>
Ontvangen bedankjes 415
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Frank Salemans schreef : Het probleem is wel dat MVV onder een vergrootglas ligt bij de KNVB. Diverse malen zijn de laatste jaren wedstrijden gestaakt vanwege supportersgedrag. Denk maar aan onze favoriete kale scheidsrechter, supporters op het veld in de rust van MVV tegen Roda, MVV tegen Roda dit seizoen en vuurwerk bij Den Bosch in de uitwedstrijd. Dat zijn statistische gegevens die niet veel BVO's hebben. Een aantal MVV-supporters gaat relatief vaak over de schreef. Zijn het criminelen? Nee, maar alcohol, haantjesgedrag, erbij-willen-horen en een rood-witte waas maakt van sommige supporters compleet andere mensen voorafgaand, tijdens en na afloop van een wedstrijd.
Sommige supporters vinden hun eigen feestje belangrijker dan het MVV-belang. MVV (ook Paul Penders) wil een goede band met zijn supporters, dat weet ik zeker. Maar een club als Den Bosch heeft wel een peperdure rekening bij MVV gelegd vanwege het vuurwerk (beschadigde stoelen, beschadigd veld) en vernield sanitair. Dan werkt Veer Zien MVV zich de snot voor ogen om geld te verdienen voor MVV, maar kan MVV boetes betalen bij KNVB en schadeafhandeling bij BVO's. Als MVV die boetes straks wil gaan verhalen op supporters, dan zijn ze weer supportersonvriendelijk?
De problematiek is echt te complex dan alleen te wijzen naar mogelijke onwil of lafheid van Penders. En ook groter dan veel diehard-supporters willen inzien c.q. toegeven.
Boschpoort schreef : Vergeet niet dat dit een bericht uit de Limburger is.
Ik waag ernstig te betwijfelen of Penders dit zo gezegd heeft. Volgens mij heeft in elk geval een deel van de fanatieke kern eerder al besloten om niet te gaan vanwege de belachelijke eisen die vanuit Helmond werden opgelegd. De kans dat die regels zouden worden overtreden was bijna 100%. Dus ik vind het een verstandig besluit van MVV én de supporters.
Charmeur schreef : Ik vraag me af wat de eisen waren van Helmond. Weet iemand die? En laat MVV wel zo gastvrij zijn als Helmond komt.
Schitterende post, helemaal met je eens. Dit is een landelijk/universeel probleem en het is bizar hoe anders het blijkbaar moet werken in de voetbalwereld. Het is belachelijk dat MVV en de 'normale' fans telkens moeten opdraaien voor een paar individuen. Nu kan de club het eigenlijk nooit goed doen. Als er (zoals in dit geval) preventief wordt opgetreden, hebben de MVV-supporters het gevoel dat de club niet voor hen opkomt. Als MVV te weinig doet, wordt MVV van alle kanten bekritiseerd dat ze te weinig doen om 'hun' supportersprobleem aan te pakken en volgen er zware boetes. En dit is een probleem waar heel veel clubs mee worstelen. Niet in het minst omdat er vaak toch een bepaalde angst heerst voor deze supporters. Je ziet dat clubs voortdurend op een dunne draad moeten balanceren om iedereen tevreden te houden, wat dan meestal wordt gedaan door zoveel mogelijk in dialoog te gaan met iedereen (wat op zich natuurlijk prima is, maar geen oplossing).houtengerard schreef : Het blijft me verbazen hoe de regelgeving in dit land werkt. Als ik vernielingen aanbreng in een bibliotheek, stadspark of andere openbare voorziening dan moet ik alles zelf betalen wanneer ik wordt betrapt. Doe je dit bij een voetbalclub, dan moet de club betalen waar jij 'vermoedelijk' bij hoort. Dat is toch zo krom als wat? Dat is hetzelfde als mensen in mijn straat schade veroorzaken door een wietplantage te houden en de hele straat mag opdraaien voor alle herstelkosten. Het is gelukkig nog niet zo erg als in de Verenigde Staten, waar je als hoteleigenaar 700 miljoen euro mag neerleggen, omdat je één van je gasten niet psychologisch gescreend hebt bij het inchecken. Maar het blijft absurd.
