>
Ontvangen bedankjes 1215
Nao Väöre schreef : Vanmorgen een leuk stuk in de krant over Ajax - MVV 3 - 6
Titel: zelfs stem nieuwslezer haperde bij Ajax - MVV
In het stuk komen namen voor als: Cees Schapendonk, Arie van Staveren, Peter Gerards, Frans Roosen, Soren Busk en Bert van Marwijk.
Trainer destijds was Leo Steegmans.
Misschien kan ieman het stuk hier plaatsen. Ik ben niet zo handig hierin
Deze wedstrijd blijft mij altijd bij, omdat ik op 20 april 1980 in de Meer was
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Danny1983 schreef : MVV-held Toennaer: "Koppositie abnormaal"
Jo Toennaer maakt deel uit van de rijke geschiedenis van MVV Maastricht. De 78-jarige oud-speler geniet van het huidige succes, maar waarschuwt ook voor al te veel optimisme.
1 nov. 2012 11:00:00
De 78-jarige Toennaer werd in 1949 lid van MVV. Na de B1 en de A1 sloot hij in 1952 op 18-jarige leeftijd aan bij het eerste elftal. Hij speelde van 1952 tot 1972 twintig jaar aaneen in de hoofdmacht van Us MVV’ke, altijd op het hoogste niveau en vanaf 1956 in de destijds tot stand gekomen Eredivisie. “Nooit gedegradeerd”, stelt Toennaer trots tegenover Goal.com. “Dat kende ik niet, kan ik me geen voorstelling bij maken.”
"Heel Maastricht vierde feest"
In dat eerste seizoen in de Eredivisie had MVV een vliegende start met een 1-3 overwinning op PSV en een 1-0 zege op Fortuna ’54. “Die wedstrijd tegen Fortuna was voor mij een hoogtepunt”, aldus Toennaer. “Fortuna kwam met grote spelers als Cor van der Hart en Frans de Munck naar De Boschpoort, het toenmalige stadion. Tien minuten voor tijd maakte ik het winnende doelpunt met een schot in de kruising. Heel Maastricht vierde feest. We waren erg sterk en werden uiteindelijk vierde. Elke ploeg deed het in de broek voor ons in Maastricht. Een ander hoogtepunt was het bereiken van de halve finales van de KNVB Beker, waarin we verloren van FC Volendam (1957/1958, red.). Ook wonnen we met 0-1 bij Ajax in Amsterdam (1959/1960).”
“Ik begon als rechtsbuiten, maar heb daarna lang als rechtshalf gespeeld,” vervolgt de MVV’er. “Ik was geen gemakkelijke jongen. Een harde speler. Ze stelden met altijd op tegen de beste spelers van de tegenstander. Tegen Willem van Hanegem en Johan Cruijff bijvoorbeeld. Van Hanegem heb ik wel eens een tikkie gegeven. Maar hij mij ook hoor, haha. Ik heb met hele grote namen gespeeld als Co Prins, hij was linkshalf en ik rechtshalf. En met Ivan Mraz, een sterke Tsjechische midvoor. En met Jo Bonfrère en Willy Brokamp.”
“Veel geld verdiende ik niet in mijn loopbaan. Het grote geld kwam pas na het vertrek van Johan Cruijff naar FC Barcelona. Ik verdiende in het begin 350 gulden per overwinning. Verder mochten we volgens de bond niet meer dan 3600 gulden per jaar verdienen als basiscontract. Daarnaast had ik nog een glashandel, die mijn zoon inmiddels heeft overgenomen.”
"Koffie met de veteranen"
Toennaer is inmiddels met pensioen, maar is nog wekelijks te vinden bij MVV. Hij is woordvoerder van de Veteranen Kompeneij en prominent aanwezig in de businessclub en het sponsorhome. Hij bezoekt de wedstrijden en elke donderdag meldt hij zich op trainingscomplex Klein Geusselt, vlakbij het stadion van de club. “Met enkele veteranen komen we nog elke donderdagochtend voor een kop koffie. We halen verhalen op over vroeger en we lachen. Ook de trainer (René Trost - foto onder, red.) drinkt altijd een kopje koffie mee. En als er iemand jarig is eten we een vlaai. Het is heel gemoedelijk.”
Vier jaar nadat Toennaer zijn voetbalschoenen aan de wilgen hing, degradeerde MVV in 1976 voor het eerst uit de Eredivisie. De club kwam nog wel enkele keren terug, maar de Limburgers slaagden er sinds 2000 niet meer in terug te komen. Enkele jaren geleden speelden financiële problemen de club parten. Nu lijkt MVV echter weer springlevend met de koppositie in de Jupiler League als hoogtepunt. “De financiële problemen van de afgelopen jaren gingen me zeker aan het hart, maar nu hebben ze het weer perfect voor elkaar”, aldus Toennaer.
“Dit succes had ik niet verwacht. Helemaal niet. Ik had ze rond de tiende of elfde plaats verwacht, misschien meedoen aan de nacompetitie. Dat ze nu bovenaan staan, is abnormaal. De grote vraag is of ze het volhouden. Maandag tegen Sparta wordt een echte test. Als ze die winnen, ziet het er heel goed uit. Dat neemt niet weg dat het huidige team niet rijp is voor de Eredivisie. Het is geweldig dat ze zo hoog staan, maar het spelpeil is niet Eredivisiewaardig. Daarvoor is meer geld nodig.”
les rouges blancs schreef : bekans 40 jaor, trap heer nog steed e bälke...
beij FC Itzehoe.
Jao, 't is woer...op e lieg nivo ( Kreisklasse West ; 7de nivo) in Pruuses...
mer toch neet onverdeenstelik!
"uzze" Braziljaan.... Emerson Luiz Firmino (28.07.1973)
maakte oets veur us de sneltste gool : sezoen1997-98 MVV-Vitesse op 10-5-98 binne 12 sekonde !
"Hattrick: Je zwei Mal konnte Luiz Firmino Emerson (FC Itzehoe) über drei Treffer in einer Partie jubeln."
bron: Norddeutsche Rundschau (2012).
Voetbal is allein mer zien hobbie en heer verdeend noe zien geld met "personal training" te geve:
www.elf-personaltraining.de/
Dixi schreef : Deze wedstrijd blijft in mijn geheugen gegrift door het pak slaag dat ik na de wedstrijd kreeg van de Utrecht aanhang.
Zoals je op de beelden ziet hangen er spandoeken van Utrecht rechts op de hoofdtribune.
Deze grote groep herrieschoppers werden na de wedstrijd gewoon losgelaten met een nederlaag op zak.
Ik liep met twee vrienden achter de Boschpoort richting staantribune toen we deze groep tegen het lijf liepen.
De nodige klappen opgelopen uit het niets en was blij dat er een Utrecht supporter nog het volle verstand had om dat tuig een halt toe te roepen.
En dat terwijl de politie om de bocht stond te wachten bij de staantribune van MVV....wat heb ik die verwenst op dat moment.
Dixi