MVV: familieclub, volksclub of combinatie?

27 okt 2012 12:20
Frank Salemans
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 764
Meer
Onderwerp Auteur
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #1
Uit het Praotkaffee van afgelopen woensdag interpreteer ik dat Rinkens’ plannen (waar het gaat om toeschouwersbeleid) met MVV Maastricht toch vooral richting “familievoetbalclub” gaan. Naar de visie van Rinkens krijgen we alleen 8000 of meer toeschouwers op de tribune als MVV Maastricht zich gaat richten op doelgroepen als hele families, studenten etc. en dat deze in een veilige sfeer kunnen genieten van Us MVVke. Ik hoor van diverse supporters (geen diehards, maar wel mensen die al dertig jaar of meer naar MVV gaan) dat ze denken dat deze richting een goede zou zijn voor us MVVke.

Een andere denkrichting is de meer traditionele (maar m.i. wel degelijk een van de uitgangspunten van de club-van-veertien in hun sterrenplan): MVV Maastricht is een volksclub, waarvoor, in de sfeer van een heksenketeltje (net tegen, maar nooit over het randje), menig voetbalclub met knikkende knieën naar het Zuiden afzakt. Een pittig sfeertje dus zonder al te veel geregisseerde aanmoedigingen, maar puur vanuit het supportershart. Een mening die (naar ik inschat) vooral op dit Forum met menig diehard-supporter geuit wordt.

Wellicht sluit de ene benadering de andere niet uit? Hoe denken jullie hierover? Wat is naar jullie mening op korte en lange termijn het beste voor MVV Maastricht? Familieclub en/of volksclub?
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 12:34
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #2
Rinkens moot mesjiens 'ns liere tèlle. Door d'r 'n femilieclub vaan te make, jaog heer behuurlek get die-hard fans de deur oet. gevolg: De aontalle blieve naogenóg eve groet en de sfeer is nao de kloete.
Paul, bedaank alweer :sick:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 12:44
Danny1983
Gebruiker is geblokkeerd
Gebruiker is geblokkeerd
Berichten: 2100
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #3
ja er waren gister heel wat gezinnen in het uitvak :thinking:

Ze drage kleure Roed en Wit.
En höbbe speul boe fut in zit.
Es G'er mèr ins droan wèlt goon,
Jeh! Daan zeet Geer neet te sloon.
Hup, Hup, Hup! MVV - es Geer wèlt MVV.
Komp G'r op de ierste plaots te stoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 12:56
αναρχος
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 539
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #4
De meeste mensen komen bij MVV voor de sfeer en omdat ze al hun hele leven supporter zijn en hun vader dat ook was. Als je deze mensen wegjaagd zullen er alleen nog mensen komen als het goed gaat. En vergis je niet dat ook menig speler voor MVV gekozen heeft dankzij de sfeer. De combinatie is er naar mijn mening al, op Noord zitten toch alleen kinderen en families. Als MVV geen volksclub meer is heeft de club zijn bestaansrecht verloren. Gelukkig zal MVV altijd een volksclub blijven en is Rinkens met zijn autoritaire maatschappelijk verantwoorde maatregelen maar een passant.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 13:06 27 okt 2012 13:11 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #5
Ik denk dat het bestuur van MVV vergeet dat het met een voetbalclub werkt. Een voetbalclub heeft klanten( sponsoren), maar ook leden (supporters). De zakelijke uitstraling moet je vooral houden naar de sponsoren. Supporters vergen een meer persoonlijke benadering. Die moet je ook zelf de cultuur in het stadion laten bepalen, en moet je in de voetbalsport nooit voorkauwen.

