[column] Le chronique de Jacques

03 mei 2016 16:29
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3815
Meer
Onderwerp Auteur
[column] Le chronique de Jacques #1
Alweer een hele tijd geleden beloofd, nog eens een column uit mijn pen. Excuus voor de vertraging. Dank aan Roei Baank voor inspiratie voor de naam van de column.

Jeoff en anderen, ik zet het hier maar neer. Als een andere categorie beter is, verplaats het dan gerust.

----


This is the worst trip I’ve ever been on

Er zijn een aantal zaken die zo af en toe terugkeren op het forum. Sommige kan ik van genieten: ik post zelf bijvoorbeeld ieder transferwindow weer dat ik Taiwo in de buurt van De Geusselt heb gezien. Anderen verbaas ik me over dat mensen zichzelf steeds weer zo gek maken. Bijvoorbeeld letterlijk ieder jaar weer het verhaal dat Fortuna beter ingekocht heeft. Dat komt niet van Fortuna-fans, er zijn ieder jaar weer MVV-fans die dat menen. Volgens mij is Fortuna in de afgelopen dertien (!!) jaar één keer boven ons geëindigd (drie puntjes), alle andere keren zijn wij boven hun geëindigd, en meestal met heel wat meer dan drie punten verschil. En soms ergert het me zelfs. Ieder jaar weer zijn er fans halverwege mei weer in paniek omdat de selectie nog niet rond is. Tsja, wat verwacht je nu helemaal van MVV? Die kunnen de gemiddelde speler een contractje voorleggen waar menig hardwerkende stratenmaker of tegellegger zijn neus voor ophaalt. Die spelers wachten op zijn minst eens af of er niets beters voorbij komt. Je weet nu al dat deze discussie over een paar weken weer los gaat barsten.

Ik ga het in deze column over twee andere terugkerende zaken hebben. Ze hangen tot op zeker hoogte samen met elkaar. Rond deze tijd hoor je nog wel eens geluiden als “MVV promoveert toch niet, wat hebben we in de play-offs te zoeken?” en daarnaast “MVV is niet klaar voor promotie, promotie zou een financiële ramp zijn”. Ik ben het met beiden oneens en snap eigenlijk niet zo goed dat mensen op deze manier redeneren. Waarom?

