Nwakali is er vanavond niet bij, liesklachten en oververmoeidheid. Zorgen dat hij topfit is voor de play-offs! Waarschijnlijk Guvenc als vervanger, hopelijk zit die zo vol gif dat hij de sterren van de hemel speelt.
Volendam uit. Volendam kreeg het voor elkaar om in de afgelopen periode onder ons te eindigen (op gescoorde doelpunten, maar toch). Daarmee zeg ik genoeg over de vorm van Volendam. Van de afgelopen elf wedstrijden wisten zij er maar twee te winnen. Wij ook overigens. Beide ploegen spelen vaak gelijk de laatste maanden, van die kant verwacht ik dat ook vanavond.
Opmerkelijk genoeg wint Volendam thuis zelden van ploegen uit het linkerrijtje. Alleen Jong PSV en NAC werden verslagen, en dat was voor de winterstop, toen Volendam een stuk beter draaide. Volendam staat dan ook twaalfde als je de ranglijst enkel over thuiswedstrijden zou maken. In uitwedstrijden staan ze derde. Ook die twee statistieken bieden hoop op minimaal een gelijkspel.
De historie dan. In de Jupiler League is het een beetje wisselend, de laatste negen ontmoetingen in Volendam in competitieverband leverde vier keer een Volendamse overwinning, drie keer een Maastrichtse overwinning en twee keer een gelijkspel op. In de beker verloren we na strafschoppen, en in de play-offs kwamen we elkaar drie keer tegen de afgelopen tijd, twee keer won Volendam thuis en vorig jaar wonnen wij.
Volendam ontsloeg eerder deze week de trainer en gokt op een shock-effect. Typisch dat dat net tegen ons is.
Voor mijn gevoel kan deze wedstrijd alle kanten op.
De belangen dan: het verhaal zal wel bekend zijn. Er zijn naast Cambuur nog drie plekken te vergeven voor het overslaan eerste ronde play-offs. Daar strijden vier ploegen om, Volendam heeft 59 punten en MVV, Almere en NAC alle drie 58 punten. Volendam krijgt na MVV nog Fortuna uit. In de vorm van de laatste weken en met het opgeleefde Fortuna zie ik Volendam daar niet winnen. Volendam weet dat het bij winst vanavond zeker is van overslaan van die eerste ronde, want dan kunnen wij hen sowieso niet meer inhalen.
Almere mag uit naar Helmond Sport. Helmond kende een dramatische reeks na de winterstop maar begint de laatste weken weer te winnen. Almere staat verrassend hoog maar wint na de winterstop pas één keer van een moeilijke tegenstander (Jong PSV) en is ook echt niet in topvorm. Ik zie Almere hier wel punten verspelen. NAC mag thuis tegen Oss. Dat zal NAC wel winnen. De week er na spelen Almere en NAC de laatste ronde tegen elkaar. De belangen voor MVV zijn dus wederom groot: vanavond winnen en afhankelijk van het doelsaldo sta je opeens op een plek waarbij je niet alleen de eerste ronde mag overslaan, maar ook de beslissende wedstrijd thuis speelt (een voordeel). Afhankelijk van de andere uitslagen en met Almere - NAC op het programma de ronde er na ben je waarschijnlijk ook al zeker van overslaan eerste ronde play-offs. Met een gelijkspel en gezien het programma van de laatste speelronde doe je waarschijnlijk ook geen verkeerde zaken, al ben je dan wel afhankelijk van NAC en Almere vanavond.
Kom op MVV, win deze wedstrijd nou gewoon. En dan nog tegen RKC gas geven en dan even rust tot de tweede ronde play-offs.