Je ziet dat de trouwste supporters die vanaf 2001 t/m nu op de tribune zaten altijd bleven komen. Dit is je kerngroep met verschillende subculteren die zelf hun plek in het stadion zoeken. Die identiteit moet je niet willen veranderen ook al straalt het onveiligheid uit. Dit hoort bij de sport en de voetbalcultuur. Dit zijn ook de mensen die tot aan het einde blijven waar het schip ook naartoe vaart. Net zoals in een stad moet je probleemgroepen centraliseren door woonplekken ( en in dit geval tribuneplaats) inkomensafhankelijk te maken. Bij MVV gaat dat vanzelf, men maakt zelf dat onderscheid en als daarbinnen geen onderscheid valt komt het toch op het prijsverschil aan. Er zijn genoeg plekken in het stadion waar men 'iets minder' in de beleving kan zitten met je gezin.

Dat het bestuur extra supporters wilt trekken uit een stad en omgeving waar meer dan 200.000 mensen wonen is begrijpelijk. Maar men gaat er nu van uit dat angst voor agressie mensen weerhoudt naar het stadion te komen. Ik denk niet dat dit het geval is bij MVV. Men heeft de afgelopen dertien jaar wanbeleid gevoerd, hierdoor zijn mensen weggelopen, supporters die hier nu eenmaal gevoelig voor zijn als het op vertrouwen aankomt blijven weg. MVV moet zorgen dat het dit vertrouwen terugwint, dan heb je al een doelgroep te pakken van bijna 2000 man.

Dan heb je nog de vertrokken doelgroep die niet tegen hun verlies kunnen. Die verwachten dat MVV hetzelfde moet presteren als een Ajax of FC Barcelona. Dit is een hele moeilijke doelgroep uit de jaren '80 en later die je moet overtuigen. Je mag blij zijn als je er daar een paar van terug krijgt. Je kent ze denk ik zelf wel in je kringen, de jonge Ajax, Feyenoord en PSV - liefhebbers, die totaal geen 'roots' met die steden hebben, maar puur supporter zijn geworden omdat deze ploegen vaak winnen.

En dan heb je nog de overige doelgroepen in onze stad.
- Studenten/forenzen die overwegen zich hier te vestigen
- Mensen die nog nooit geproefd hebben aan voetbal
- Limburgers(NL/BE) die (nog) geen voorkeur hebben voor een regionale voetbalclub

Het bestuur spitst zich nu toe om dit MVV om te vormen tot een 'neutrale' hotellobby waar iedereen zich op zijn gemak voelt. Dat is niet iets wat bij voetbal hoort. Elk stadion heeft zijn eigen cultuur, maar die cultuur wordt geschept door de leden zelf, niet door het bestuur. Door hun goede financieel beleid en jeugdbeleid zie je dat veel mensen terugkomen. Veel Ex-MVV'ers zien dit als een groot gemis en overwegen nu om terug te komen. Mocht MVV promoveren dan komt doelgroep 2 er ineenkeer bij en spreek je al van een totale groei van 3000 supporters. Versla je Ajax in eigen huis beginnen die 'overlopers' ook aan zichzelf te twijfelen en zit je helemaal gebakken. Want die komen natuurlijk naar Ajax kijken en zien dat hun 'locals' ook best een leuke ploeg heeft. Dat laatste is natuurlijk toekomst muziek. Maar dit zou de hoofdkoers moeten zijn.

Elke tribune, elk vak draagt zijn eigen cultuur. Als je alleen maar 'gesofisticeerde' zelfbewuste mensen in het stadion hebt zitten is het er muisstil. De ene tribune steekt de andere aan. De Angelside tribune neemt het voortouw, het nog grotere achtergrond-koor de Boschpoort-tribune volgt, en als die op stoom zijn, ontsteekt pas de Hoofdtribune en de Noord.
Dat zijn momenten waar veel voetbalclubs naar smachten, maar die spontaniteit hebben wij van nature in het stadion. Ik hoop dat het bestuur dit in ere wilt laten. Dit is de aardkern van deze voetbalclub.

