Invloed supporters op beleid clubs?

13 mei 2014 08:30 13 mei 2014 08:31 door Boschpoort.
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Meer
Onderwerp Auteur
Invloed supporters op beleid clubs? #1
Aardig artikel in het AD vandaag. Stof voor discussie.

Help, de hooligans grijpen de macht!

Tobias den Hertog

Een groep NEC-supporters bestormde zondag het stadion, woedend over de degradatie van hun club. Dit voetbalseizoen haalden ontevreden supporters vaker op gewelddadige wijze verhaal bij hun spelers, trainers of clubbestuurders. De Grote Boze Fan denkt dat hij de baas is.

Elke voetbalclub z'n eigen clublied, maar supportersgroepen delen tegenwoordig wel één kreet: 'De club is van ons', staat op spandoeken. Je kunt er rustig in lezen: niet die van de (falende) clubleiding.

Het is een spel om de macht van de voetbalclubs. Desnoods afgedwongen met bedreiging, intimidatie of dreiging van geweld. Want hoewel het supportersgeweld rond stadions is uitgebannen, laaide dit seizoen een andere variant op. 'Fans' die zich richten op de eigen club.

Waar resultaten uitblijven, staan ze plots dreigend rond het trainingsveld. Worden spelersbussen staande gehouden. Of erger: een meute duikt op bij de auto van de directeur.

Onlangs nog. De trainer van Cambuur Leeuwarden maakte bekend volgend seizoen het rivaliserende SC Heerenveen te gaan trainen. Binnen mum van tijd drong een boze groep fans het stadion binnen.

Eerder al maakte technisch directeur van Sparta, Wiljan Vloet, zoiets mee. Supporters hielden hem verantwoordelijk voor de slechte uitslagen en zetten een bedreiging op Youtube. Vloet vertrok. De Graafschap, NEC, FC Den Bosch, NAC, Roda JC, bij al deze clubs zou druk van 'fans' en sponsors bestuurders of trainers naar de deur hebben geholpen.

Ramon Spaaij, hoogleraar sportsociologie aan de Universiteit van Amsterdam, noemt de clubs 'deel van het probleem'. 'Die proberen supporters aan zich te binden onder het motto: we doen het samen. De marketing is daar ook op gericht. Een seizoenskaart wordt verhandeld met een zweem van: jij hoort nu bij deze familie. Daar is niets mis mee. Maar waar de clubs zich op verkijken, is dat als het dan misloopt, men ook verhaal komt halen.'

Komt nog bij dat supporters nadrukkelijk de indruk krijgen dat ze invloed hebben op het beleid van 'hun' club. Bij Feyenoord en Ajax zijn zelfs bestuursfuncties voor supporters ingeruimd met een dubieus verleden, stelt Spaaij.

'Er is daarnaast geen club in Nederland die geen inspraakforum heeft georganiseerd', vult criminoloog en onderzoeker Henk Ferwerda aan. 'Dat zou moeten gaan over onschuldige sfeeracties, maar het leidt tot het idee dat fans invloed hebben op beleidszaken.'

Bij De Graafschap maakte men het vorig seizoen letterlijk mee. Een groep 'fans' drong de bestuurskamer binnen. De clubleiding wist niet wat zij meemaakte. Zo gaat het elders ook. Een technisch directeur die de 'verkeerde' aanvaller koopt, is de klos. Zeker als er verloren wordt. Immers, 'de club is van ons'.

Ironisch genoeg is het tegendeel waar. Clubs zijn niet meer afhankelijk van bieropbrengsten en seizoenkaartgelden. Tv-rechten, transfers en grote geldschieters leveren een veelvoud op. Wie betaalt, bepaalt.

Trainers, bestuurders en spelers wisselen bovendien van clubs alsof ze van schoenen veranderen. Als de club niet presteert, hebben deze passanten geen krediet. Iemand moet het ontgelden. Dus rukt men op naar de achtertuin van de Ajax-directeur, bijvoorbeeld.

Ferwerda: 'Enerzijds is de beweging: we willen geen commercie, het voetbal is authentiek, de club van het volk. Maar de schaduwzijde van die nieuwe fancultuur is de machtsstrijd. Een groepje criminelen cirkelt om de echte fans heen en denkt macht af te kunnen dwingen met intimidatie en bedreiging.'

Volgens Spaaij is de oplossing nog zoek. 'De clubs willen trouwe, betrokken fans. Maar de ellende van de bedreigingen maken het onwerkbaar. Op die paradox heeft nog geen club een antwoord gevonden.'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2014 10:02
Punker73
Administrator
Administrator
Berichten: 423
Meer
Invloed supporters op beleid clubs? #2
Ik vind het voornamelijk een kort door de bocht stuk geschreven vanuit het perspectief van de gemiddelde FOX kijker / pro fc Limburg supporter die zelden tot nooit in een stadion komt.

Ik denk dat fans helemaal niet op zoek zijn naar macht of inspraak in welke speler er gekocht wordt. Fans zijn op zoek naar een club die hun serieus neemt en met hun zorgen om gaat. als dit jaren niet gebeurd grijpen ze op een geegeven moment (terecht of niet) naar de noodrem.

