Zoals Jo70 hierboven al terecht aangeeft, zeer gunstige uitslagen voor MVV afgelopen weekend. De drie clubs op een plaats die recht geeft op overslaan eerste ronde play-offs waar je met veel fantasie nog kunt hopen dat we ze heel eventueel inhalen spelen alle drie gelijk: De Graafschap, Telstar en Emmen. De ploegen direct om ons heen, Dordrecht, Den Bosch en Oss, alle drie verloren. Achtervolgers Cambuur en Almere verliezen en spelen gelijk. De enige ploeg die afgelopen weekend gewonnen heeft en met wie we nog in enige mate concurreren is FC Volendam. Daar staan we vier punten voor en wij hebben een veel beter doelsaldo, dus dat is niet zo erg. We staan opeens achtste en overslaan eerste ronde play-offs is nog maar drie punten (en een hoop doelpunten) van ons verwijderd.
Dat betekent automatisch dat in het paasweekend veel te halen is, maar natuurlijk ook veel te verliezen. Kijken we naar boven, dan staat De Graafschap op die fel begeerde zevende plaats met drie punten voorsprong. De Graafschap speelt twee keer thuis, tegen RKC en Den Bosch. Ik verwacht niet dat die veel laten liggen, helaas. Al moet gezegd worden dat De Graafschap na een goede serie inmiddels weer ver aan het terugzakken is met al vier wedstrijden geen overwinning en de laatste twee thuiswedstrijden een nederlaag.
Met een stiekem schuin oog kijk ik naar Telstar en Emmen. Die staan eigenlijk al te ver van ons vandaan, maar aangezien we op maandag zelf tegen Emmen moeten, kan het snel gaan. Emmen speelt vrijdag thuis tegen Dordrecht. Telstar moet uit naar Oss en NEC en heeft ook daarna een loodzwaar programma met enkel Jong Utrecht uit het rechterrijtje. Vooralsnog niet te veel naar kijken maar over een paar weken zouden we zo maar naast Telstar kunnen staan. Met uiteraard de levensgrote ‘als’ dat we zelf veel punten blijven pakken.
Onder ons dan. Ik beperk me tot vier ploegen die binnen drie punten van ons staan. Dordrecht heeft met Emmen uit en Jong Ajax thuis een zwaar programma. Den Bosch krijgt ons op bezoek en moet dan uit naar De Graafschap. Oss krijgt dus Telstar op bezoek en moet daarna naar Jong PSV. Almere ten slotte ziet Fortuna langskomen en moet daarna naar RKC. Het loopt altijd anders dan je verwacht, maar ik verwacht dat ze allemaal minimaal één keer verliezen.
Zou MVV van Den Bosch én van Emmen winnen, dan doe je extreem goede zaken linksom of rechtsom. Ik zie ons thuis wel van Emmen winnen, want die wonnen nog maar één keer in de laatste zes wedstrijden. Uit bij Den Bosch? Dat wordt een lastige. Maar ook daar liggen kansen. Ook bij Den Bosch lijkt de schwung er een beetje uit. In de afgelopen zeven wedstrijden won Den Bosch slechts één keer, thuis tegen Dordrecht dat net de periode gewonnen had, 4-1. Tegelijkertijd verliest Den Bosch thuis zelden, dit jaar pas één keer. Wil Boessen zet altijd een heel stug en moeilijk te verslaan team neer, volgens mij haalt hij altijd de play-offs en dat is een knappe prestatie gezien de beperkte middelen waar hij dat bij Fortuna, Oss en nu Den Bosch doet. Maar bij Fortuna en Oss allebei met ruzie vertrokken en in de play-offs altijd snel uitgeschakeld – Wil Boessen verloor letterlijk iedere play-off wedstrijd die hij coachte. En dan noemen wij soms Elsen een trainer die nooit een prijs zal pakken… Grappig feitje, maar doet vrijdag natuurlijk niet ter zake.
Gevoelsmatig ben ik tevreden met een punt in Den Bosch. Van de afgelopen tien keer dat we in Den Bosch aan moesten treden, wonnen we er maar twee. Maar gezien bovenstaand verhaal zou een overwinning wel heel gunstig zijn. Na dit paasweekend moet MVV nog tegen Helmond, Dordrecht, Jong AZ en Oss voor we naar Amsterdam moeten voor Jong Ajax. Genoeg punten te pakken dus, een goed paasweekend plaatst ons in een goede positie om een serieuze aanval op de top zeven te doen. Kom op die roeije!
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.