Bestuur MVV:
+ Zakelijk
+ Organisatorisch
+ Inkoopbeleid
+ Innovativiteit
- Voetbalcultuur (club geschiedenis)
De volgende gebruiker (s) zei dank u Bieske, wsly, de bok, Jean

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 13:08
Belgske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 452
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #6

αναρχος schreef : De meeste mensen komen bij MVV voor de sfeer en omdat ze al hun hele leven supporter zijn en hun vader dat ook was. Als je deze mensen wegjaagd zullen er alleen nog mensen komen als het goed gaat. En vergis je niet dat ook menig speler voor MVV gekozen heeft dankzij de sfeer. De combinatie is er naar mijn mening al, op Noord zitten toch alleen kinderen en families. Als MVV geen volksclub meer is heeft de club zijn bestaansrecht verloren. Gelukkig zal MVV altijd een volksclub blijven en is Rinkens met zijn autoritaire maatschappelijk verantwoorde maatregelen maar een passant.

Ik begrijp je reactie, maar zo zal MVV altijd een club blijven met zijn vaste trouwe 4-5000 toeschouwers en 7000 als het goed gaat. Daar zit echter niet veel groei in. Net die studenten en families zijn het doelpubliek als je als club ook qua toeschouwersaantallen wil groeien. Dat zie je heel goed bij clubs als Heerenveen, AZ, Twente en in België bv. bij Genk. Allemaal clubs die in geen tijd hun aanhang vermenigvuldigden met een veelvoud. Het lijkt me dus noodzakelijk om, als je als club wil groeien, je pijlen op deze groep te richten. Dé uitdaging is natuurlijk om dit te doen vanuit je volksclub-zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 13:11 27 okt 2012 13:12 door Boer458. Reden: taalfoutje
Boer458
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 660
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #7
In mijn ogen is MVV net zo goed een familieclub (noord) een volksclub (bospoort), een club waar de "oudere-jongere die-hard" (Angelside ABCD) zich thuis voelt evenals de de Ultra's met hun eigen stekje. Voor de sponsoren en vips hebben we de hoofdtribune, en onze mindervaliden hebben niet te klagen op de JD tribune.
Ik denk dat menig strateeg dit voor ogen zou hebben bij het "ontwerpen" van een BVO, en wij hebben het gewoon al.........

Dat de laatste weken met name een van deze geledingen zich niet erg happy voelt, raakt ons allemaal een beetje.
Maar niet meer dan dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 13:18
Jean
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 209
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #8

Belgske schreef :

αναρχος schreef : De meeste mensen komen bij MVV voor de sfeer en omdat ze al hun hele leven supporter zijn en hun vader dat ook was. Als je deze mensen wegjaagd zullen er alleen nog mensen komen als het goed gaat. En vergis je niet dat ook menig speler voor MVV gekozen heeft dankzij de sfeer. De combinatie is er naar mijn mening al, op Noord zitten toch alleen kinderen en families. Als MVV geen volksclub meer is heeft de club zijn bestaansrecht verloren. Gelukkig zal MVV altijd een volksclub blijven en is Rinkens met zijn autoritaire maatschappelijk verantwoorde maatregelen maar een passant.

Ik begrijp je reactie, maar zo zal MVV altijd een club blijven met zijn vaste trouwe 4-5000 toeschouwers en 7000 als het goed gaat. Daar zit echter niet veel groei in. Net die studenten en families zijn het doelpubliek als je als club ook qua toeschouwersaantallen wil groeien. Dat zie je heel goed bij clubs als Heerenveen, AZ, Twente en in België bv. bij Genk. Allemaal clubs die in geen tijd hun aanhang vermenigvuldigden met een veelvoud. Het lijkt me dus noodzakelijk om, als je als club wil groeien, je pijlen op deze groep te richten. Dé uitdaging is natuurlijk om dit te doen vanuit je volksclub-zijn.


Volgens mij vergeet je iets heel belangrijks. Deze clubs spelen europees en zijn topclubs in hun land.
Ik wil wel eens zien hoeveel man er op de tribune zitten als AZ en Heerenveen weer 10jaar aan een stuk in de tweede divisie spelen..

Schei uit met keke en schudt me nog eent in!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 13:32
Us Clubke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 648
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #9
Ik snap de discussie niet over wat voor een club mvv nu is!

Mvv is van het volk van Maastricht en omgevende regio's.
En zoals iedereen die van kindsaf aan komt kijken moet dan ook concluderen dat hierin ook het aspect familie zit.

