Opbouw uit verdediging: Hollandse ziekte?

26 aug 2022 07:17 26 aug 2022 08:25 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 794
Meer
Onderwerp Auteur
Opbouw uit verdediging: Hollandse ziekte? #1
In het artikel “Niet uitvallen De Jong of onzichtbare Gakpo, maar behoudende strijdwijze Van Nistelrooij houdt PSV uit Champions League” (zie: www.limburger.nl/cnt/dmf20220824_97770069 van 25 augustus 2022) heeft Valentijn Driessen van De Telegraaf het over een nieuwe Hollandse ziekte. Hij stelt over PSV-trainer Ruud van Nistelrooij: “De trainer was verantwoordelijk voor de behoudende strijdwijze en het blijven volharden in de opbouw van achteruit tegen Rangers FC. Ook als dat niet kon, zoals na een uur spelen. Niet de Hollandse School, maar de Hollandse ziekte werd hem en PSV noodlottig.”

Deze Hollandse ziekte, de opbouw van achteruit, met een belangrijke rol voor de keeper, meen ik ook bij MVV te constateren. Er is niks mis met de opbouw van achteruit, zolang die opbouw verrassend is. Maar bij MVV is de opbouw niet verrassend. Continu, 9 van de 10 keer, speelt onze keeper Matthys bij een uittrap de bal naar een nabije verdediger, die dan de bal verder moet dirigeren. Een erfenisje van coach Wels?

Ja, Romain Matthys heeft een goede voetbaltechniek en weet doorgaans een bal heel precies te plaatsen over vele tientallen meters. Echt een goede keeper. Ik ben benieuwd hoe lang we die kunnen houden. Maar de tegenpartij weet inmiddels wel dat Matthys bij een uittrap 9 van de 10 keer naar een dichtbij in buurt staande verdediger, zelfs nog binnen het strafschopgebied, op nog geen 10 meter, speelt (en dat is zo'n beetje de Hollandse ziekte van Valentijn Driessen). In de afgelopen wedstrijden is dat af en toe net goed gegaan. Elke wedstrijd krijg ik wel 2 of 3 hartverzakkingen, waarbij het, tot nu toe, net goed is afgelopen. Dat moet een keer misgaan, net als bij PSV tegen de Rangers! Dat gepiel, die Hollandse ziekte, in de achterhoede bij PSV was een foutje van 22 (of zo) miljoen euro...

De oorsprong van die Hollandse ziekte is volgens mij de spelmaatregel dat een keeper bij een uittrap niet langer de bal buiten het strafschopgebied of 16-meter-gebied hoeft de plaatsen.

Opbouw van achteruit is prima, maar dat moet meer worden afgewisseld. Nu staan tegenstanders van MVV bij een uittrap van Matthys standaard heel hoog, dus kort bij het strafschopgebied, omdat ze weten dat Matthys de bal in 9 van de 10 keer naar een MVV-verdediger speelt. Dat kun je voorkomen als Romain Matthys niet 9 van de 10 keer, maar bijv. 5 van de 10 keer kiest voor de opbouw van achteruit. Zonder afwisseling van de uittrappen, moet dat een keer of een paar keer, misgaan. Dat gaat ons punten kosten.


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
Steun MVV in deze bange tijden (april 2024) met een gift: www.gofundme.com/f/noets-de-mood-verlore-heet-steun-us-mvvke
De volgende gebruiker (s) zei dank u Ster_Drager, Sjarelke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2022 08:30
Sjarelke
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 151
Meer
Opbouw uit verdediging: Hollandse ziekte? #2
Ben je hebt in principe helemaal gelijk, maar wat me in de wedstrijd tegen ADO opviel is dat nagenoeg alle uittrappen van Matthys bij de tegenstander terecht kwamen. Oftewel: we waren de bal meteen weer kwijt en dat zorgde voor onrust en onnodig veel balbezit voor ADO, zeker in de tweede helft. Ik denk dat dat niet komt door de kwaliteit van de uittrappen van Matthys maar omdat we geen aanspeelpunt voorin hebben dat de bal even vast kan houden zoals ADO dat met Verheijdt wel heeft. Heb je die, dan heeft uittrappen veel meer zin en dan kun je, zoals jij terecht aangeeft, veel beter variëren in de aanvalsopbouw. Hopelijk komt er een spits bij met een stevig postuur die de ballen opvangt, bij zich houdt en verdeelt. Dan komt het met MVV helemaal goed dit jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2022 09:37
Karakter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 693
Meer
Opbouw uit verdediging: Hollandse ziekte? #3
Positief gezien zal het, als het bij MVV fout gaat, ons enkel een tegendoelpunt kosten en geen 22 miljoen (wie weet in de toekomst.. ;-))
Overigens wel mee eens. Je ziet het iedereen proberen en vaak zit je met samengeknepen billen te kijken. Een beetje eenzelfde moment als hoge ballen bij Boffin toentertijd. Waarom het veld niet breed houden door de backs, zoals dat nog niet zo lang geleden ook ging?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2022 10:01 26 aug 2022 10:20 door Hill28.
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1352
Meer
Opbouw uit verdediging: Hollandse ziekte? #4
Een raar artikel vond ik dat. Had niet gezien dat het van Valentijn Driessen was. Eerst stelt hij dat PSV steeds van achteruit bleef opbouwen, de zogenaamde ziekte. En dat wijst hij dan als reden van de nederlaag aan. Maar in hetzelfde artikel zegt hij dat PSV niet aanvallend genoeg en op de counter speelde en wijst hij juist dat als reden aan. Ik vond dat nogal tegenstrijdig. Niet aanvallend genoeg spelen is toch iets heel anders dan van achteruit opbouwen? PSV speelde gewoon slecht, Gakpo voorop. Van Gaal heeft wat mij betreft gelijk, Valentijn snapt er niet veel van.

Matthys is verder een van de weinige keepers waar ik gerust ben als hij een terugspeelbal krijgt. Maar je moet het niet overdrijven inderdaad, want niemand is foutloos. Variatie tussen lange ballen en korte ballen afhankelijk van de situatie lijkt me het beste, zoals Ben ook al oppert. De as van ADO was dusdanig zwak dat korte opbouw vanuit achterin in dat duel misschien vaak de beste optie leek voor de spelers. Wellicht kozen ze om die reden daarvoor. Met succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2022 10:54
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 923
Meer
Opbouw uit verdediging: Hollandse ziekte? #5

Ben Salemans schreef : Ja, Romain Matthys heeft een goede voetbaltechniek en weet doorgaans een bal heel precies te plaatsen over vele tientallen meters. Echt een goede keeper.

Weet je wie de beste uittrap heeft in de KKD? Dat is Ronald Koeman junior!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2022 14:05
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 816
Meer
Opbouw uit verdediging: Hollandse ziekte? #6
Valentijn heeft het meestal helemaal mis en is een arrogant misselijk en vervelend kereltje die aandacht wil en alles wat hij schrijft is tegenstellig en is zijn mening overbodig .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden