Gerry Oste (Keeperstrainer)

02 jan 2023 15:10
CatenaccioMestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 566
Meer
Onderwerp Auteur
Gerry Oste (Keeperstrainer) #1
Mooi stuk over onze keeperstrainer Gerry Oste.


Gerry Oste is De Kraanvogel van het Keeperstrainersgilde. Een hardwerkende havenarbeider die zeventig meter hoog zijn vleugels uitspreidt om oefeningen te bedenken voor keeperstrainingen bij MVV Maastricht en de Academy Gerry Oste. De bedenker van The Box denkt Out of the Box. Geen training is hetzelfde. De Vlaming wil keepers verrassen. Hij heeft als Stille Kracht een aanzienlijk aandeel in het onvoorziene succes van MVV dit seizoen. Hij waarborgt overal zijn belofte: keepers beter maken. Door de unieke Oste-aanpak onderscheiden zijn pupillen zich qua wilskracht, weerbaarheid, explosiviteit, lef en scherpte. De karaktervolle kraanmachinist van de Antwerpse haven zet z’n klauwen net zo kordaat in containers als keepers. In België worden Gekko’s veelbelovende vlieguren nog over het hoofd gezien. In Maastricht is de trainer in een warm nest beland. De belofte aan vader Achille inlossen, is de droom waar de keeperstrainer van Congo-Brazzaville zonder knieval naartoe wil zweven.

“Slapen doe ik wel als ik dood ben!”

Beste broedplaats
Tankstation Tessenderlo Oost is steevast een stop op de E313 van Maastricht naar Antwerpen. Wanneer Gerry na trainingen De Geusselt verruilt voor de Antwerpse haven als werkplek. Drie à vier keer in de week wordt vice versa, na nachtdiensten in een containerkraan en soms slechts één uur slaap, ook voorzien van levensnoodzakelijke leut. “Altijd even een koffietje voor onderweg pakken hè”, zegt Gerry Oste, “anders ben ik niet scherp achter het stuur. En slapen doe ik wel als ik dood ben!” Scherpte is een sleutelbegrip voor de bevlogen Belg die in 2019-2020, na vijf seizoenen met alle jeugd- en selectiekeepers bij Waasland Beveren, lijkt door te breken als keeperstrainer bij OH Leuven. De voormalige volger van Rinat Dasajev traint in de universiteitsstad Laurent Henkinet. Gerry scherpt de kwaliteiten van de Waalse sluitpost dermate aan, als missionaris van keepers beter maken, dat Standard Luik Henkinet in huis haalt als stand-in voor Arnaud Bodart. Toch krijgt Gerry’s verbintenis geen vervolg bij Oud-Heverlee. In Vlaams-Brabant wordt wel de kiem gezaaid voor de hedendaagse keepersfunctie bij MVV. Hans Visser, oud MVV’er en bij OH Leuven in 2019-2020 assistent-trainer van Frank Vercauteren, beveelt de eigenaar van keepersschool Academy Gerry Oste aan bij MVV’s Technisch Directeur Ronny van Geneugden. Wat Mariapeel voor een kraanvogel is, blijkt De Geusselt voor Gerry Oste: een beste broedplaats. “MVV is de leukste club waar ik ooit geweest ben. Je word hier direct door iedereen aanvaard. Ik kan zijn wie ik ben. Alsof je familie bezoekt. De club straalt enthousiasme uit. Dan word je zelf vanzelf ook enthousiast.” De omgangsvormen voelen ook als thuiskomen: “Hoe ze alles direct tegen u zeggen, is tof. Goed is goed en fout is fout. Dan weet je wat je aan elkaar hebt. Zo zit ik ook in elkaar, maar in België gaat dat doorgaans niet op.”

“Ik duw mijn karakter in mijn keepers.”