Het zou beter zijn als de overheid een soort 'Hooligan Act' gaat invoeren die zich richt op het individu, en de KNVB een calamiteitenfonds opricht waar alle clubs maandelijks aan bijdragen voor incidentele kosten te dekken die niet verhaald kunnen worden op de veroorzaker. Tevens zouden ze clubs moeten verplichten om surveillance apparatuur aan te schaffen die aan een jaarlijkse keuring voldoen zodat de opsporingsmethodiek overal hetzelfde blijft. Dan kunnen al deze gedateerde wetgevingen die bedoeld zijn om de club onder druk te zetten de deur uit. We leven in een tijdperk waar camera's 360 graden 24/7 kunnen opnemen. Sommige stadions gebruiken zelfs al biometrische data. Als je dat als club allemaal in orde hebt dan moet de rest voor justitie of andere overheidsorganisaties zijn.
En dan heb ik het puur over vandalisme en non-verbale-intimidatie. Niet over sfeer, support, sfeerobjecten of (niet racistische) verbale intimidatie. Dat laatste hoort bij mannelijk voetbal, en bij de entourage die je graag in een stadion wilt zien als je naar voetbal komt kijken, vind ik. Als we allemaal een langzame ontsteking hadden werd het een saaie boel in de Geusselt. Maar sommige lontjes ontsteken te makkelijk en te hevig, en dat moet niet het probleem van MVV zijn, maar van andere instanties. Iedereen die de middelbare school heeft doorlopen kent wel zo iemand, een fantastische gast waar je mee kan lachen, maar soms gaat 'de knop bij hem om' of is hij met zijn aansteker zich aan het afreageren op de achterkant van de stoel van een bus tijdens het schoolreisje, en uiteindelijk wordt de hele klas op het matje geroepen, dat is niet iets van een bepaald tijdperk of van een bepaald gebied. Het zijn factoren die in de genen zit. Maar dit zijn uiteindelijk een groep kinderen, die wil je een voorbeeld meegeven, maar volwassenen worden nu op dezelfde belachelijke betuttelende manier gestraft door de KNVB.
Dat is eigenlijk allemaal nog een overblijfsel uit de vorige eeuw, waar solidariteit gevraagd werd ten tijden van de dienstplicht, waar volksstammen in het gareel werden gehouden vanuit de schaamte binnen de kerk. Waar families verantwoordelijk werden gehouden voor het handelen van hun bloedverwanten. We leven nu in een tijd van individualisme, waar iedereen behandelt wilt worden als de nieuwe Paris Hilton op Instagram: "It's my way on the highway", waar alles geheel vrijblijvend en vrij ter interpretatie is, en je af en toe zelfs mag kiezen naar welk toilet van welk geslacht je wilt gaan, waar alles optioneel is en jij aan het stuur zit van je eigen leven. Je zou er bijna van gaan vergeten dat al die bewegingsvrijheid door anderen aan je geschonken wordt zolang je hun lied meezingt.
Die commissies en organen blijven wat mij betreft nog hangen in de vroege industriële tijd met hun collectieve straffen omtrent het betaald voetbal. Die kinderlijke benadering moet eens afgelopen zijn, men moet zich richten op de bron met uniforme huisregels en een individuele aanpak, dat kost in het begin heel veel geld, maar bestrijdt wel het symptoom. Want iemand die geen fuck om de samenleving geeft, alleen voor zichzelf leeft, zijn eigen lied wilt zingen en opportunistisch in het leven staat zal geen seconde aan de consequenties voor MVV of welke club dan ook denken, nu niet, nooit niet, tenzij ze het zelf gaan voelen in de portemonnee of in hun persoonlijke vrijheden. Heb je de ene generatie onder controle, dan staat de volgende weer voor de deur. Als club ben je gewoon machteloos in dit systeem, dat zelfs een voetbalbond een verdienmodel geeft.