Tja ..als we die gastarbeiders hier toen niet naar toe hadden gehaald, was de industrie en dus de welvaartsstaat niet zo opgebloeid.
Lees geen of minder geld via belastingen voor uitkeringen, toeslagen e.d.
KNP, MOSA, ENCI en noem maar op draaide voor zeker de helft op Marokkanen....Heb er vaak vakantiewerk gedaan tussen 1974-1980.
Er waren ten eerste in de jaren 60 niet genoeg arbeiders te vinden en later wilde niemand in de jaren 70 't vieze fabriekswerk doen...
Het is soms makkelijk vanuit de huidige situatie te oordelen als je de historie van de stad op dat gebied niet kent, ook al begrijp ik je.
Ter info: wat weinigen weten: na WO II zijn veel Mestreechteneere "koempels" geworden en de mijnen ingegaan omdat hier helaas geen werk was.
Maar ook met dit soort opmerkingen denk ik dat jongens als Basri ook denken, hoe welkom ben ik hier wel...
Hoeveel van ons zijn NL-ers...de meeste Mestreechteneere hebben ergens wortels over de grens.. Belsj, Frankriek, Pruuses...
allemaol ekonomische vluchtelingen die heij nao tow koumme um cent te verdeene...
Maar laten we niet politiseren en polariseren; het ging gewoon om een kleine duit in 't zakje te doen en een beetje hulp te bieden aon die erm sodemieters dao...