Tsja, wat moet je met een wedstrijd als gisteren? Ik ben erg blij met de drie punten én de drie doelpunten. Tevens de nul gehouden. Prima. Maar ja, wat Helmond liet zien was letterlijk lachwekkend. Neem die nummer 4, de linksachter. Ron Janzen is normaal gezien centrale verdediger en dat was te zien, geen idee waarom “Meesterzet” Alflen die arme jongen op linksachter heeft gezet, als ik goed geteld heb, heeft hij in de eerste helft alleen al zeven keer de bal over de zijlijn gespeeld. Die wist gewoon niet wat hij moest doen met een zijlijn naast hem. Echt geen idee. En dat gebrek aan idee was bij veel mannen van Helmond het geval. Ze speelden overwegend de lange bal, maar dan compleet zonder idee. Je ziet dat nog wel eens ploegen doen, dan weet de aanval waar ongeveer de bal gaat neerkomen en stellen ze zich op voor het winnen van de tweede bal, zoals dat heet. Bij Helmond liep iedereen maar wat rond en was iedere lang bal voor ons. Ik herhaal nog eens de woorden van tactisch genie Alflen: “Wij hebben wel een plannetje om het hen lastig te maken”. Nou, niets van gezien. Ik bedoel niet dat het plannetje niet werkte, ik heb het plan gewoon niet gezien – of het moet zijn geweest “als twee van onze drie aanvallers rechtsvoor staan, schiet hem dan naar links, is lachen!”. Echt geen idee met welke opdracht Alflen zijn team nou het veld in had gestuurd. We mogen soms klagen over Elsen maar als ik dan dit soort mannen bezig zie en hoor, dan knijp ik mijn beide handen dicht met Elsen. Nog één ding: Kjell Knops zat gewoon op de bank bij Helmond. Ik weet niet of dat puur als bankvulling was en dat hij eigenlijk helemaal niet fit is. Maar anders moet Kjell zich toch eens heel hard achter de oren krabben. Als Alflen liever een Janzen op linksachter zet dan Knops… Zeker als je de lange bal gaat spelen, en je hebt blijkbaar geen natuurlijke linksachter beschikbaar, dan zet je toch Knops met zijn crosspass linksachter? Dat dat niet gebeurt zegt ook erg veel over het niveau van Knops momenteel. Maar nogmaals: wellicht is die helemaal niet fit en zat hij voor de vorm op de bank.
Kortom: een dermate slechte tegenstander als vandaag gaan we dit seizoen niet vaak meer zien. We hebben daar prima gebruik van gemaakt, maar ik vind het lastig om nu precies te zeggen waar we staan.
Goed, die verplichte nuancering hebben we gehad. De verdediging was overwegend degelijk gisteren, op een typisch onrustmomentje van Martina na. Lavalée kan mij steeds meer bekoren, stond ook als enige zonder thermoshirt onder zijn shirtje op het veld, met blote armen. Typisch voor zijn instelling. Kostons speelt degelijk en groeit langzaam door, al denk ik dat hij inderdaad het kind van de rekening wordt als Ippel terugkeert en we er een aanvallende versterking bijkrijgen. Dan verwacht ik een middenveld Ippel-Déom-Holtby. Déom en Holtby liepen elkaar af en toe in de weg, die moeten nog aan elkaar wennen, maar het is heerlijk om twee rasvoetballers op het veld te hebben nadat we in het begin van het seizoen met Ippel-Nys-Martina speelden. Holtby zit veel gif in, slimmigheid, overzicht. Genieten. Te bedenken dat die jongen eigenlijk nog geen wedstrijdritme heeft… dat belooft wat. Van den Hurk sleurde weer als vanouds, wint veel duels tussen twee man in. Profiteerde ook van een scheidsrechter die veel toeliet. In de afronding vond ik hem eigenlijk wat ongelukkig – jammer dat die kontbal er niet in ging – maar hij pakt een doelpuntje mee, prima.
De rest van het seizoen? Mét de nuance zoals eerder gezegd dat dit Helmond wel heel erg zwak was, én met de mitsen en maren dat Ippel weer helemaal fit wordt, het gerucht van Croux begin volgende week bevestigd wordt en er nog één of twee versterkingen bij komen, dan moet MVV de play-offs halen en niet eens op het nippertje. Wat we daar te zoeken hebben zien we dan wel weer. We staan er bij op de ranglijst. Volgende week mogen we thuis tegen Telstar dat sinds begin november enkel nog van Jong AZ won en dat twee weken geleden thuis tegen Helmond niet verder kwam dan 1-1. Aangezien de meeste ploegen om ons heen een zware tegenstander hebben, zouden we over een week opeens weer negende kunnen staan en zou ons seizoen nog heel wat perspectief bieden. Maar ja, dat zijn iets te veel mitsen en maren voor MVV normaal gezien…
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.