VAR

15 feb 2021 11:20
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 919
Meer
Onderwerp Auteur
VAR #1
De trainer van PSV heeft gezegd dat na de 2 proefjaren de VAR beter afgeschaft kan worden. Bij Studio Voetbal gisteravond schijnt hij te zijn afgebrand, maar ik zag gisteravond het altijd ironische en kritische Zeiglers Wunderbare Welt des Fussballs. Daarin was een groot aantal VAR-missers te zien: allerlei scheidsrechterlijke dwalingen die niet door de VAR gecorrigeerd werden en velerlei overtredingen die niet door de scheidsrechters werden gezien en waarbij de scheidsrechter ten onrechte niet door de VAR werd teruggefloten.
Dan blijken er ook nog zeer vreemde regels te bestaan. Aangeschoten hands bestaat niet meer, dat is eigenlijk belachelijk. Iemand schiet een bal loeihard in de richting van je gezicht en je mag niet als reflex je handen voor je gezicht houden. Verder was te zien dat een team een overduidelijke penalty werd onthouden, uit de daaropvolgende counter werd gescoord en om een of andere duistere regel bleef dat doelpunt staan.
Verder ligt het spel soms minutenlang stil, dat wekt veel irritatie!
Als je deze compilatie hebt gezien, dan moet je de trainer van PSV gelijk geven. Er moet iets veranderen in de VAR.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2021 12:11
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
VAR #2
De eerste de beste keer dat MVV te maken kreeg met een VAR kreeg Kuipers onterecht rood. Dat zegt natuurlijk niks over het presteren van de VAR in het algemeen maar voor mij hielp die eerste ervaring natuurlijk niet. Daarna zijn er inderdaad veel te veel discutabele momenten geweest, zowel in Nederland als daarbuiten. Het lijkt wel alsof de VAR soms de scheidsrechter niet durft te corrigeren, en in andere wedstrijden juist weer te streng op treedt.

Tot nu toe is de VAR mijns inziens in ieder geval geen groot succes geweest.. hoe ze dit kunnen oplossen weet ik ook niet, want afschaffen lijkt me ook weer te ver gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2021 12:17
Al Bundy
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 37
Meer
VAR #3
Naar mijn idee heeft de VAR wel toegevoegde waarde, alleen dient het wel met mate toegepast te worden. Wanneer bijvoorbeeld de scheidsrechter al geel heeft getrokken voor een overtreding, dient de VAR deze overtreding niet nogmaals te bestuderen, om daarna de scheidsrechter te overrulen. De VAR moet worden ingezet voor wel of geen doelpunt, en buitenspel. Ook wanneer de scheidsrechter geen overtreding heeft gezien die rood zou opleveren, mag de VAR ingrijpen, anders niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Schapendonk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2021 12:49 15 feb 2021 12:50 door Willems.
Willems
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 69
Meer
VAR #4
ach, ik heb de indruk dat de enige objectieve beslissingen genomen worden met buitenspel. Voor de rest is het in mijn optiek toch volledige willekeur. Pak zoals laatst de overtreding (geen discussie mogelijk) van Haller die een speler opzij tilt en zet en daaruit gescoord wordt. Zo kon je overigens nog 1000 voorbeelden noemen.
Maar als ik Var was geweest en de scheidsrechter had niet gefloten en Mares Of Zeegers had dit zo gedaan zou ik ook gezegd hebben mannelijke sport met een mogelijkheid tot contact. Pure willekeur met een hoog supportersgehalte bij de VAR. Mag wat mij betreft afgeschaft worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2021 13:05
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1852
Meer
VAR #5
Om te beginnen een leuk onderwerp om wat van te vinden !

De VAR , door het intreden van de VAR zou er eigenlijk geen discussie meer moeten zijn over een situatie dan wel beslissing in het veld
Helaas is dat niet het geval en er zijn genoeg situaties die wanneer ze door de VAR waren beoordeeld eigenlijk direct na de hoge raad toegewezen moesten worden.

