging, dat was terecht want die speelde wederom een zeer matige wedstrijd. Waarom echter niet Moustafa gebracht? Golpek heeft al weken nauwelijks gespeeld (en dat was de eerste 10 minuten dat hij op het veld stond goed te zien, daarna kwam hij er wat beter in), maar ook moest Schroyen nu een linie terug, naar linksback, waar hij weliswaar kan spelen maar dat meestal vrij matig doet en ook bepaald niet met plezier, zo lijkt het.
Maar goed, na rust toch dan snel de 1-1, een mazzeltje maar keurig afgemaakt. Ik denk dat we allemaal hoopten dat MVV nu eindelijk zou gaan voetballen, maar niks was minder waar. Na de gelijkmaker zijn we geloof ik 10 minuten niet op de helft van RKC geweest en de 1-2 voelde dan ook als onvermijdelijk. Pas nadat Houben erin kwam begon MVV iets te laten zien en kwam er zowaar wat druk en kansjes. Had het gevoel dat de 2-2 in de lucht hing, maar helaas draaiden we onszelf de nek om door die strafschop, die je zo ongeveer zag aankomen vanaf dat die jongen de bal op de middenlijn had. Nee, ook onze verdediging, normaal behoorlijk solide, liet het afweten vandaag. Alle vier de goals kwamen voort uit zeer onnodige fouten achterin.
Tja. Van RKC kun je verliezen, die hebben geen slecht team. Dat hebben wij overigens ook niet, al was daar vandaag niks van te zien. Het seizoen is verder nog compleet open, want in deze competitie kan alles nog, alleen is het gewoon zuur dat we in twee thuiswedstrijden tegen directe concurrenten maar een schamel puntje pakken. Snel vergeten vandaag. Maar hoe dan ook, volgende week in de circustent zal echt uit een ander vaatje getapt moeten worden.