Voetenwerk
MVV, de keepersschool, de Antwerpse haven, waar met het lossen van de immense MSC Allegra een Europees record aan containers wordt verplaatst; Oste is onvermoeibaar. Koffie houdt hem scherp, hij maakt zijn keepers scherper en ziet zichzelf terug in hen: “Ik heb als keeper in België nooit de top gehaald. Bleef derde Nationale spelen om zeker te zijn van speeltijd. Was wel technisch goed. Daar heb ik nu profijt van. Als keeperstrainer wil ik wel de top halen. Daarom eis ik net zoveel van mezelf als van mijn keepers. Ik ben een winnaar. Opgeven is taboe. Niet weglopen voor fouten, maar er van leren. Ik duw mijn karakter in m’n keepers. Maak ze weerbaarder, laat ze met lef keepen. Zo pakken ze als ze denken dat ze kapot zijn toch nog ballen. Door dertig jaar ervaring, ik trainde al keepers toen ik zelf nog speelde, weet ik precies tot hoever ik kan gaan met die mannen. Van Marc Hoste, bij mijn keepersschool loop- en coördinatietrainer, leerde ik waar fysiek de grens ligt. Ook zie ik het aan de grimassen van de keepers.” De zes pijlers van de methode Oste zijn, uitgaande van een goede techniek: voetenwerk, focus, explosiviteit, sprongkracht, lef en meevoetballen. Toch springt voetenwerk eruit: “Zestig procent van de oefeningen hebben te maken met sprongkracht. Als ge geen goede voeten hebt, komt ge niet verder. Buiten techniek en explosiviteit is voetenwerk één van de belangrijkste zaken voor een keeper. Voor de duik net een pasje extra kunnen zetten, verhoogt de sprongkracht en dus de reikwijdte.”

The Box
Als uitvinder van The Box, een houten kist van 60 centimeter hoog, bekleedt met kunstgras, je komt ‘m nergens op trainingsvelden tegen, ligt Out of the Box denken in het verlengde: “Als ik in de haven pauze heb, blijf ik in m’n kraan. Dan schieten er wedstrijdbeelden van Romain Matthys of andere keepers door m’n hoofd. Voor verbeterpunten bedenk ik wedstrijdgerichte oefeningen. Uit bij Top Oss pakte Romain een bal uit de kruising, die een paar weken daarvoor er nog inging. Dat is kicken. We wonnen met 0-1 en hadden na die safe meteen oogcontact.” Het is niet moeilijk de theorie terug te zien in de praktijk, wanneer de keepers van MVV – Romain Matthys, Thijs Lambrix, Matthias van Hecke- onder handen worden genomen in De Geusselt. Stilstaan is er zelden bij. Evenals weten wat je te wachten staat. Vooral niet als The Box in een moordend tempo met de meest onvoorspelbare kaatsballen en springvormen meedoet. Met erop springen, eraf en na het landen meteen duiken krijgt de explosiviteit, ongemerkt vanuit plyometrisch perspectief, een boost: “Iedereen moet 100% klaar zijn om voor de bal te gaan. Ik zeg niet waar de bal komt. Voluit reageren, zonder een hoek te kiezen, vanuit optimale spierspanning, vormt de basis om alsmaar explosiever te worden.”

Scherp
Bij Academy Gerry Oste gaat het er in geboortestad Sint-Niklaas net zo aan toe. Ondanks een team aan trainers staat Gerry daar ook wekelijks vier avonden op het veld. “We hebben keepers van vijf tot twintig jaar. Zelfs profkeepers komen bijtrainen om hun explosiviteit op peil te houden.” Het is niet gek dat veel scouts, waaronder Stef Stas van Anderlecht, haast kind aan huis zijn. “Vorig jaar hebben we twaalf Academykeepers naar de Elite jeugd van KV Mechelen, Cercle Brugge, Anderlecht, Club Brugge en Beerschot gebracht. Keepers die het talent hebben om de Elite jeugd te halen zijn technisch goed, maar wij maken ze zo scherp, zo explosief, zo snel in het bewegen, dat ze zich kunnen onderscheiden. Bovendien besteden wij veel aandacht aan meevoetballen. Dat is wat scouts naast fysieke capaciteiten het belangrijkste vinden” Toch gaat het Gerry er niet om enkel profclubs te bedienen: “We hoeven niet alleen maar topkeepers te maken. Keepers die dezelfde drive hebben als ik helpen we verder. Want ze moeten wel willen hè! Zo heeft vorig jaar Tiago Gomes de sprong naar KAC Betekom gemaakt. Die club speelt Derde Klasse amateurs, het vijfde niveau van België. Die jongen was zo blij dat hij daar naartoe kon en is daar nu eerste keeper. Zo’n resultaat maakt mij ook superblij.”

“Ik maak Romain helemaal kapot, op sommige momenten.”

Gekko en Kakou
De wisselwerking bij MVV tussen Gerry Oste en Romain Matthys is uitzonderlijk. Gekko, voor wie niets te gek is getuige z’n Gekko 1 nummerbord op z’n auto en Kakou, dat staat voor waaghals, voelen elkaar aan als een eeneiige tweeling. Veel keepers bij profclubs moeten het doorgaans doen met standaard trainingen. De trainer die vanaf z’n achtste acuut koos voor de keepersrol in de jeugd van Kruibeke-Wasel gaat met Romain Matthys één op één tot het gaatje, nadat de andere MVV-goalies zich melden bij trainer Maurice Verberne voor het partijspel. “Ik maak Romain helemaal kapot op sommige momenten. Hij was al snel en explosief, maar is daardoor dit seizoen nog beter geworden. Dus valt ook hij door z’n scherpte op in de Keuken Kampioen Divisie. De ballen die hij tijdens wedstrijden krijgt, heeft hij al tot in den treure geoefend. Met die bagage levert Romain voor 70% een bijdrage aan het huidige succes van MVV. Romain is naast keeper de elfde speler van MVV. Waardoor het elftal van achteruit durft te voetballen.”

“Als je mij mijn kwaliteiten wil laten benutten, moet je mij mijn gang laten gaan.”

Opmaat?
Ofschoon de keeperstrainer van Congo-Brazzaville met de MVV-goalies stoïcijns sprongen maakt, lijkt het er qua belangstelling op of Gerry dagelijks van de Maastrichtse Sint-Janskerk springt. Waarvan de torenspits toevallig negen meter verder rijkt dan de hoogste containerkraan die hij bedient. “Ik ben verrast dat er ineens zoveel aandacht is voor wat ik hier doe. Ik train bij Congo Christoffer Mafoumbi en heb vijf jaar bij Beveren getraind, maar ik heb nog nooit zoveel interviews moeten doen als nu. Dat komt denk ik omdat het voetbal in Nederland anders wordt beleefd. In België is alleen de hoofdcoach belangrijk. Hier wordt meer aandacht geschonken aan alles wat erbij hoort.” Buiten zijn bravoure om denkt de Sint-Niklazenaar bij tijd en wijle aan de belofte die hij zijn vader zaliger jaren terug deed: “Ik ben nooit een topkeeper geworden, maar heb hem beloofd dat ik als trainer wel de top zal halen.” Met opzienbarende MVV-prestaties als opmaat, zou zich best bij een grote club als muziek in de oren kunnen klinken. Naast z’n Adidassen lopen, gaat de enige nazaat van Achille Oste echter nooit en te nimmer doen: “Net als iedereen zou ik graag bij een topclub willen werken. We zien wel wat er komt. Ik ben superblij met MVV. Als morgen PSV of Ajax zich melden, ga je natuurlijk vanzelf twee keer nadenken. Maar dan moeten ze mij, net als hier, wel nemen zoals ik ben. Als je mijn kwaliteiten wil benutten, moet je mij m’n gang laten gaan.” Voorlopig is ‘t warme MVV-nest de beste broedplaats voor De Kraanvogel van het Keeperstrainersgilde. Waar Ronny van Geneugden kan uitvogelen dat het wijs is om zijn keeperstrainer een nieuw contract aan te bieden. “Mijn contract loopt na dit seizoen af. MVV heeft aangegeven om tafel te willen. Gezien de resultaten ga ik er vanuit dat ik na de zomervakantie opnieuw Tessenderlo als koffiebreak zal gaan gebruiken.”
De volgende gebruiker (s) zei dank u Frank Salemans, jovkle

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden