Ik ben in principe groot voorstander van de toepassing van technologie in voetbal. Blunders als ballen die niet over de lijn zijn en buitenspeldoelpunten zijn hiermee verleden tijd, al zijn er zeker voorbeelden waarbij de techniek niet goed werkte, Villa-Sheffield United vorig seizoen bijvoorbeeld. Die zijn echter zwaar in de minderheid, al lijkt dat misschien niet zo omdat het zelden gaat over de keren dat VAR/de technologie wel zijn werk doet (dat vinden we namelijk normaal). Ik kan me talloze gevallen herinneren uit het pre-VAR tijdperk waarbij een elftal door een fout van de arbitrage benadeeld werd, met soms grote gevolgen. De belangen zijn enorm, een foute inschatting van een scheidsrechter of grensrechter kan het verschil maken tussen degradatie of promotie, champions league of geen champions league enzovoort, kan invloed hebben op de banen en inkomens van honderden mensen. Niet om het te dramatiseren hoor, maar het lijkt me heel goed dat hierbij niet alles afhankelijk is van drie personen op het veld, waarvan er twee een taak hebben die lichamelijk gezien nauwelijks uit te voeren is (buitenspel spotten).
Dat gezegd hebbende, het is duidelijk dat ook de VAR fouten maakt. En dat zal ook altijd zo blijven. Probleem blijft namelijk dat er veel regels bij voetbal nou eenmaal drijven op interpretatie, en dat die regels daarbij ook nog eens nodeloos ingewikkeld zijn. De handsbal regel is compleet onoverzichtelijk en draait in feite puur op interpretatie, namelijk of het opzettelijk of niet is, waarbij ook voorwaardelijk opzettelijk nog een optie is. Hoe dit op te lossen? Geen idee... Elk contact met de hand als hands beschouwen? Dat is nu in aanvallende zin geloof ik zo, maar levert ook behoorlijk onrecht op. Probleem is en blijft dat woord interpretatie. Dat haal je met de VAR er niet uit. De buitenspelregel is ook zoiets. Een speler mag buitenspel staan met lichaamsdelen waarmee hij of zij niet legaal mag scoren, maar niet met lichaamsdelen waarmee je wel legaal mag scoren. Dat zorgt voor onduidelijkheid. Beter zou zijn een duidelijk grens te hebben (buitenspel = buitenspel). En dan nog zal er discussie blijven. Als je 1 cm met je teen buitenspel staat, is dat dan ook buitenspel? Ik vind van wel, als de bal 1 cm over de doellijn is is het namelijk ook een goal. Een grijs gebied hierbij hanteren, dat alles tot en met 10 cm geen buitenspel is, lijkt mij de boel weer verder complicerend, en bovendien zal de discussie in de bekende praatprogramma's (voor wie het een ramp zou zijn als de VAR zou verdwijnen) dan gaan over de kwestie dat het toch nergens op slaat dat iemand bij 10cm geen buitenspel staat en bij 11 cm wel... Maar goed, hier zullen anderen ongetwijfeld anders over denken.
Bovenop dit alles is de ene scheidsrechter nou eenmaal anders dan de andere. Waar de één een tackle geel waard vindt, trekt de ander rood en weer een ander laat het bij een waarschuwing. Interpretatie. Trainers en analytici roepen om consistentie, maar die zal er nooit komen en is er overigens ook nooit geweest, om de simpele reden dat arbitrage mensenwerk is. Het verwachtingspatroon rondom de VAR is daarom ook gewoon niet kloppend, dubieuze beslissingen kun je gezien de aard van de regels bij voetbal nauwelijks elimineren. Maar goed, voor trainers is het nu een perfect excuus voor het eigen falen. Voor analytici iets om op te zeiken. Zoals dat vroeger op de scheidsrechter gebeurde, gebeurt dat nu over de VAR. Ik vind het vooral in praatprogramma's op het kinderachtige af vaak, met als absoluut hoogtepunt de analyse van de wedstrijd Man United-Southampton op BT sports recentelijk (eindstand 9-0), waarbij vrijwel het gehele gesprek na de wedstrijd ging over de blunder van de VAR die bij de stand 6-0 een foutieve rode kaart zou hebben gegeven...
Toch blijf ik fan van het idee van technische hulpmiddelen, al vind ik ook dat het soms veel te lang duurt eer er een beslissing is. Misschien dat een tijdslimiet een idee zou zijn? Hoe dan ook, technologie kan een scheidsrechter helpen, het kan duidelijke fouten ongedaan maken (maar gaan we weer, wanneer is iets een duidelijke fout?) en het maakt het voetbal denk ik per saldo eerlijker. Foutloos zal het echter nooit worden, een nuttig hulpmiddel zeker wel. De discussie zal er altijd blijven, dat is nou eenmaal onvermijdelijk gegeven de aard van de regels. Het afschaffen van de VAR gaat daar niks aan veranderen.