Verwacht ik wel dat MVV promoveert? Heel eerlijk? Ik denk dat de kans dat MVV niet promoveert, ook dit jaar weer vele malen groter is dan de kans dat het wel promoveert. De budgetten van de tegenstanders zijn vele malen groter. Volendam, onze eerste tegenstander, kan jongens als Kwakman en Tuyp terughalen – niet dat die tegen MVV dit seizoen iets lieten zien, maar qua salaris kan MVV alleen maar dromen van deze categorie spelers. Daarna volgen De Graafschap en VVV of Go Ahead, Allemaal ploegen met (veel) meer dan het dubbele aan spelers te besteden in vergelijking met MVV. Dat was vooral in de wedstrijden tegen VVV in de competitie ook goed te merken. Beide keren gelijkwaardig, MVV benut de kansen niet en VVV straft dat genadeloos af.
Maar tegelijkertijd weiger ik me bij voorbaat er bij neer te leggen. Leicester City wordt kampioen in Engeland. De Graafschap promoveerde vorig seizoen, Go Ahead twee seizoenen daarvoor. Twee ploegen die op het moment van promoveren niet heel veel verder waren dan MVV nu is. Bij de play-offs komen zaken als de vorm van de dag en een portie geluk om de hoek kijken. In de laatste tien jaar begon MVV doorgaans niet op zijn sterkst aan de play-offs en dat was te merken. Dit seizoen verloor MVV van de laatste tien wedstrijden voor de play-offs er twee, tegen de nummer 1 en 2 uit de ranglijst. De vorm lijkt er te zijn. Dan hebben we alleen nog een grote portie geluk nodig. Een hele grote portie, ik weet het. Maar als je niet durft te dromen, zal het ook nooit gebeuren. Aim for the stars. Ik snap niet dat je als fan al op voorhand er van overtuigd bent dat er 0,0 kans is dat we gaan promoveren. Waarom ga je dan überhaupt naar de wedstrijd? De eerste stap hebben we al gezet. En met ons degelijke spel na de winterstop, zie ik ons uit in Volendam de wedstrijd wel over de streep trekken. De eventuele volgende tegenstander, De Graafschap, speelt in de eredivisie extreem opportunistisch. Lekker pompen en maar zien waar het schip strandt. Logisch, ze stonden kansloos laatste, dit was het enige wat ze nog konden proberen. En het heeft zowaar gewerkt. Maar voordeel voor MVV is, dat iedere Jupiler League-ploeg gewend is aan dit soort voetbal. Het is niets nieuws als je gewend bent tegen Achilles en Oss te spelen. Alleen doet de Graafschap het met betere spelers. De Graafschap zelf daarentegen, is niet gewend aan een tegenstander als MVV, die zich ingraaft en De Graafschap het spel laat maken. De Graafschap maakt in zijn opportunisme vaak rare foutjes, zoals Coppens en Pereira dat bij ons doen. Als MVV daarvan kan profiteren, zie ik zeker kansen.
Nou, stel dat mijn nogal optimistische scenario uitkomt, en we staan in de finale. Tegen VVV of Go Ahead. Go Ahead overtuigt zelden dit seizoen, maar als je het hebt over in vorm aan de play-offs beginnen: die wonnen zes van de laatste zeven wedstrijden. Tegen ons werd het een geflatterde 1-2 winst voor hun in De Geusselt, en in Deventer bleef het 0-0. Om dat in perspectief te plaatsen: in de resterende thuiswedstrijden scoorde Go Ahead gemiddeld vier keer per wedstrijd en daar zaten ploegen uit de top-6 bij. Op de competitie afgaand zijn MVV en Go Ahead redelijk aan elkaar gewaagd, en dan kan een kleinigheid de doorslag geven. Denk aan het knietje van Van den Ban… Als we zoiets toch eens een keer in de play-offs in ons voordeel krijgen! VVV dan. Tsja, daar heb ik een zwaarder hoofd in. Voetballend niet eens een spectaculaire ploeg, maar afgetekend tweede in de competitie, en de meest scorende ploeg van de Jupiler League. Daar zit dan ook hun kracht, bij VVV is vrijwel iedere kans raak. De flinke portie geluk zullen we tegen VVV zeker nodig hebben. Ik noem maar eens wat: Seuntjens slaat in de halve finale zijn directe tegenstander knock-out en is geschorst. In de tweede minuut van de heenwedstrijd lopen Opoku en Van Crooij tegen elkaar op en haken geblesseerd af, terwijl Nijholt zich met een hardnekkige buikgriep thuis op de bank zit te verbijten. Hunte en Resida ten slotte zijn een week eerder uit de selectie gezet nadat ze in een dronken bui de Jocushaan op de markt in Venlo onteerd hadden. En opeens heeft VVV geen doelpuntenmakers meer op het veld staan. Tel daarbij op dat ut Bies eindelijk zijn topvorm bereikt en van iedere halve kans een goal maakt, en we lopen gemakkelijk door die finale heen.
Is dit realistisch? Natuurlijk niet. Het is klinkklare onzin. Althans, het gedeelte over VVV. De rest zou zomaar allemaal kunnen, maar even goed zou het ook niet kunnen. Maar als je eenmaal in die finale tegen VVV of Go Ahead staat, is alles mogelijk. Dat wil ik maar zeggen.
En ook vanuit een ander oogpunt. De kansen van MVV op promotie zijn ook deze play-offs weer klein, dat geef ik toe. Maar de kans is er wel degelijk. En als ik iets onthouden heb van de lessen over kansberekening en statistiek, dan is het dat een kleine kans zich altijd voor zal doen, als je het maar lang genoeg blijft proberen. “De wet van de hele grote getallen zegt dat bij een voldoende aantal voorbeelden vreemd toeval waarschijnlijk zal voorvallen.” Los van allerlei sportieve beschouwingen komt promotie statistisch gezien gewoon ieder jaar een stapje dichterbij. Als je maar jaar in, jaar uit meedoet aan de play-offs, gaat er een jaar komen dat je er zowaar doorheen komt. Vandaar dat ik wel degelijk geloof in promotie: sportief gezien is het zeker geen kansloos verhaal, al is de tegenstand erg sterk, en ooit moet het “ons” jaar zijn, zo leert de wet van de grote getallen ons. Waarom dan niet dit jaar?
Het mooie van voetbal is, dat bovenstaand verhaal wellicht vrijdag alweer passé is. Kom mij dan maar uitlachen. Noem me een dromer. Maar ik weiger me nu al neer te leggen bij de waarschijnlijke uitkomst en weer een jaar Jupiler League te accepteren. Want als ik één ding gemerkt heb gisteravond, dan is het wel dat ik hartstochtelijk snak naar de eredivisie. Wat was het gezellig druk. En wat was ik al de hele dag onrustig voor de wedstrijd. Dat was voor het eerst dit jaar, en vorig jaar was het alleen in de wedstrijden tegen onze geliefde oosterburen. Ik wil meer van dit gevoel! I wanna go home! This is the worst trip I’ve ever been on…

