Interview met Smeets, morgen in DDL.
Bryan Smeets kent nu ook de donkere kant van het voetbal: ‘Ik werd door de club zwartgemaakt in de media’
Maastricht - Bryan Smeets is blij dat hij zich weer kan focussen op voetbal. Bij zijn oude liefde MVV wil de middenvelder een nare periode, waarin hij zelfs een rechtszaak aanspande, vergeten. „In de voetballerij zitten veel ratten.”
De kunstgrasmat in De Geusselt wordt in repen gesneden, opgerold en buiten het stadion gebracht. Een handjevol werklui is met trekkers druk in de weer om de afgekeurde mat weg te halen, zodat er een nieuw voetbaltapijt kan worden gelegd. Bryan Smeets kijkt toe en is niet rouwig de mat te zien gaan. „Deze was echt niet fijn. Na de eerste dagen dat ik hier trainde, had ik direct al last van pijntjes. Waar? Overal. Maar ik ben natuurlijk ook al lang écht gras gewend.”
Vijfde plek
Ondanks die mat is het thuiskomen voor Bryan Smeets. Vanuit de jeugd werkte hij zich op naar het eerste elftal. Het team met onder anderen Tom van Hyfte, Danny Schreurs en Nathan Rutjes reikte tot de vijfde plek in de eerste divisie. Laat dat nou toevallig ook de positie zijn waar MVV afgelopen seizoen is geëindigd. „Dat was ontzettend knap. MVV leeft. De sfeer, de ontwikkeling, de prestaties. Het heeft er allemaal aan bijgedragen dat ik geïnteresseerd raakte in een terugkeer.”
Met die terugkeer treft hij ook oude bekenden. Hoofdtrainer Maurice Verberne en assistent Edwin Hermans kent hij nog van zijn eerste periode bij MVV. De teammanagers Lei Bovens en John Sliepen liepen toen ook al rond. Leroy Labylle zat als jonkie ook in het team dat onder leiding van René Trost in de subtop eindigde.
Komt er dit jaar nog zo’n seizoen? Vorig jaar hebben we gezien dat niets onmogelijk is. Voor Smeets mag het zo snel mogelijk beginnen. „Zo’n voorbereiding duurt soms net even te lang voor mijn gevoel. Ik wil gewoon graag starten met het echte werk.” Lang hoeft hij niet meer te wachten. MVV begint het seizoen zondag in Venlo. De laatste oefenwedstrijd deed Smeets niet mee, uit voorzorg wegens een lichte blessure. Zorgen voor het duel tegen VVV zijn er niet. „Ik train volop mee. Ik kan niet wachten tot de derby. Een mooie wedstrijd om mee te beginnen.”
Ratten
Het is niet vreemd dat de middenvelder reikhalzend uitkijkt naar die eerste competitiewedstrijd. Hij kwam al een tijd niet aan spelen toe, door een frustrerende periode bij zijn vorige club. In december kreeg hij bij RWD Molenbeek te horen dat hij niet meer nodig was. Hij werd niet meer opgesteld en kreeg niet meer betaald. „En ik werd door de club zwartgemaakt in de media. Tegelijkertijd wilden ze in de transferperiode wel de hoofdprijs voor mij hebben, dus kon ik niet overstappen naar een andere club. Ik heb een rechtszaak aangespannen om mijn geld te krijgen. Die heb ik gewonnen, maar de club ging in hoger beroep. Dus het salaris waar ik recht op heb, heb ik nog steeds niet.”
Dat de hele technische staf vlak voor de start van de nieuwe competitie op straat werd gezet en dat de voorzitter het veld moest ruimen, is voor Smeets een bevestiging van wat hij al wist. „Het deugt daar allemaal niet.”
Van enkele medespelers kreeg hij berichtjes en telefoontjes om te vragen wat er aan de hand was. „Maar van sommige medespelers heb ik niets gehoord. Dat zegt veel over hen en over de voetbalwereld. Sommigen zijn heel blij dat het zo gegaan is. Er zijn altijd anderen die juist van zo’n situatie willen profiteren. Spelers die dan meer kansen voor zichzelf zien. Echt, in de voetballerij zitten veel ratten. Dat weet je niet als je als jonge gast begint, maar dat heb ik inmiddels wel geleerd. In de voetballerij bestaat vriendschap bijna niet.”
Wat hij ook leerde, is dat je niet bij iedereen geliefd kan zijn. In Maastricht werd hij al eens stevig uitgefloten. „Ik heb nooit gevoeld dat ik een haat-liefdeverhouding met de supporters heb, maar misschien dat het komt doordat ik hier met De Graafschap in de play-offs tegen MVV scoorde en vervolgens juichte. De keer dat ik daarna hier op bezoek kwam, hoorde ik gefluit uit het publiek komen als ik aan de bal was. Dat vond ik destijds wel erg jammer, maar ik heb er nooit een groot ding van gemaakt. Als iemand mij wil uitfluiten, dan mag dat. Bij voetbal komt ook veel emotie kijken, mensen mogen hun emotie tonen. Weet je wat het is? De ene helft van het stadion mag je, de andere helft is tegen je. Dat is overal in de voetbalwereld.”