Uit De Stentor, Zwolle
Met Slobodan Tedic in de basis hoopt PEC Zwolle dinsdag in de tweede ronde van de beker, thuis tegen MVV Maastricht (aanvang 18.00 uur), de nare smaak van zaterdag weg te spoelen, toen pijnlijk met 1-0 werd verloren van Fortuna Sittard. De Servische spits vervangt in de punt van de aanval Gervane Kastaneer.
Boos en teleurgesteld was PEC-trainer Dick Schreuder zaterdag, na de nederlaag tegen de Limburgse laagvlieger. Aangeslagen ook. Net als zijn spelers, voor wie dit verlies keihard aankwam. ,,Maar gelukkig hebben ze de knop snel kunnen omzetten.” Dat had Schreuder ook geëist. ,,Ze moeten daar niet te lang in blijven hangen. Daarom is het ook wel weer mooi dat je nu alweer moet spelen. Des te eerder kun je weer dat goede gevoel terugkrijgen.”
Slechte corners
Zoals PEC dat vorige week nog had na het duel met FC Groningen, toen de Zwollenaren voor rust misschien wel de beste 45 minuten van het seizoen speelden. Het kwam er alleen niet uit tegen Fortuna Sittard. Waarbij niet alleen het gebrek aan lef opviel, maar ook de slechte hoekschoppen, zoals die van Luka Adzic. Schreuder kan er twee dagen later nog boos om worden. ,,Eén slechte corner kan gebeuren, maar niet meerdere keren.” Hoe dat kan? In ieder geval geen onkunde, meent Schreuder, die nog altijd wacht op zijn eerste zege als trainer van PEC, sinds hij ruim drie weken geleden de taken van de opgestapte Art Langeler overnam. ,,Luka heeft een hele goede trap. Maar wellicht was het concentratie of stress? Misschien wel teleurstelling. We staan niet zesde, dan gaat het makkelijker. Maar goed, dat mag geen excuus zijn.”
Winnen
Het zat Schreuder zelfs zo dwars, dat hij op de training zelf een hoekschop nam. ,,Om te laten zien hoe het wel moet.” Want ook al betreft het een bekerduel met een ploeg die een stapje lager speelt, voor Schreuder is deze net zo belangrijk als de eerstvolgende wedstrijd in de eredivisie. ,,Je wil altijd winnen. Daarvoor ben je sportman.” Dat moet PEC doen zonder Dean Huiberts en Sam Kersten. Zij hebben nog steeds last van de tik die ze zaterdag kregen. Verder ontbreken nog altijd Sai van Wermeskerken, Kenneth Paal, Daishawn Redan, Leandro Fernandes en Pelle Clement. Bram van Polen en Mustafa Saymak zitten na twee weken afwezigheid wel weer in de selectie, maar beginnen op de bank.
Basisplek
Slobodan Tedic start wel tegen de nummer twaalf van de eerste divisie, een ploeg die volgens Schreuder goed georganiseerd speelt. De spits, die eind november tegen Feyenoord voor het laatst een basisplek had, vervangt in de punt van de aanval de tegenvallende Gervane Kastaneer. ,,Ik vind Tedic een steeds betere indruk maken. Toen ik kwam, zag ik een timide jongen. Nu zie ik iemand die echt wil.”
Vermoedelijke opstelling PEC Zwolle: Lamprou; Voet, Van den Berg, Nakayama; Pabai, Strieder, Van den Belt, Reijnders, De Wit; Adzic en Tedic.