Verdiende overwinning, met name in de eerste helft een bij vlagen zeer leuk spelend MVV gezien. Den Bosch startte wat feller dan wij vond ik, maar na een minuut of 5 nam MVV de teugels in handen. Paar honderd procent kansen gehad, tot uiteindelijk Okita de bevrijdende 1-0 maakte. Heerlijk ingekruld! Daarna eigenlijk geen vuiltje aan de lucht, wedstrijd was volledig onder controle. Jammer dat de 2-0 dan niet valt.
Na rust waren we het even kwijt. Onbegrijpelijke slapte bij een aantal spelers. We mazzelden bij de afgekeurde goal, ik kon het niet goed zien maar het leek me op zijn minst een twijfelgevalletje. Den Bosch speelde vol op de aanval, zonder nou echt kansen te creeeren. Dat gaf ruimte voorin, enkele kansen ook, maar ook een aantal situaties waarin kansrijke situaties gewoon bagger uitgespeeld werden. De afgekeurde goal van ons was met name extreem knullig. Uiteindelijk dan toch de 2-0, op een zeer prettig moment. Daarna was Den Bosch geknakt, lekker om nog 3-0 te maken, altijd een goeie binnenkomer voor een spits, scoren tijdens debuut.
Al met al een dik verdiende overwinning. Qua kansen zijn we nauwelijks in de problemen geweest, al was het ongetwijfeld een heel andere wedstrijd geworden als de 1-1 was goedgekeurd. Den Bosch blijft toch een wat vreemde club. Wij klagen weleens over een gebrek aan namen bij aangetrokken spelers. Daar heeft Den Bosch meestal geen gebrek aan. Ook dit seizoen weer. Van Son, Vossebelt, Verbeek, Biemans, allemaal spelers met een uitgebreide staat van dienst in het voetbal, al was Verbeek geblesseerd. Maar eigenlijk vielen die routiniers vooral op doordat ze constant zeer gefrusteerd oogden, naar teamgenoten, scheidsrechter en tegenstander toe. Dusja, zo zie je maar dat 'namen' ook niet alles hoeven zijn. Maar goed, dat is een andere discussie. Ik vond de scheidsrechter overigens heel okay fluiten. Liet veel toe, maar wist op de juiste momenten toch in te grijpen en kaarten te geven. Ik heb een hekel aan pietluttige scheidsrechters, zoals vorige week bjj Telstar, die bijna elk contact affluiten. Meestal ook funest voor de wedstrijd. Overigens opvallend dat het verslag van het Brabants Dagblad spreekt van een zuivere strafschop die Den Bosch onthouden zou zijn. Vanaf de Boschpoort dacht ik toch duidelijk te zien dat hier sprake was van een onvervalste schwalbe, iets dat de scheidsrechter ook goed zag. Maar goed.
Verrips had weinig te doen, ik kan me zo gauw geen redding herinneren die hij heeft moeten maken. Oogde an sich degelijk, wel weer een aantal onzekere momenten met uitkomen. Mmaae speelde voor rust zeer geconcentreerd, maar vond ik na rust slordig beginnen. Herstelde overigens prima. Ik heb weinig commentaar op de verdediging verder, volgens mij hebben we geen uitgespeelde kans weggegeven. Martina ging verder waarmee hij in de nacompetitie gestopt was, gewoon prima verdedigen en ook voetballend zijn steentje bjjdragen. De beide backs speelden prima. Janssen gaf een paar keer een hele mooie steekpass. Nys en Ippel werkten beide hard, aanjagers op het middenveld, lekker fel! Koolhof speelde de eerste helft goed, na rust wat onzichtbaarder. Vond de wissel in eerste instantie wat vreemd, aangezien hij voetballend gezien tot de betere behoort, maar met Yilderim kwam er wel wat meer power op het midden. Daardoor kregen we de wedstrijd na een twintigal mindere minuten na rust weer wat onder controle. Okita speelde een geweldige eerste helft. Zal niet voor niks zijn dat de linksback van Den Bosch gewisseld werd. Ook de tweede helft was hij constant dreigend. Terechte man of the match. Schroyen werkte hard. Het lijkt wel alsof hij stukken beter speelt als hij zich een beetje boos maakt. Soms mis ik een stukje overtuiging bij hem. Vandaag was dat er absoluut wel. En dan Ogunjimni, miste een paar flinke kansen. Jammer. Maar wat verzet deze jongen een werk. Constant jagen, constant gaten trekken, constant aanspeelbaar, altijd dreigend. Ik denk dat hij in deze wedstrijd meer kilometers heeft gemaakt dan Nkoyi en Verheydt vorig jaar bij elkaar opgeteld in een gemiddelde wedstrijd (zijn natuurlijk ook heel andere type spitsen, maar toch). Golpek vond ik een beetje licbt ogen, maar goed, die jongen heeft tijd nodig aan het niveau te wennen.
Goed, al met al 7 punten en een gedeelde eerste plaats. Uitstekende start. De komende weken volgen een aantal interessante wedstrijden. Graafschap, NEC en Almere uit, jong PSV en Cambuur thuis. Dat zal een aardige indicatie geven waar dit team staat. Zullen zware wedstrijden worden, maar we hoeven voor niemand bang te zijn!