Ik zit te wachten tot iets gefikst is op mijn werk, dus val ik jullie lastig met wat loze statistieken en vergelijkingen voor de geïnteresseerden onder ons:
Na Roda-uit heeft Schroijen evenveel assists gegeven als heel vorig seizoen (zeven). Hij staat inmiddels wel al op veel meer doelpunten (tien om drie). Voor een buitenspeler prima statistieken.
Spits Van den Hurk staat op twaalf doelpunten en één assist. Vorig jaar stonden voornamelijk Ogunjimi en Yildirim daar. Yildirim grossierde in balverlies en op rare plekken lopen, alleen al op dat punt is het voor de rest van het team fijn dat met Van den Hurk er iemand staat die wél iets van looplijnen snapt en die een balletje kan vasthouden. Maar ook qua doelpunten is het nu al een verbetering: Ogunjimi en Yildirim kwamen samen tot 9 goals en één assist.
Uiteraard scoorden we vorig seizoen toch ook wel, toen scoorden we aanzienlijk meer vanaf het middenveld (dertien om zeven goals) en hadden we Okita, die met achttien doelpunten en acht assists statistisch gezien een absolute topper was.
Het was daarnaast niemand ontgaan, maar het verschil tussen uitresultaten en thuisresultaten is toch wel schrijnend. Op de ranglijst van uitwedstrijden staan we nog altijd keurig tweede, achter Twente dat ook daar dik aan kop gaat. Maar op de thuisranglijst staan we veertiende. Opmerkelijk groot verschil. Zijn wij de ploeg met het grootste verschil in dit opzicht? Ja, maar gedeeld: FC Eindhoven staat respectievelijk vierde en zestiende op de uit- en thuisbalans, én heeft in beide standen slechts één puntje minder dan wij. Nu komt Eindhoven over ruim een week naar de Geusselt, een team dat uitstekend presteert in uitwedstrijden tegen een ploeg die thuis tegenvalt, ik voel al nattigheid…
In de stand sinds de jaarwisseling staat MVV zesde, keurige plaats natuurlijk. Opvallend daar is dat er boven ons een paar te verwachten namen staan zoals Twente, Sparta en Jong PSV, maar ook twee opvallende namen. RKC staat tweede, dat plaatst de nederlaag van de vorige thuiswedstrijd toch in iets meer perspectief, en derde staat – u raadt het al – FC Eindhoven. Mocht nog niet duidelijk zijn dat volgende week een zware dobber gaat worden. Grappig om te zien, sinds de jaarwisseling vallen de volgende teams tegen: Helmond en Jong Utrecht pakten pas twee en één puntje(s), dat is een prestatie op zich en echt zeldzaam slecht. Daarboven vier clubs die je daar normaal gezien niet verwacht. Van onder naar boven: TOP Oss - volgens sommigen aan het begin van het seizoen nog een voorbeeld voor ons, maar als die zo doorgaan kunnen ze de play-offs op hun buik schrijven – FC Den Bosch (wellicht is een investeerder toch niet altijd goud waard), regerend kampioen Jong Ajax en dan onze volgende tegenstander: FC Volendam. Boven deze clubs staan sinds de jaarwisseling dus ploegen als Dordrecht en Jong AZ, die voor de winterstop nog vochten om de laatste plaats.
Wat het voor statistici ook altijd leuk doet: een ranglijst maken op basis van wedstrijdresultaten zonder blessuretijd - dus prompt na 90 minuten afgefloten. In punten uitgedrukt verandert er helemaal niet veel, maar in de ranglijst wel: wij zouden dan één punt verliezen en naar de veertiende plaats kelderen. Leuk om te weten, maar je kan er helemaal niets mee.
Afsluitend; vorig jaar hadden we na 30 wedstrijden 40 punten. We doen het dus vooralsnog vier punten beter. Zoals al aangegeven haalden we vorig seizoen uit die laatste acht wedstrijden maar tien punten. Dat is niet echt veel, al paste het mooi bij het gemiddelde van dat seizoen. Was toch allemaal genoeg voor de play-offs. Nu verwacht ik dat de grens van de play-offs wat hoger zal liggen dit jaar omdat er gewoonweg meer teams meestrijden, én/mede veroorzaakt doordat Jong Ajax veel meer punten laat liggen dan vorig jaar. Met ons huidige gemiddelde zouden we nog een punt of twaalf moeten kunnen halen in de laatste acht wedstrijden, dan kom je uit op 56 punten en dat is normaal gezien genoeg voor de play-offs, zelfs nu de concurrentie groter is, ook al omdat de eerste drie periodes gewonnen zijn door ploegen die hoog lijken te gaan eindigen. Sparta en Twente gaan we niet meer inhalen, en zelfs Den Bosch moet het wel spectaculair dramatisch doen willen die nog onder ons eindigen. Mijn stokpaardje van punten vergelijken met dezelfde wedstrijden vorig seizoen liet tot een paar weken geleden nog uitstekende zaken zien, we lagen voor Almere thuis nog veertien punten voor. Inmiddels is dat geslonken naar negen punten: vorig jaar pakten we uit de afgelopen drie wedstrijden (Roda-uit is de vervanger van De Graafschap-uit in mijn overzicht) zeven punten, dit jaar slechts twee. Doen we de rest van het seizoen hetzelfde als vorig jaar tegen die clubs, dan eindigen we zelfs op 59 punten, play-offs zijn dan zeker en de kans is groot op overslaan eerste ronde. Maar goed, dat betekent dus winnen van Volendam, Eindhoven, Dordrecht, Cambuur en NEC. Dat zie ik nog zo snel niet gebeuren. Alle statistieken bekijkend, is Volendam van al die ploegen samen met Dordrecht met afstand het team waar de kans op winst het grootste is.
Wat betekent dat nu allemaal; verwacht ik nu wel of niet dat we de play-offs halen? Het blijft koffiedik kijken, maar ik verwacht van wel, zij het op het randje. Komende vrijdag is wederom, maar dat hebben we al vaker gezegd, een heel belangrijke wedstrijd.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.