De opmerking dat fans niets meer te vertellen hebben omdat de opbrengst van bier en seizoenskaarten niet meer opweegt tegen sponsoren en/of tv geld vind ik ook iets te makkelijk geplaatst. Een sponsor komt niet naar een club als daar werkelijk niemand op de tribune zit (a la Almere of Telstar). Een sponsor heeft er namelijk ook heel veel aan als er mensen zijn die hun bord in het stadion ook zien. Geen supporters is geen sponsoren dus om die even los te koppelen vind ik een slechte zaak.

Ik ben het er absoluut mee eens dat we hier geen Italiaanse of oost Europese taferelen moet krijgen waar fans het voor het zeggen krijgen MAAR een fan zit nu eenmaal zijn leven aan een club vast terwijl, zoals al in het artikel te lezen is, trainers en bestuurders wisselen alsof het nieuwe schoenen zijn dan kun je ook verwachten dat fans meer betrokken zijn bij hun club en zich dus meer ermee gaan bemoeien. Nogmaals denk ik dat het een kwestie is van de supporters SERIEUS te nemen en ze niet zoals ook vaak bij MVV gebeurt het idee geven dat ze serieus genomen worden maar dit eigenlijk keer op keer laten liggen.

I'm fed up of being a customer...
I want to be a fan again!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2014 11:18
Roei baank
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 907
Meer
Invloed supporters op beleid clubs? #3
Allemaal die blah blah verhalen. Zo moeilijk is het allemaal niet, gamins. Als ieder nieuw bestuurslid ’t clubleed oet ’ t kupke kint dan voorzie ik veel minder problemen bij de meeste clubs.

Observateur foot Euregio

"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2014 11:12
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Meer
Onderwerp Auteur
Invloed supporters op beleid clubs? #4
Daar gaan we weer.
Onderzoekers die zonder twijfel hun 'onderzoek' baseren op suggestieve mediaberichten en geen moeite doen de betrokkenen zelf te spreken. Bericht van MaastrichtDichtbij:

'Vertrek Tiny Ruijs onderstreept macht supporters'


REGIO | 17 november 2014 | 1 | Door onze verslaggever



DEN HAAG/MAASTRICHT - Voetbalhooligans boezemen angst in bij betaaldvoetbalclubs en gemeenten tonen te weinig lef bij de bestrijding van de relschoppers. De aanpak van de hooligans laat daardoor te wensen over. Dat staat in een rapport over de werking van maatregelen tegen geweld en overlast rondom het betaalde voetbal in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.


Een van de dieptepunten is volgens het rapport het vertrek van MVV-trainer Tini Ruijs (rechts op de foto). Hij stapte eind vorig jaar op na bedreigd te zijn door eigen supporters.

De hooligans bedienen zich van bedreiging en intimidatie, concluderen de onderzoekers. Daarom zou een landelijke aansturing van de lokale aanpak overwogen moeten worden, net als in sommige andere landen.

De onderzoekers zien een nieuwe ontwikkeling in ernstige bedreigingen van bestuur en trainers van clubs. Behalve MVV-trainer Ruijs vertrok ook de oefenmeester van Cambuur Leeuwarden na bedreigingen door de eigen supportersgeledingen.''


Ook haalt het rapport 'jarenlange' intimidaties en bedreigingen aan van directieleden en medewerkers van Ajax. De onderzoekers wijzen erop dat leden van sommige harde supporterskernen veroordeeld zijn of verdacht worden van zware delicten, zoals moord en drugshandel.


In het rapport staat dat harde kernen en notoire ordeverstoorders voor problemen blijven zorgen, terwijl andere supporters het gevoel hebben dat de overlastgevers nauwelijks worden aangepakt. Professionals bevestigen dat beeld.


Uit cijfers blijkt dat het aantal incidenten rond het voetbal de afgelopen tien seizoenen stabiel is. De meeste van de incidenten worden aangemerkt als licht tot middelzwaar.
De Tweede Kamer toonde zich eind september al bezorgd over voetbalvandalisme. Het afgelopen seizoen werden 704 mensen aangehouden of staande gehouden, blijkt uit jaarcijfers van het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme (CIV).


Het CDA wil dat de voetbalwet ,,nog strenger wordt''. ,,De voorgestelde voetbalwet gaat niet ver genoeg. De inzet van de coalitie blijft bij grote woorden, in plaats van concrete daden'', zei Kamerlid Peter Oskam toen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2014 11:50
De_Lange
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 504
Meer
Invloed supporters op beleid clubs? #5
@boschpoort, ik had het ook gelezen en word er moedeloos van. Ik had nog niet eens de zin/energie om het te plaatsen.
Je kunt beter jihad strijder worden dan voetbal supporter zijn :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2014 18:48
Schapendonk
Geblokkeerd
Geblokkeerd
Berichten: 3090
Meer
Invloed supporters op beleid clubs? #6
Ja hoor en nu is Roda in de JL en zou de promotie regeling opeens moeten worden aangepast. Ik erger me daar al 15 jaar over, en nu mag het dan ook maar zo blijven voor mij!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2014 22:43
mvv4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1173
Meer
Invloed supporters op beleid clubs? #7

De_Lange schreef : @boschpoort, ik had het ook gelezen en word er moedeloos van. Ik had nog niet eens de zin/energie om het te plaatsen.
Je kunt beter jihad strijder worden dan voetbal supporter zijn :)


Tsja de wereld tegenwoordig draait volledig door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.248 seconden