De eerste wedstrijd van de laatste periode. Ik schreef eerder dat ik er niet vanuit ga dat we deze periode even winnen. Nu was het Kay die wel met een briljant scenario op de proppen kwam; met de huidige periodewinnaars en de Jong-teams die allemaal in het rechterrijtje staan is plaats nummer 8 de laatste plaats die recht geeft op deelname play-offs. Maar mocht een team buiten de top-8 de laatste periode winnen, dan verliest die nummer 8 zijn plek. Wie is er momenteel nummer 8? U weet wel, die geel-zwarten hier 25 km vandaan. Stel je toch eens voor dat dat op de laatste speeldag nog zo is en wij die dag de vierde periode winnen…
Zaak dus om goed te beginnen. De tegenstander zijn we inmiddels gepasseerd op de ranglijst, MVV klopt op de deur van het linkerrijtje. Het gat met plaats 10 is slechts twee punten (en 24 doelpunten…). Het gat met plaats 8, zoals gezegd goed voor play-offs, is dertien punten (en 35 doelpunten).
Jong Ajax won op 7 november voor het laatst van een niet-Jong team. Toen wonnen ze wel meteen uit bij gedoodverfde kampioen Cambuur, maar goed. Jong Ajax is zeker niet in vorm. Vier van de laatste vijf wedstrijden gingen verloren. Het is bij een team als het hunne altijd verplicht om te vermelden dat ze letterlijk alle vier de verliespartijen meer balbezit dan de tegenstander hadden. Vaak twee keer zo veel passes. Soms meer schoten op doel. Één van de wedstrijden, Volendam uit, stond Jong Ajax in de 85e minuut nog met 0-2 voor. Toch verloren… Ik wil ons niet in de put praten, maar gewoon waarschuwen: voetballen kunnen die jongens nog altijd, dat zijn ze echt niet verleerd.
Bij een Jong-team is het altijd maar de vraag wie er op het veld verschijnen. Wat dat betreft speelt in ons voordeel dat Ajax I vanavond in Zwitserland speelt en zondag alweer tegen Den Haag moet. Keeper Scherpen bijvoorbeeld, die lijkt de laatste weken enkel op maandagen te keepen. Komt natuurlijk door de schorsing van Onana. Dus Kotarski zal wel keepen – nu is dat een miljoenenaankoop uit Kroatië dus geen koekenbakker. En dat is in het algemeen het verhaal met die hele selectie natuurlijk. Afgelopen maandag zaten op de bank (!) bij Jong Ajax onder meer een Deen die drie miljoen kostte, een Braziliaan waarvoor ze 1,5 miljoen betaald hebben. MVV zal uit een ander vaatje moeten tappen dan afgelopen week tegen Jong AZ.
Voor ons wordt het de derde wedstrijd op rij tegen een jong team. De vorige twee wonnen we. MVV is in vorm, het spel ziet er echt wel beter uit dan voor de jaarwisseling. Maar Déom is er niet bij, en dat vond ik de absolute uitblinker de afgelopen weken. Ik hoop van ganser harte dat we winnen, maar mijn voorspelling is een puntje: 2-2.
Ik ga alvast de boel jinxen: na deze uitwedstrijd volgt een zware thuiswedstrijd tegen Almere. Maar daar weer na vijf wedstrijden tegen ploegen die nu onder ons staan, op één wedstrijd na: de derby. Als we tegen Almere en Jong Ajax minimaal 4 punten pakken, dan ligt de weg naar een gooi richting de periode open!
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.