En stel nu dat we inderdaad promoveren? Wat hebben we in de eredivisie te zoeken? Ach ja, sportief gezien natuurlijk in eerste opzicht weinig tot niets. Maar ja, na 16 jaar in de kelder van het betaald voetbal is het onmogelijk om in één keer klaar te zijn voor de eredivisie. En De Graafschap degradeert dit seizoen niet rechtstreeks. Net zoals Cambuur zich twee seizoenen wist te handhaven. Twee ploegen die toch ook aardig vast zaten in het moeras van de Jupiler League. Maar goed, sportief gezien. Dat is een andere discussie. Wat mij verbaast is dat er mensen zijn die blijven volhouden dat het ook financieel gezien een slechte zaak zou zijn. Daar snap ik niets van.
Natuurlijk, bij eventuele promotie moet MVV investeren in een aantal zaken. Sowieso zullen er wat vereisten aan het stadion zijn. Geen idee of de gemeente dat moet betalen of wij, maar in het eerste geval berekenen die dat toch door in een hogere huurprijs dus het kost ons hoe dan ook geld. Daarnaast bewees gisteren dat de ticketing op dit moment nog niet eredivisiewaardig is. Dat is geen steek onder water naar de betrokkenen, die doen ongetwijfeld hard hun best. Maar stel je voor dat Feyenoord of Ajax op bezoek komt, en de poortjes werken niet. Dat gaat verkeerd. En zo zijn er volgens mij veel meer punten waarop de organisatie van MVV totaal niet voldoet aan eredivisie-maatstaven. De kosten zullen dus fors stijgen. Dat kan zomaar een miljoen euro zijn, of meer. Maar alleen al aan tv-rechten krijg je meer dan een miljoen euro extra. MVV trekt historisch gezien na promotie een man of 2000 per wedstrijd meer dan het seizoen er voor, sponsoring zal toenemen. Ik ben er van overtuigd dat zelfs in dat eerste jaar al de extra opbrengsten groter zijn dan de extra kosten. Dus er blijft nog wat over om in de selectie te steken. En veel van dit soort investeringen hebben een vliegwiel-effect. Eigenlijk zou MVV, op de dag dat het ooit weer eens promoveert, meteen vijf commerciële mensen in dienst moeten hebben om te profiteren van de “vibe” van promotie. Omdat je niet van te voren weet dat je gaat promoveren heeft MVV dat niet en moet zoiets groeien. Maar op de langere termijn hebben dit soort investeringen alleen maar meerwaarde. MVV wil ook dolgraag extra geld steken in dit soort zaken, maar het is er simpelweg niet. Bij promotie is het er wel. Of toch gedeeltelijk. En dan, zelfs als je weer degradeert, heb je geïnvesteerd in de toekomst en zal de begroting in de Jupiler League hoger zijn dan hij nu is. Kortom: financieel is een promotie juist het beste wat MVV kan overkomen. Ik vind het altijd vreemd als mensen anders beweren.

Dat gezegd hebbende sluit ik mijn column af met een schietgebedje voor een goed resultaat in Volendam vrijdag. Los van eventuele promotie, merk je aan de belangstelling gisteren dat het leeft. Nog een rondje verder ballen, met een thuiswedstrijd op vrijdagavond tegen een eredivisieploeg, zal toch zeker 6000 betalende bezoekers opleveren? Alleen al aan directe opbrengsten moet dat meer dan een ton opleveren (al gaan daar ook wat kosten vanaf). Daar kan MVV een hele goede speler voor komend seizoen voor halen. En als het wederom een spannende wedstrijd is in een leuke sfeer, dan komt een deel van die mensen volgend jaar weer terug. Koopt net wat sneller een seizoenkaart. Dus zelfs als we niet promoveren, is er veel te winnen voor MVV. En als we niet promoveren, ben ik er uiteraard volgend jaar weer bij. Mijn seizoenskaart wordt sowieso verlengd. Maar het liefste ga ik terug naar waar we thuishoren: de eredivisie. Kom op Ron Promotion, keep the dream alive!

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, Ster_Drager, les rouges blancs, Aswin, Roei baank, mvv4ever, Bieske, jesfen, Sjappie, Tuor en4 andere mensen hebben ook bedankt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 16:59
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2739
Meer
[column] Le chronique de Jacques #2
Que est ce que Vous d'n awwen ummer....
Met dees chrooniekskes weure veer weer e bitteke slummer...
Sjoen en sjiek gesjreeve...
Is miene wins um met Sjaak de proomoosie te beleeve !!!
Unne groete merci en buigingk...
Sjaak : chapeau :applaus:
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 08:31
Kay
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 250
Meer
[column] Le chronique de Jacques #3
Ik sluit me hier helemaal bij aan :thumbsup:
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 12:53
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1352
Meer
[column] Le chronique de Jacques #4
"En wat was ik al de hele dag onrustig voor de wedstrijd. Dat was voor het eerst dit jaar, en vorig jaar was het alleen in de wedstrijden tegen onze geliefde oosterburen. Ik wil meer van dit gevoel! I wanna go home! This is the worst trip I’ve ever been on…"

DIT!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden