@mvvke. Het volgende is mijn mening, maar niet persoonlijk aan jou gericht! Overal waar ik kom op het terras in Maastricht, mensen die ik voor mijn werk aan de lijn heb telefonisch en mensen die ik zo tegen kom uit het Maastrichtse? 99% blijft stug Maastrichts praten, ook al is bekend dat de andere partij geen woord verstaat van wat de Maastrichtenaar verteld. Op het terras worden mensen die A.B.N spreken alleen voor het hoognodige geholpen en willen de obers van een terras bijvoorbeeld niet wisselen als mensen sigaretten willen kopen in het café van notabene diezelfde obers (zogenaamd geen wisselgeld) maar wel als ik in het Maastrichts even later dezelfde vraag stel.
Ander voorbeeld is dat als mensen mijn bedrijf bellen en ik in het Nederlands de telefoon beantwoord zij alleen geholpen dienen en wensen te worden die Maastrichts spreken en ineens ik wel goed genoeg ben als ik overga naar het Maastrichts dialect.
Het punt van een mvv tv is dat het ook mensen zal moeten aanspreken die geen Nederlands spreken. Denk namelijk ook niet dat bijvoorbeeld alle sponsoren van mvv Limburgs of Maastrichts spreken en / of kunnen verstaan.
Punt van mijn verhaal is dan ook dat het mooi is als je je eigen dialect spreekt, het geen ik ook niet nalaat als ik weet dat mijn gesprekspartner Maastrichts spreekt. Maar pas je wel aan, aan de andere kant van de communicatie. Op het terras in Maastricht beseffen ze niet dat ze bijvoorbeeld echt hartstikke hard de mensen van buiten Maastricht ook keihard nodig hebben. Net zoals het feit dat het gewoon mega irritant, onbeleefd en asociaal is als je stug Maastrichts blijft praten als de andere partij er geen kaas van gegeten heeft!
Mvv tv zal daarom ook voornamelijk in het Heulands gesproken worden, met de hoop er ook nog een sponsor mee binnen te halen potentieel. Klinkt wellicht raar, maar in alle vormen van filmpjes / posters is altijd een achterliggende commerciële gedachte. Lijkt me trouwens ook fijn dat als een mvv speler zo een uitzending bekijkt, hij ook begrijpt wat er verteld wordt
jammer genoeg is het Maastrichtse of Nederlands Limburgs gedeelte niet al te hoog in de selectie.
Andere zijde van de medaille is natuurlich oach dat ver wel respec motte hubbe veur eeder zijn mening. Mer een mening hubbe en gewoen normaal sociaal wenselijk bezig zien, zien toch ech twie versjillende dinger.