Van mij mag de VAR weg , teveel gedoe en het is geen absolute wetenschap en dus blijft het arbitraal ! Laat de scheids die beslissingen dan maar zelf nemen, en wat betreft de belangen van het voetbal.... och laten we dat maar met een korreltje zout nemen ;-)
De volgende gebruiker (s) zei dank u Schapendonk, De Zwarte Vogel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2021 16:53
#Willy
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 76
Meer
VAR #6
De VAR zoals in het betaald voetbal is een vorm van arbitraire zelfpijperij. De VAR maakt zichzelf veel te belangrijk door een stempel op de wedstrijd te willen drukken of een bijdrage te moeten leveren om een goede beoordeling te krijgen. Het gebruik zou tot een minimum terug moeten worden gebracht tot bijvoorbeeld het beoordelen van eventuele buitenspel situaties bij doelpunten en het bestraffen van overtredingen waar een rode kaart voor staat. Al het andere kan prima door de scheidsrechter op het veld beoordeelt worden zonder inmenging van de VAR.

Het voetbal zou eens moeten kijken naar de Television Match Official zoals gebruikt in het international rugby. Daar ligt het misschien iets te lang stil maar je kunt volgen wat de arbitrage bespreekt en er hangt een scherm in het stadion waar het publiek de beelden kan zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2021 17:09
Hugo
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 115
Meer
VAR #7
Als het niet na 1 blik duidelijk is, maar er eerst 12 herhalingen en 3 minuten overleg nodig is, dan is er niks aan de hand. Gewoon voetballen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel, LRB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 23:40 17 feb 2021 23:41 door LRB.
LRB
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 567
Meer
VAR #8

Hugo schreef : Als het niet na 1 blik duidelijk is, maar er eerst 12 herhalingen en 3 minuten overleg nodig is, dan is er niks aan de hand. Gewoon voetballen!


Klopt 100% !


Begrijp trouwens ook niet waarom ze niet de al lang bewezen methodes van andere teamsporten zoals cricket (DRS ), rugby (TMO) of American Football (IRP) niet gebruiken.
Vandaag was er weer een braggeleer eerste klas gezien, die Sevilla 2 strafschoppen onthield en een soortgenootje die ook niet onder deed bij Porto en een matennaaier geloofde waardoor een tegenstander met een onterechte gele kaart voor de return geschorst is....

Ik herinner me nog hoe we allemaal der Lothar verafschuwden voor zijn Schwalbes, Klinsmann dit snel in Engeland afleerde toen hij heel het eiland tegen zich kreeg.

Maar nu.... allemaal juffertjes met vallende ziekte, acteurs die al bij een zuchtje wind vallen en rollen alsof ze door een vrachtwagen zijn aangereden. En maar vragen en huilen bij de scheids. Walgelijk gedrag...!!! En ze krijgen nog goedkeuring van hun teamgenoten.
Vreuger kraogste zwens daoveur ! En wie... Bah, bah, bah...
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2021 11:27
Boer458
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 659
Meer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2021 13:02 18 feb 2021 13:07 door Tuor.
Tuor
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 423
Meer
VAR #10
Ik ben in principe groot voorstander van de toepassing van technologie in voetbal. Blunders als ballen die niet over de lijn zijn en buitenspeldoelpunten zijn hiermee verleden tijd, al zijn er zeker voorbeelden waarbij de techniek niet goed werkte, Villa-Sheffield United vorig seizoen bijvoorbeeld. Die zijn echter zwaar in de minderheid, al lijkt dat misschien niet zo omdat het zelden gaat over de keren dat VAR/de technologie wel zijn werk doet (dat vinden we namelijk normaal). Ik kan me talloze gevallen herinneren uit het pre-VAR tijdperk waarbij een elftal door een fout van de arbitrage benadeeld werd, met soms grote gevolgen. De belangen zijn enorm, een foute inschatting van een scheidsrechter of grensrechter kan het verschil maken tussen degradatie of promotie, champions league of geen champions league enzovoort, kan invloed hebben op de banen en inkomens van honderden mensen. Niet om het te dramatiseren hoor, maar het lijkt me heel goed dat hierbij niet alles afhankelijk is van drie personen op het veld, waarvan er twee een taak hebben die lichamelijk gezien nauwelijks uit te voeren is (buitenspel spotten).

