Houten Gerard, ik moest smakelijk lachen om je bericht. En ik begrijp je frustratie, je bent niet de enige. Tegelijkertijd zegt Lijntje ook wel iets; N'Koyi raakte vrijdag in Dordrecht geen bal goed. Toen stond Güvenc er ook niet in. Gisteren valt hij samen met Güvenc in en scoort (verder heb ik N'Koyi gisteren ook maar weinig gezien trouwens). Toeval?
Maar wat ik wel echt meen: was MVV met een andere tactiek, een andere trainer, wel kampioen geworden dit jaar? Ik denk eerlijk gezegd van niet. En dan staan we, als je Jong Ajax wegstreept, gewoon tweede. Wat zou ik dan nog zeuren? Zelfs al streep je ze niet weg. Dan staan we derde. Ik denk dat dat met deze selectie absoluut het hoogst haalbare is. Ik had daar voor het seizoen voor getekend. Wat zeg ik? Ik had er een flink bedrag voor betaald. Moeten we dan maar kritiekloos toekijken? Tuurlijk niet. Maar we zijn de eerste concurrent voor VVV voor directe promotie op dit moment. We gaan de eerste ronde van de play-offs overslaan. En als we daar Cambuur ontlopen, want die zijn opeens wel akelig goed geworden, dan zie ik ons nog best de finale halen. En de eredivisieploegen onderin, daar ben ik ook niet zo van onder de indruk momenteel. Het zal beter moeten als we willen promoveren. Maar ik zie die groeiruimte wel,en ik denk Ron ook. Hij begint de laatste wedstrijden te schuiven met spelers, noodgedwongen veelal. En ook eerder te wisselen. Het gaat ons niet snel genoeg, dat gaat het nooit, ik wil eigenlijk gewoon kampioen worden. Maar als ik even afstand neem, dan gaat het echt prima dit seizoen.
Ander perspectief: Wij hebben voor ons gevoel een erg matige periode na de winterstop. Fortuna doet het geweldig met de nieuwe spelers en trainer. Toch? Nou, wij hebben sindsdien meer punten gepakt dan zij, 17 om 16. Alleen VVV (28), Jong PSV (21) en Cambuur (22) hebben sinds de winterstop 3 punten of meer ten opzichte van ons gepakt. Ondanks onze matige periode, is er dus vrij weinig aan de hand. Ja, we zijn het kampioenschap kwijt. Klopt. Maar meer niet. En Fortuna? Die zijn alweer uitgevoetbald voor de prijzen dit jaar. Play-offs gaan ze niet halen.
Iets heel anders (en niet alleen voor Houten) : Eindhoven krijgt een pak slaag van Jong PSV. Gunstig voor ons. Maar wie staan daar in de basis? Jurjus, vorig seizoen eerste keeper bij een eredivisieclub. Ene Gudmondsson, die door Heerenveen uit IJsland gekocht is en door PSV weer van Heerenveen gekocht is, scoort drie keer. Zinchenko, miljoenenaankoop van Manchester City, en Locadia scoort ook. Ja, die Locadia die al 104 wedstrijden in het eerste van PSV speelde.
Jong Ajax en Volendam deelden de punten. Wederom niet ongunstig voor ons. Wie stonden er daar in? Nouri, die dit seizoen al negen keer bij Ajax 1 speelde, maar vooral ook de voorhoede: Neres (12 miljoen), Cassiera (5 miljoen) en Kluivert, een gigantisch talent die daar gewoon in plaats van Traoré in de basis van het eerste hoort. Het slaat helemaal nergens op dat zo'n voorhoede in de Jupiler League speelt. Het is het geluk van Volendam dat het dat soort jongens weinig interesseert, als die volle bak zouden gaan hadden ze vaker dan één keer gescoord.
Gelukkig troffen wij een Jong Utrecht zonder versterkingen. Maar die beloftenploegen, dat slaat echt helemaal nergens op.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.