MVV won eerder dit seizoen thuis van Roda en vervolgens uit bij Jong Ajax. Twee toch wel onverwachte overwinningen, beiden moeilijke wedstrijden. We kregen toen de kans om er drie wedstrijden op rij winnen van te maken. Tegenstander? Jong AZ kwam naar de Geusselt. Die misten ook nog topscorer Druijff. Makkie toch? Resultaat: 1-1. Nog wat eerder in het seizoen won MVV uit bij Eindhoven en thuis van Dordrecht. Dat kon drie op een rij worden! Tegenstander? Jong Utrecht. Makkie toch? Resultaat: 0-0. Vorig seizoen lukte het ons precies één keer om drie keer op rij te winnen. In februari, tegen drie relatieve hoogvliegers nog wel: Cambuur, NEC en Almere. Ik had voor die reeks het seizoen al min of meer afgeschreven, toen gaf het ons seizoen een kickstart en uiteindelijk struikelden we met wat geluk de play-offs in (en even snel weer uit).
We hebben nu op rij van Helmond en Telstar gewonnen. Geen hoogvliegers, maar goed, we hebben voor de winterstop meer punten gepakt tegen ploegen uit het linkerrijtje dan het rechterrijtje, dus prima resultaat. Tegen Oss de kans om er drie op een rij van te maken! Gezien de eerdere kansen dit seizoen reken ik nergens op…
Zoals al terecht opgemerkt, Oss begon erg sterk aan het seizoen met negen zeges in de eerste vijftien wedstrijden. In de acht wedstrijden sindsdien nog één zege (tegen Dordrecht dat een bizar slecht seizoen heeft), twee gelijke spelen (tegen Helmond en NEC die ook niet bepaald een goed seizoen doormaken) en vijf nederlagen. Oss heeft de laatste jaren steeds de selectie vroeg rond – iets waar wij op het forum wel eens jaloers naar kijken – maar zakt dan ook bijna standaard tijdens het seizoen langzaam omlaag. Spelers die je vroeg kunt vastleggen zijn vaak toch wat minder en het voordeel van een ingespeeld team is blijkbaar zo rond oktober wel uitgewerkt.
In aanvallende zin steken er twee of drie spelers bovenuit. Dogan had ik graag hier gezien, met veertien goals is dit zijn seizoen. Maar dertien van die veertien goals scoorde hij in diezelfde serie van de eerste vijftien wedstrijden. De laatste acht wedstrijden komt hij nog maar tot één goal. Toch een eendagsvlieg? Bryan Smeets dan. Gevoelig geval in Maastricht natuurlijk. Zes doelpunten en zeven assists. Voor Bryan geldt logischerwijs ongeveer hetzelfde: alle zes doelpunten en vijf van de zeven assists waren in de eerste vijftien wedstrijden, daarna nog maar twee assists. Tweede spits Oratmangoen is een geval apart. Die scoorde slechts één keer in de goede serie van Oss, maar scoorde de afgelopen twee wedstrijden beide keren. Maar echt wakker hoeven we van hem normaal gezien niet te liggen. Ze hebben voorin ook nog mannen als N’Koyi en Van der Biezen rondlopen, maar die spelen nauwelijks. En recent Stroo gehuurd van Volendam, die zal de plaats van Oratmangoen wel gaan overnemen.
Op het middenveld en in de verdediging nog bekende namen als Kaak, Overgoor (geblesseerd), Briels (speelt nauwelijks), Fleuren, De Regt (speelt ook nauwelijks), en op doel Olij, met wie MVV naar verluidt bijna rond was in de zomer. Op papier geen verkeerde namen en het verklaart de degelijkheid van Oss ook.
Ik herken me in de gevoelens dat MVV het in dit soort situaties vaak juist laat afweten. Dus vanuit dat oogpunt ben ik wellicht ook al tevreden met een puntje. Maar ik hoop stiekem op meer. En als we winnen en de week er op ook Jong Utrecht verslaan, dan ziet de stand er opeens anders uit. Ploegen als Cambuur, Roda en Volendam hebben moeilijke wedstrijden deze ronde, en volgende week spelen RKC en Almere tegen elkaar, Go Ahead en NEC alsook Roda en Cambuur. Linksom of rechtsom, bij winst de komende twee wedstrijden doen we erg goede zaken.
[PS] als statistiekliefhebber heb ik een erg belangrijke tip voor Ron: Jordy Croux speelde voor MVV vijf wedstrijden tegen Oss. Hij scoorde daarin drie doelpunten en gaf vijf assists. Het is zijn favoriete tegenstander. STEL HEM OP.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.