Uit DDL van vandaag:
INTERVIEW MVV-DIRECTEUR ERIK NOOR
‘Je kan niet altijd hetzelfde blijven doen’
Door emil visser
Iedereen kan zien dat MVV er op het veld goed uitziet. Achter de schermen, op kantoor, is de afgelopen periode ook veel veranderd. Directeur Erik Noor: „We zullen nooit te veel boven onze stand gaan leven, maar we nemen dit jaar verantwoorde risico’s.”
MAASTRICHT - MVV is de surprise van de eerste seizoenshelft. Vaak met aantrekkelijk voetbal stapelde het team de overwinningen in hoog tempo op elkaar. Inmiddels heeft de ploeg van coach Maurice Verberne na vijftien wedstrijden al meer punten behaald dan een jaar eerder onder het bewind van de uiteindelijk ontslagen Klaas Wels.
Het succes komt natuurlijk een stuk eerder dan waar wij rekening mee hebben gehouden.
Erik Noor
De aandacht gaat vooral uit naar de prestaties op het veld. Logisch, want dat is wat in het stadion en op tv te zien is. Maar ook buiten het gezichtsveld zijn bergen werk verzet. Nee, MVV-directeur Erik Noor beweert niet dat zijn club nu op de derde plek staat door wat er achter de schermen is gebeurd. „Maar dat heeft wel de basis gelegd zodat er gepresteerd kan worden.”
Geen geheim
Het is geen geheim dat MVV lange tijd achteraan liep in het profvoetbal. Qua faciliteiten en organisatie leek de club op een amateurvereniging. Nog steeds zijn er genoeg dingen te verbeteren. Maar er zijn behoorlijk wat zaken veranderd. „We hebben nu uitgebreide fitnessfaciliteiten, een voedingscoach, een performance coach, we verschaffen maaltijden op de club. Alles zodat de spelers daadwerkelijk als profvoetballer kunnen leven bij MVV. Ik spreek veel met collega’s, die vinden dat allemaal normaal. Maar dat was het hier helemaal niet. Voor deze club is het nieuw.”
Nog voordat er aan het topsportklimaat werd gewerkt, is de organisatie op de schop gegaan. Noor: „Inmiddels heeft iedereen binnen de organisatie een focus, of het nou marketing of ticketing is, of hoofd van de Academy. We hebben een klein team en we hebben er bewust voor gekozen om een aantal taken uit te besteden. Zij nemen zaken van onze kleine organisatie uit handen.”
Het zijn de noodzakelijke verbeteringen geweest om MVV op een echte profclub te laten lijken. En, zo is de visie van de directeur, het is de basis geweest voor de huidige prestaties van de club. „Het succes komt natuurlijk een stuk eerder dan waar wij rekening mee hebben gehouden. Dat hadden wij ook niet verwacht. Wel heeft de visie van de club, die onder meer uitgaat van stabiliteit van de selectie, en de filosofie om te werken met spelers uit de eigen regio vruchten afgeworpen. Maurice Verberne heeft dit seizoen de luxe gehad dat hij met vijftien spelers aan de voorbereiding op het seizoen kon beginnen.”
Verantwoorde risico’s
Dat MVV hoog in het klassement staat, levert extra geld op. Vooral door de toename van het aantal toeschouwers in thuiswedstrijden. Commercieel zijn er nog geen slagen gemaakt. „Qua commercie merk ik niet dat we grotere stappen maken dan een jaar eerder. Dat is wel jammer. Het is lastig om de vinger daar op te leggen. Het is wel makkelijker om afspraken te maken. En dat is al een begin. Sponsoren die in het verleden zijn afgehaakt, benaderen we en dat gaat makkelijker.”
Vanzelfsprekend wil MVV de goede prestaties vasthouden. Het doel was om over drie jaar structureel mee te strijden voor play-offs. Maar waarom zou de club die doelstelling niet naar voren schuiven nu het zo goed gaat? „Dat willen we. Maar daar zijn middelen voor nodig. We hebben geïnvesteerd in extra mensen op commercie en voor ticketing. Zodat we ook daar stappen kunnen maken en meer geld naar ons toe kunnen trekken. We zullen nooit te veel boven onze stand gaan leven. Maar we hebben dit jaar wel gezegd: we nemen verantwoorde risico’s. Je kan niet altijd hetzelfde blijven doen, want dan kan je niet groeien. We gaan iets meer kosten maken om onze organisatie op een hoger niveau te brengen en om meer geld binnen te halen.”
Die kosten zijn dit jaar afgedekt door de investering van de aandeelhouder, de Amerikaanse partij World Soccer Holdings, dat eerder dit jaar een belang van 24 procent in MVV nam. Punt is wel dat volgend jaar écht meer geld uit de eigen commerciële activiteiten gehaald moet worden. Dat moet gebeuren met het plan Maastricht Region, waarmee de club hoopt dat elf bedrijven zich aan MVV gaat committeren. „We zijn met heel veel bedrijven in gesprek. Binnenkort houden we een presentatie voor de dertig grootste bedrijven uit Maastricht. Van daaruit moet alles gaan lopen. Er ligt zeker een hele uitdaging.”
Uitdaging
Een andere grote uitdaging is de accommodatie. Als MVV wil groeien, heeft het meer ruimte nodig. Noor geeft een klein voorbeeld over de recent verbouwde businessclub. „Die ruimte is bestemd voor commerciële activiteiten en evenementen. Maar toch moeten we het vaak vrijhouden voor de selectie, omdat die geen andere plek heeft in het stadion om te eten bijvoorbeeld. Er moet dus eigenlijk een spelershome komen, maar we hebben in het stadion verder geen plek. We willen ook verschillende business rooms. Maar alle andere ruimtes in het stadion zijn niet van ons. Daar kunnen we niets mee.”
Noor wil zich vanwege strategische redenen nog niet in de kaarten laten kijken over hoe hij denkt het vraagstuk rond de accommodatie te gaan oplossen. „Er zijn wel mogelijkheden, maar de puzzelstukjes moeten goed vallen.”
MVV wil contracten van spelers openbreken en upgraden
Voor wat betreft de spelerscontracten is bij MVV de focus al grotendeels gericht op volgend seizoen. „We zoeken naar stabiliteit”, zegt technisch manager Ronny van Geneugden. „Van alle spelers zijn er drie van wie het contract afloopt aan het einde van dit seizoen en we hebben twee huurspelers. We zijn stilaan bezig om met spelers te spreken om hun contracten open te breken, om spelers voor een aantal jaar vast te leggen. Maar als club moet je daar financiële middelen tegenover zetten. Deze groep toont immers aan dat zij bovenin de eerste divisie kan meedraaien. Als je dan stappen wilt maken, dan is het laagste budget in de competitie niet genoeg. We moeten dus goed kijken wat de financiële mogelijkheden zijn op dit moment om contracten te upgraden.”
De spelers weten natuurlijk zelf ook dat hun waarde is gestegen nu zij in de top van de eerste divisie staan. Andere clubs zien dat ook en zijn misschien genegen om MVV-spelers weg te halen. Van Geneugden: „Wij snappen dat spelers op een bepaald moment in hun carrière willen oogsten. Maar je kan ook hier oogsten. MVV is een club met veel traditie, het team is hecht, het zijn vrienden geworden. De spelers weten wat zij hebben zolang zij hier blijven. Wij moeten ook appelleren aan het wij-gevoel dat binnen de club leeft.”
„Ik denk niet dat het verstandig is om in de wintertransferperiode financieel nog meer risico’s te gaan nemen. De spelers die wij nu hebben, hebben de club op deze positie gebracht. We moeten deze groep samenhouden. Het wij-gevoel moeten wij ook blijven vasthouden. We hebben daarnaast nog Clint Essers, die straks terugkomt. Dat voelt eigenlijk ook als een inkomende transfer.”