Gelezen op
www.indehekken.net
(na een tip van rotte appel op het ultras forum)
Superboeren willen club terug
Hier houden wij van; supporters die actie ondernemen en zowel de dagelijkse leiding als ook de Raad van Commissarissen ter verantwoording roepen, en hoe! Het was, zoals iedereen weet, een dramatisch seizoen voor De Graafschap, maar ook de tien jaar voor dit jaar waren niet rooskleurig. De fanatieke aanhang stoorde zich al jaren aan het gebrek aan visie, aan de loze beloften en vooral ook aan de aanhoudende wantoestanden op beleidsmatig vlak.
Na de degradatie van de superboeren kwam alles in een stroomversnelling, de fanatieke aanhang sprak met andere supporters, van divers pluimage en zelfs de businessclub sloot zich bij de ontevreden groep aan. Een aantal avonden in de “revolutiekelder” zorgden voor een goed gefundeerde eerste stap richting eigen club. De verschillende supportersgroepen bleken het zeldzaam eens, er moet NU iets veranderen bij de sympathieke club uit het oosten. De directie van de Graafschap ging goed om met de geuite kritiek en sprak met supporters, businessclub en RvC waarna nog een aantal gesprekken volgden.
Omdat de revolutionairen niet het idee kregen werkelijk serieus geworden genomen, besloten ze afgelopen dinsdag over te gaan tot de eerste (ludieke) actie; als waren zij Luther himself, timmerden deze heren een Manifest aan de poort van stadion De Vijverberg. Een eerste stap, het duidelijk maken van de wensen en eisen van de doorsnee Graafschapper, of deze nu uit Doetinchem of München komt, zij willen allen hetzelfde; DRAN!
Wij wachten vol verwachting op het vervolg van deze actie, want de directie en RvC wekken niet bepaald de indruk echt iets te willen veranderen, noch conclusies te trekken.
HET SUPERBOERENMANIFEST
GENOEG IS GENOEG!
De maat is een keer vol. Dat moment is nu. Er is namelijk iets ergs aan de hand. Iets wat, als we niet uitkijken, de doodsteek van onze club gaat worden: de verwijdering tussen de aanhang en de club. En als je het hondstrouwe Graafschappubliek wegjaagt, dan heb je er als bestuur echt een puinhoop van gemaakt. Bestuurders als Clémence Ross roepen nu dat ze in de spiegel gaan kijken. Ze moeten zich kapotschrikken en schamen… Als vertegenwoordigers van diverse supportersgroepen hebben wij sterk de behoefte om de leidinggevenden van onze club voor eens en voor altijd duidelijk te maken binnen welk raamwerk zij al hun beslissingen moeten nemen. Kortom: een manifest van elf punten, uit het hart van uw club, van onze club, van de club van de supporters. Dus stoel al uw beleid, beslissingen en nieuwe werknemers op onderstaande punten:
1. DURF JE TE ONDERSCHEIDEN
De absolute basis van alles! De Graafschap heeft (nog steeds, ondanks verwoede pogingen dit met antivoetbal af te breken) een ijzersterk imago en een eigen identiteit. De enige club die op NOS Teletekst bij zijn geuzennaam wordt genoemd: de Superboeren. Dat imago gaan we nu eindelijk eens verzilveren. De clubcultuur wordt heilig en te allen tijde vol trots uitgedragen. We gaan niet meer op andere clubs willen lijken. Zijn we veel te mooi voor. Wij gaan onszelf zijn. Superboeren op het veld en daarbuiten.
2. GEEN ZIELLOZE BV, MAAR EEN SFEERVOLLE VOETBALCLUB
De Graafschap is de enige echte cultclub van Nederland. Je gaat geen avond naar een BV, je gaat naar een authentieke voetbalclub. Weg met de sfeerloze kantine en medewerkers die de geest van de club niet snappen. Geen stewards, maar supporters met een jas aan. Gastvrijheid en een club die meedenkt in het uitdragen en versterken van onze eigen unieke wedstrijdbeleving/sfeer. Ook sponsors zijn bij De Graafschap supporters met een bedrijf. Natuurlijk hebben die privileges, daar betalen ze ook voor, maar Jan met de pet is uiteindelijk net zo belangrijk. De basis is de verbondenheid met de club.
3. GEEN BETONVOETBAL, MAAR D’RAN!
D’ran in plaats van afbraakvoetbal. Gebaseerd op ‘stoeven en angoan’ en ‘bloed an de poal’. Opportunisme is op de Vijverberg geen vies woord. Integendeel. Enkele goede voetballers, aangevuld met harde werkers, zoals in de beste jaren. Aanvallen en geef ons spektakel! Dat soort voetbal is de vertaling van ons prachtige en unieke Superboerenimago en dat mag niet door een solist (trainer of technisch directeur) zo maar overboord gegooid worden. En nooit meer mag een trainer zeggen dat het hem niets interesseert wat mensen van zijn speelstijl vinden. Directe reden voor ontslag en een stadionverbod voor het leven. Bij ons voetbal hoort een trainer die niet Achterhoeks hoeft te zijn, maar wel Achterhoeks denkt. Cultstatus geen bezwaar.
4. PUBLIEK IS HEILIG, OOK VOOR SPELERS
We zijn niet naïef, we weten dat spelers tegenwoordig voor het geld voetballen en niet voor onze mooie blauw-witte ogen. En ambities zijn goed, broodnodig zelfs. Maar voetballen bij De Graafschap is en blijft een voorrecht. De club zoekt naar spelers die dat begrijpen en die zich kunnen inleven in de beleving van het publiek. Daarbij wordt bijvoorbeeld contractueel vastgelegd dat een speler op wedstrijddagen tot drie uur na de wedstrijd werkt. Hij is dan bij supporters of sponsors. Die mensen betalen immers zijn salaris.
5. DE GRAAFSCHAP VERACHT ‘HET MODERNE VOETBAL’
Het handelen van alle medewerkers is afgestemd op de wensen van de supporter. Die is de koning. Dat betekent verzet tegen rare uitkaarten, geen onmogelijke aanvangstijdstippen en buscombi’s. De Graafschap gaat een voortrekkersrol vervullen in het teruggeven van het voetbal aan de supporter. De Achterhoekse kont tegen de krib. Dan maar ruzie met de KNVB. Het bezoeken van uitwedstrijden wordt niet ontmoedigd, zoals nu het geval, maar gestimuleerd. Verder worden sfeerverhogende middelen zoveel mogelijk toegestaan. De Graafschap vervult ook hier een voortrekkersrol richting KNVB.
6. TRADITIE IS HEILIG
Een authentieke voetbalclub zijn, betekent geen kunstgras, onze prachtige Vijverberg een sponsornaam geven en andere onzin, maar nadenken over het eigen unieke imago en dat tot in de kleinste details invoeren in alle delen van de club, stadion, tribune, kantine etc etc. Het Gelredome noemt zich het grootste theater van Nederland, wij gaan voor het meest authentieke voetbalstadion van Nederland, waar we dicht op het veld zitten, zonder gracht of hekken. We willen de rest van ons leven op De Vijverberg blijven. Kernwaarden van de club, zoals clubkleuren, stadionnaam en speelstad worden verankerd in een document: daar mag nooit iemand aankomen.
7. COMMUNICATIE IS EEN VAK
Transparantie naar de supporter met een proactief communicatie- en marketingbeleid. Openheid en eerlijkheid zijn daarbij kernwaarden. De Graafschap let daarbij altijd op zijn identiteit: dus nooit meer berichten over De Graafschap BV. Ook zijn we klaar met praatjes over stabiele middenmoter. Dat horen we al tien jaar en het komt er nooit van. De positie van hoofd communicatie wordt een van de belangrijkste in de organisatie en wordt vele malen sterker ingevuld dan nu het geval is. Daarnaast zorgt de club dat de deur op het stadion letterlijk altijd open staat: de afstand tussen supporter en bestuur is klein, dus de koffie moet altijd klaar staan.
8. DE VEURZITTER ALS BOEGBEELD
De Graafschap krijgt eindelijk weer een echte veurzitter. Iemand die mensen kan binden en mobiliseren. De club uitdraagt, promoot en verkoopt. Een boegbeeld. Iemand die kan aanschuiven bij de grote sponsoren, maar met hetzelfde gemak een pilsje drinkt in de supporterskantine. Ook is deze veurzitter iemand die durft in te grijpen als het nodig is en zich niet verschuilt achter slappe praatjes over ‘op afstand besturen’, zoals in het verleden het geval was.
9. ANHANGERSCHAP!
Inspraak van supporters! De deur staat niet alleen altijd open, maar er moeten actieve klankborden komen waar beslissingen getoetst worden aan het fundament onder de club: de supporter. Er komt een supporter in de Raad van Commissarissen, en ook op andere gebieden wordt de supporter meer en meer ingezet. De Graafschap zet in op een ‘anhangerschap’, vergelijkbaar met de socios bij Barca. Dat betekent grofweg: we betalen geld en worden lid, maar krijgen in ruil invloed. De anhangers kiezen de veurzitter en krijgen directe invloed op het beleid.
10. VOETBALVERSTAND
Veel meer dan nu het geval is komt er voetbalverstand in de organisatie. De technisch verantwoordelijke handelt niet alleen, maar geeft leiding aan het voetbalgedeelte, waar mensen met groot voetbalverstand gezamenlijk beslissingen nemen, zodat er nooit meer een eenling kan bepalen wat er op ons veld gebeurt. Daarbij is volledige overgave voor onze club een must voor iedere werknemer: mensen die er alleen maar zitten vanwege het baantje en de extra uurtjes opschrijven, worden geweerd.
11. KERNWAARDEN ZIJN HEILIG
De hierboven genoemde punten zijn heilig en gaan te allen tijde boven alles. Heeft een medewerker van de club aantoonbaar in strijd met deze punten gehandeld, dan volgt ontslag. Of het nu om trainers, directieleden, voorzitters of kaartverkopers gaat. Bij het veld staat nu een bord: blief van ons gres af. Bij de ingang van de bestuurskamer mag van ons nog een bord: blief van onze club af!
WIJ ZIJN DE GRAAFSCHAP, DE GRAAFSCHAP DAT ZIJN WIJ!
OPGESTELD EN ONDERTEKEND DOOR:
Supportersvereniging Superboeren
Supportersinitiatief D’ran
Brigata Tifosi
Ultra DTC
Representatieve vertegenwoordigers uit diverse vakken
In heel veel gevallen zou je hier De Graafschap kunnen vervangen door MVV en het ook bij "ons" op het hek hangen. Ik vind het eigenlijk ook nog steeds onbegrijpelijk dat bij MVV niet een dermate gevoel van samenhang tussen de diverse groepen kan zijn als bij De Graafschap.
Jammer dat bij een groot deel van onze supportersgroepen vooral de focus lijkt te liggen op andere zaken dan het supportersgevoel ...