Nou, we leven nog na het paasweekeinde. Indachtig de paasgedachte het begin van een wederopstanding zoals zelden vertoond? MVV heeft in ieder geval gedaan wat het moest doen, twee keer winnen. Beide wedstrijden met wat mazzel. Gisteren is een gelijkspel waarschijnlijk het terechte resultaat. Ajax creëerde niet heel veel kansen, maar de paar kansen die ze kregen, waren wel gigantisch. Koopmans is met afstand de beste man van dit seizoen wat mij betreft. Met Lavalée op nummer twee, wie nog niet wist dat die jongen centraal moest staan heeft dat gisteren kunnen zien, ondanks zijn slippertje waarbij die spits van Ajax (kosten vijf miljoen euro) zo ongeveer zijn enige balcontact van de wedstrijd verneukte. Ik vond Kostons overigens gisteren best aardig spelen, de weken daarvoor vaak heel matig tot ronduit slecht, maar gisteren prima wedstrijd. En Croux? Die had tot zijn doelpunt een balcontact of zeven, en alle zeven slecht. Totaal geen zelfvertrouwen. En dan klassiek naar binnen snijden, uithalen met links, en binnenkant paal raak. Uit het niets. Maar oh zo welkom! Hopelijk goed voor zijn zelfvertrouwen. Overigens hadden we volgens mij een penalty moeten hebben, zoals ik het kon zien werd Van den Hurk met twee handen in de rug geduwd bij een corner.
Het spel was wederom niet hartverwarmend. Qua veldspel ietsje beter dan de weken er voor, maar daar was niet veel voor nodig. Aanvallend wisten we heel weinig potten te breken. En dat is het hele jaar natuurlijk al zo. En toch, en toch, hoe slecht dit seizoen ook aanvoelt: we hebben inmiddels al drie punten meer dan vorig seizoen het hele jaar. En vorig jaar wonnen we uit bij Cambuur en thuis van NEC… Het jaar van de finale play-offs eindigden we op 59 punten. Dat is nog altijd mogelijk dit jaar. Verwacht ik dat we die twee laatste wedstrijden wel even winnen? Nee, dat niet, maar ik wil maar aangeven dat het dit seizoen qua punten sprokkelen echt nog niet zo slecht is. We pakken uit veel meer punten dan thuis, dat vertekent toch nogal.
Eerst komende vrijdag, Met Roda – Den Bosch, Go Ahead – RKC en NEC – Twente én uiteraard Cambuur als onze tegenstander, zouden we met nóg een winstpartij wederom heel goede zaken doen. Van de andere kant: verliezen we, en winnen RKC, NEC en OSS (en dus Cambuur) dan is het seizoen voorbij. Wat dat betreft typisch een wedstrijd om gelijk te spelen, zodat we nog niet uitgeschakeld zijn maar tegen NEC wel móeten winnen.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.