Pfoe. Van Emmen verliezen is geen schande, maar 7-1 is toch ook weer wat veel van het goede. Zei vorige week dat dit elftal nog weleens tegen een Volendammetje zou aanlopen, maar had niet gedacht dat dit zo snel weer zou gebeuren. En ondanks de uitslag voelt het toch ook als een onnodige nederlaag.
Vond ons tot de gelijkmaker heel redelijk spelen. Nauwelijks kansen weggeven, maar niet met 11 man voor eigen goal hangen. Zonder dat we zelf verder kansen creëerden, dat moet erbij gezegd worden. Blummel schiet die bal natuurlijk geweldig binnen. En daarna hadden we de zaak gewoon heel behoorlijk onder controle. Emmen heeft tot de gelijkmaker precies één grote kans gehad. Tja. En dan staat het bij rust toch opeens 3-1. Derde goal is een wereldgoal, kunnen we kort over zijn. 1-1 Fout van Nijhuis, en ook de 2-1 zag er toch houdbaar uit (ik heb de herhaling nog niet gezien, dus deze opmerking is onder voorbehoud). Niet de eerste goals dit seizoen die hij schuld was, hij oogt op basis van de wedstrijden tot nu toe echt heel onzeker. Denk dat MVV een aantal prima versterkingen heeft gehaald, maar het wederom aantrekken van een jonge, onervaren keeper pakt vooralsnog weer niet goed uit, zeker gezien het centrum ook jong is. Helaas hebben we momenteel niet echt een alternatief voor handen, zowel in de goal als achterin.
Maar goed, 3-1 bij rust, dan is de wedstrijd gespeeld, al helemaal als meteen na rust de 4e valt. Zwak verdedigd wederom, op een cruciaal moment zo vlak na rust. In 13 minuten tijd geef je de boel compleet uit handen. Goed, dan is Emmen ontketend, die hebben na hun slechte seizoensstart iets recht te zetten, wij zijn geknakt en het telraam kan weer uit het vet gehaald worden. Toch ook zorgwekkend dat het niet lukt om dan maar de wedstrijd in het slot te gooien en een monster nederlaag te voorkomen. Na de 6-1 (weer keeper die niet goed uit zag) heb ik de stream uitgezet.
Hoe dan ook, net als tegen de Graafschap doen in eerste instantie domme, individuele fouten ons de das om. Natuurlijk, ook Emmen is een tegenstander met meer kwaliteit. Maar hier had voor mijn gevoel meer in gezeten, al geeft de uitslag misschien niet echt aanleiding voor zo'n opmerking... Tot de 1-1 was voor mijn gevoel niet zoveel reden tot paniek. Maar als we een rol van betekenis willen gaan spelen dan zullen die fouten er echt uit moeten. We hebben een heel behoorlijke voorhoede die altijd een goal kan maken. Daar kunnen we een eind mee komen. Maar als we de goals achterin zo makkelijk blijven weggeven, daar kun je niet tegen op voetballen, en zullen we op een kleurloze plaats ergens halverwege het rechterrijtje eindigen.
Enfin, enige, zeer schrale, voordeel is dat ook zo'n dikke nederlaag uiteindelijk maar 3 punten kost zullen we maar zeggen. Volgende week maar revanche tegen Eindhoven...