MVV heeft zich versterkt met goede nieuwe spelers. Ik vermoed dat MVV er echt op vooruit is gegaan en toch wel voor een vijfde plek in de eindklassering kan gaan. De nacompetitie - en daarmee een lonkende eredivisie - moet echt haalbaar zijn voor dit MVV.
Natuurlijk hoort MVV, de trots vaan Mestreech, uiteindelijk in de eredivisie thuis! Maar de afgelopen tien en meer jaren heb ik als supporter, vooral door misselijkmakend zelfverrijkende of zichzelf overschattende wanbestuurders, zoveel ellende over me heen moeten laten gaan, dat ik nog blij zijn dat MVV Maastricht nog leeft. De schrik zit er bij mij nog steeds stevig in. Mijn billen zijn nog steeds een beetje samengeknepen. Ik ben door al die jaren van ellende zo murw geslagen, dat de eredivisie-ambitie bij mij op dit moment een beetje op het tweede plan is komen staan. MVV in de eredivisie? Natuurlijk zou het geweldig zijn als dat zou lukken. Maar als dat niet meer lukt, is dat voor mij geen ramp (meer). Ik heb leren leven met het gegeven dat MVV in de eerste divisie speelt. Als MVV de komende jaren in de top van de eerste divisie meespeelt, vind ik dat best. Dan krijgen we toch echt leuke wedstrijden van ons geliefde MVV in de Geusselt te zien.
Aan de eredivisie durf ik dus voorlopig nog niet te denken. Dit MVV komt van heel ver, jarenlang hing een faillissement ons boven het hoofd. Het huidige bestuur heeft schoon schip gemaakt; volgens mij zijn er geen spelers meer die meer dan 50.000 euro per jaar verdienen. Mooi. Ons bestuur heeft ervoor gekozen MVV heel geleidelijk te laten groeien en doet ook geen uitspraken (toch?) over de tijd waarbinnen MVV weer in de eredivisie moet spelen. Sommigen vinden dat daaruit niet genoeg ambitie spreekt en dat zullen sommigen ook wel van mij vinden. Ik vind die ogenschijnlijk weinig ambitieuze houding van gevoel voor de realiteit getuigen. Er is bij MVV nog zo veel werk aan de winkel voordat aan de eredivisie gedacht kan worden... Denk alleen maar eens aan het tweede team dat we nog niet hebben. Denk ook aan de economische en financiële wereldcrisis, die sponsors dwingt zuiniger met hun geld om te springen.
Ik geloof in het geleidelijke en degelijke pad waarvoor ons bestuur kiest: een gezond pad, zonder gevaarlijke, onverantwoorde financiële bokkensprongen. Laat MVV maar heel langzaam, wel gedegen, groeien. Dan zien we wel waar we terecht komen. Wie weet belanden we dan over vijf jaar misschien wel in de eredivisie? Het zou mooi zijn, maar het is voor mij geen heilig doel. Dan maar tien jaar wachten.
Oef, mijn grote bek over MVV is de laatste tien, vijftien jaar, te vaak dichtgeslagen. Ik ben benieuwd of ik flink op mijn flikker krijg vanwege mijn houding. Nogmaals: eredivisie is prachtig, maar de top vijf van de eerste divisie is ook niet verkeerd. Ik vertrouw op ons degelijk bestuur, trainers, etc. en zie wel waar we met Us MVV'ke belanden.