Heerlijke wedstrijd. Geeft meteen weer heel veel zin in de rest van het seizoen. Stom is dat, na De Graafschap schrijf je eigenlijk het seizoen af. We hadden verwacht na Cambuur-uit negen punten achter Cambuur te staan. Het gat met Cambuur is momenteel precies één punt. Mochten we volgende week thuis van Almere winnen, dan is het zelfs zo idioot dat we nog maar vier punten van overslaan eerste ronde play-offs verwijderd zijn. En als NEC thuis van Fortuna wint en wij de week er op in Sittard, dan kunnen we zelfs serieus gaan hopen om nog boven Fortuna te eindigen. Dat is allemaal “als, als, als” en het gaat nooit zoals je hoopt, dus dit zal niet precies zo gebeuren. Maar dat ik in februari toch weer stiekem omhoog zit te kijken, had ik een dag of tien geleden echt niet geloofd. Ik dacht dat we nu kansloos vijftiende of zestiende zouden staan met een reuzengat naar de play-off plaatsen.
Zeer positief ook de publieke belangstelling. 4.884 toeschouwers volgens teletekst, waarmee we deze competitieronde in de Jupiler League bovenaan staan (Cambuur, Go Ahead en De Graafschap en uiteraard NEC speelden allemaal uit, toegegeven). Fortuna op nummer drie haalt amper nog 3.000 man, daar merk je het verschil van jarenlang onderaan staan met ons, waar MVV toch vaker om de play-offs meedoet. Emmen, dat inderdaad terecht door Schapendonk als outsider voor de titel (of in ieder geval rechtstreekse promotie) wordt genoemd, trekt ook “maar” 3.800 man, nog geen kampioenskoorts daar. Volendam verwelkomde 2.800 toeschouwers, de rest haalt de 2.000 man niet eens. Dat wij er zo bovenuitsteken, in de vrieskou, met een seizoen dat door velen al min of meer afgeschreven is, is echt lovenswaardig. Ben benieuwd in hoeverre dat door de tegenstander kwam, toch de koploper. We zullen het vrijdag tegen Almere zien.
En tegelijkertijd moeten we waken voor te veel optimisme. Gisteren viel vrijwel alles goed. Yildirim miste tegen Telstar nog een bal voor een leeg doel bij de tweede paal, schoof hem naast. Nu opeens van 25, 30 meter raak schieten. Nys hebben we afgelopen anderhalf jaar ongeveer 20 van dit soort ballen tegen de keeper aan zien schieten. En Schroijen schiet al het hele seizoen dit soort ballen de tribune in, maar gisteren keurig over de grond in het netje. Leg maar uit waarom het gisteravond allemaal wel lukte. Ik weet het niet.
Onze volgende tegenstander is al maanden in vorm, laatste veertien wedstrijden negen keer gewonnen en slechts drie keer verloren. Maar twee van die drie verliespartijen wel in deze februarimaand. Met Almere en Fortuna hebben we nog twee ploegen uit het linkerrijtje op de rol staan, daarna volgen vijf wedstrijden tegen mindere goden. Voor MVV zeker geen garantie op resultaten, maar als we de komende twee wedstrijden minimaal drie punten pakken, zijn de play-offs echt bereikbaar. En zoals ik al begon: daar geloofde ik negen dagen geleden eigenlijk niet meer in.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.