Dat gezegd hebbende, het is duidelijk dat ook de VAR fouten maakt. En dat zal ook altijd zo blijven. Probleem blijft namelijk dat er veel regels bij voetbal nou eenmaal drijven op interpretatie, en dat die regels daarbij ook nog eens nodeloos ingewikkeld zijn. De handsbal regel is compleet onoverzichtelijk en draait in feite puur op interpretatie, namelijk of het opzettelijk of niet is, waarbij ook voorwaardelijk opzettelijk nog een optie is. Hoe dit op te lossen? Geen idee... Elk contact met de hand als hands beschouwen? Dat is nu in aanvallende zin geloof ik zo, maar levert ook behoorlijk onrecht op. Probleem is en blijft dat woord interpretatie. Dat haal je met de VAR er niet uit. De buitenspelregel is ook zoiets. Een speler mag buitenspel staan met lichaamsdelen waarmee hij of zij niet legaal mag scoren, maar niet met lichaamsdelen waarmee je wel legaal mag scoren. Dat zorgt voor onduidelijkheid. Beter zou zijn een duidelijk grens te hebben (buitenspel = buitenspel). En dan nog zal er discussie blijven. Als je 1 cm met je teen buitenspel staat, is dat dan ook buitenspel? Ik vind van wel, als de bal 1 cm over de doellijn is is het namelijk ook een goal. Een grijs gebied hierbij hanteren, dat alles tot en met 10 cm geen buitenspel is, lijkt mij de boel weer verder complicerend, en bovendien zal de discussie in de bekende praatprogramma's (voor wie het een ramp zou zijn als de VAR zou verdwijnen) dan gaan over de kwestie dat het toch nergens op slaat dat iemand bij 10cm geen buitenspel staat en bij 11 cm wel... Maar goed, hier zullen anderen ongetwijfeld anders over denken.

Bovenop dit alles is de ene scheidsrechter nou eenmaal anders dan de andere. Waar de één een tackle geel waard vindt, trekt de ander rood en weer een ander laat het bij een waarschuwing. Interpretatie. Trainers en analytici roepen om consistentie, maar die zal er nooit komen en is er overigens ook nooit geweest, om de simpele reden dat arbitrage mensenwerk is. Het verwachtingspatroon rondom de VAR is daarom ook gewoon niet kloppend, dubieuze beslissingen kun je gezien de aard van de regels bij voetbal nauwelijks elimineren. Maar goed, voor trainers is het nu een perfect excuus voor het eigen falen. Voor analytici iets om op te zeiken. Zoals dat vroeger op de scheidsrechter gebeurde, gebeurt dat nu over de VAR. Ik vind het vooral in praatprogramma's op het kinderachtige af vaak, met als absoluut hoogtepunt de analyse van de wedstrijd Man United-Southampton op BT sports recentelijk (eindstand 9-0), waarbij vrijwel het gehele gesprek na de wedstrijd ging over de blunder van de VAR die bij de stand 6-0 een foutieve rode kaart zou hebben gegeven...

Toch blijf ik fan van het idee van technische hulpmiddelen, al vind ik ook dat het soms veel te lang duurt eer er een beslissing is. Misschien dat een tijdslimiet een idee zou zijn? Hoe dan ook, technologie kan een scheidsrechter helpen, het kan duidelijke fouten ongedaan maken (maar gaan we weer, wanneer is iets een duidelijke fout?) en het maakt het voetbal denk ik per saldo eerlijker. Foutloos zal het echter nooit worden, een nuttig hulpmiddel zeker wel. De discussie zal er altijd blijven, dat is nou eenmaal onvermijdelijk gegeven de aard van de regels. Het afschaffen van de VAR gaat daar niks aan veranderen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Lassie80, Zoewiezoe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2021 17:59
Zoewiezoe
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 252
Meer
VAR #11
Ik denk dat 'we' de VAR prima vinden in schrijnende gevallen met buitenspel en doellijntechnologie waar er nog geen horloge is. Volgens mij is het daar ooit om begonnen. Dus de VAR heeft zeker een functie. Waar een volgende stap gezet moet worden is het beslissingsgebied van de VAR. Want juist daar gaan alle discussies over. Voor mijn gevoel moet de invloed van de VAR beperkt worden. En dat is natuurlijk weer lastig te kaderen. Alleen in de zestien ? Alleen als de scheids geen kaart heeft getrokken ? Zat situaties te bedenken toch ?
Maar 4 minuten situaties terugkijken is nooit de bedoeling geweest lijkt me. Omdat die laatste centimeter nooit beslissend is. Het is ooit bedacht om grove fouten te corrigeren. En dat moet het uitgangspunt zijn hoewel ook die grens altijd arbitrair zal zijn maar zoals het nu gaat is niemand happy.
Dus: terug naar de tekentafel. Want zoals het nu gaat is het niet goed genoeg en voldoet het niet aan het rechtvaardigheidsgevoel waarom het ooit in het leven is geroepen. VAR: ja. Maar wel beperkt tot meetbare situaties. En dat is al lastig genoeg.....
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden