Nou net terug uit een troosteloze Galgenwaard. Dit is dan betaald voetbal. Dieptreurig. Helaas paste MVV zich met name in de tweede helft moeiteloos aan aan de ambiance.
Vond ons heel behoorlijk starten. Lekker fel, en goed gebruik makend van de ruimtes aan de flanken. In de eerste twintig minuten toch wel een paar flinke kansen gehad. Denk dat Koopmans de bal na dik een kwartier pas voor het eerst in zijn handen had. Maarja, achterin ligt het probleem momenteel ook niet... Ook de rest van de helft hadden we controle, en een paar goede kansen. Maar te vaak was het weer allemaal net niet. Slechte voorzetten, waardeloze steekballen. En de kansen die er waren misten we. Uiteindelijk mochten we blij zijn dat Moustapha de bal van de lijn haalt vlak voor rust, anders staat het gewoon 1-0.
Tweede helft begon Jong Utrecht een stuk feller. Toch was de eerste kans voor ons. Daarna kwamen we heel goed weg bij die bal op de paal. Over de rest van de tweede helft kunnen we kort zijn: betaald voetbal onwaardig. Dieptriest wat MVV heeft laten zien. Passes over 3 meter, voorzetten, bal aannemen. Allemaal ondoenlijk voor onze mannen. Het was gewoon lachwekkend, zo slecht. Ik kan me overigens indenken dat zo'n droevige setting als vanavond ook niet helpt, al is dat natuurlijk geen excuus. Omdat Jong Utrecht ook niks voorstelde bleef het uiteindelijk 0-0. Dat is het enige positieve, dat we niet ook nog verliezen.
Natuurlijk doen we onszelf de das om door het niet te beslissen in de eerste helft. Maar het is echt zorgwekkend hoe weinig voetbal in dit MVV zit. Daardoor is dit elftal weliswaar bij machte wedstrijden te controleren, maar kunnen we nauwelijks tegenstanders pijn doen. Nouja goed, iedereen weet het, het is een repeterende plaat aan het worden. Er zit geen enkele verrassing in ons aanvalsspel. Ook vanavond weer kwam het gevaar van de crossballen van Shermar, maar als die eruit worden gehaald is alle verrassing weg. Flankspelers passeren nauwelijks hun man, en als dat al lukt komen voorzetten zelden of nooit aan. Niemand heeft een fatsoenlijke steekpass in huis. Sommige spelers hebben 3, 4 handelingen nodig voor ze de bal onder controle hebben. Counteren lukt niet omdat er geen enkel tempo in de omschakeling zit en de drie middenvelders nauwelijks risico in hun spel durven leggen (niet gek, het zijn verdedigende middenvelders). Nee, het is erg frustrerend om dit MVV te zien aanvallen. Er moet echt echt echt iets creatiefs bij. Maarja. Januari is helaas nog ver weg. Op zijn minst moeten we kappen met drie verdedigende middenvelders opstellen. Maarja. Wie dan, met het beperkte materiaal dat we hebben? Ik kan alleen Houben op 10 als alternatief bedenken. Geen creatief meesterbrein, maar wel redelijk snel en aanvallender ingesteld dan Shermaine en Nys.
Koopmans heeft weinig te doen doen gehad en stond er op de momenten dat hij er moest staan. Betaald zich uit, een ervaren keeper. Moustapha, ik vind hem super sympathiek, maar hij staat voor mij wel een beetje symbool voor dit team. Heerlijke werklust, doet verdedigend zijn werk (klasse redding bij 0-0!). Maar hij had een groot deel van de wedstrijd zeeën van ruimte, omdat Jong Utrecht goed gzien had dat Moustapha voetballend gewoon heel zwak is. Shermar vond ik voetballend wat minder dan normaal. Maar hij en Mares hielden het redelijk dicht achterin. Gunst oogde dreigend in de eerste helft, maar viel na rust heel ver terug. Ippel, Shermaine en Nys zijn verdedigende middenvelders, en doen dat aardig, maar kiezen te vaak voor de risicoloze oplossing. Ze kunnen ook niet veel anders, want voor de aanvallende oplossing missen ze creativiteit. Geen verwijt aan die jongens, maar het komt het aanvalsspel van MVV zoals door velen al talloze keren aangestipt, niet ten goede. Ik heb ook soms het idee dat Shermaine en Nys (Ippel blijft meestal wat meer achterin) geen idee hebben hoe ze aanvallend moeten staan en lopen als ze op 10 staan. Logisch ook, want dit is hun positie niet. Abuhbakar vond ik wat meer aanwezig dan eerdere wedstrijden, maar het blijft minimaal en hij zakte in de tweede helft ver weg. Zijn handelingssnelheid moet echt omhoog. Meerdere keren vertraagde hij aanvallen door ballen te willen aannemen, kappen, draaien etc. Van den Hurk is een leuke spits, die zich een slag in de rondte werkt maar moet de kansen die hij vandaag krijgt gewoon maken. Verder viel er voor hem weinig eer te behalen aangezien hij zelden tot nooit fatsoenlijk aangespeeld werd. Houben speelde redelijk maar ook niet heel goed verder. Golpek had een paar leuke acties maar was alles bij elkaar opgeteld ook nauwelijks in beeld.
Nouja goed, twee punten weggegooid, maar tegelijkertijd niet verloren en de 0 gehouden. Vrijdag tegen Den Bosch zal het anders moeten. Een voordeel, veel slechter dan de tweede helft van vandaag kan gelukkig niet!