Kortom "VEER ZIEN MVV"
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jean

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 14:01
serke
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 315
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #10
Ik vind dat de voetbalclub MVV en ons eerste elftal niet de dupe moge worden van stilteprotesten, ik begrijp uiteraard het standpunt van de Ultra,s maar vind het jammer dat dit gebeurt. Tegenstanders komen vaak met lood in de schoenen het veld op in de Geusselt en dit moet zo blijven.
Ik vind het werk wat het bestuur tot dusver gedaan heeft super, maar ze vergeten volgens mij dat dit een voetbalclub betreft.
Dit komt overal voor en zal ook altijd zo blijven, is het de een niet dan doet de ander het wel.
Wat betreft de verdeling in het stadion deze is goed geregeld, en we trekken alleen maar meer mensen als de resultaten en ook de sfeer goed zijn, en dit laatste mis ik de laatste thuiswedstrijden, en ik niet alleen alle supporters, maar ook onze spelers.

Dus meneer Rinckens, verpest svp de sfeer niet door overhaaste beslissingen te nemen, en dat wij hier allen samenkomen voor de voetbalclub MVV. Deze is voor alle rangen en standen van onze Maastrichtse samenleving en niet alleen van de beter gesitueerden, want dit idee begin ik zo langzamerhand wel te krijgen.

En Ultra,s ik ben trots op jullie als sfeergroep/supporters, en hoop dan ook dat jullie de volgende thuiswedstrijd de Geusselt weer eens ouderwets laten kolken.
MVV is vaan de supporters en niet alleen van het bestuur, en dat kunnen we hun alleen aan het verstand brengen door ons te laten horen, dan komen de punten, het publiek, en de sfeer weer waar we horen te zijn, en hebben zei niks meer te lullen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 14:56
Sjotelsplak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1156
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #11
Rinkens en zijn voetbalvisie, ik kom alweer direct aan kotsen. Die maakt het hele imago van MVV juist kapot.

Wij hebben geen familievoetbalclub imago nodig om 8000 supporters te krijgen. In het seizoen van Maaskant zaten er 6000/7000/8000 supporters. Toen hadden we geen supportersplan of familietickets acties,of andere onzin nodig. Toen kwamen de supporters vanzelf.
Tegenwoordig is de sfeer zoals bij een volksclub ver te zoeken. Veel mensen die ik ken vinden het tegenwoordig maar saai. Wedstrijden zoals in het seizoen Maaskant missen ze, waarbij het hele stadion er een heksenketel van maakte. Maar wat wil je als je een voorzitter hebt die in landelijke media roept dat het woordje ''moffen'' toch echt niet kan,en dat dit niet meer past bij MVV. Of dat een voorzitter roept dat hij er geen problemen mee heeft als de fanatiekelingen niet meer komen omdat MVV nu een andere weg -familieclub- op wil gaan.

Ik zeg je, Rinkens verpest ons hele imago als volksclub/fanatieke supporters, en de gevolgen zijn nu al te merken. Laat rinkens zich met financien en sponsoren bezig houden. Maar treed af als voorzitter.
Want als er iets duidelijk is geworden de laatste maanden,dan is het wel dat Rinkens niet past in de voetbalcultuur van MVV.

Zeg miech wee, wint nog vaan M-V-V . Heejaa Heejaa Hoo.
Geine mie , gelukkig nondepie ,ver geve ut neet mie cadoo!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983, αναρχος

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 15:01
De_Lange
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 504
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #12
Mooie topic dit. In veel stellingen kan ik me vinden dat er combinatie dient te zien van fantieke aanhang en het familie gevoel waar mensen zich veilig voelen met hun kinderen.

Wat ik jammer vind en misschien wel een beetje teleurgesteld in ben is het feite dat de bestuursleden die de overstap hebben gemaakt van de supportersclub naar MVV bestuur zich op dit moment zo weinig aantrekken van de supporterst. Zij zouden als geen andere moeten weten, wat een doorgewinterde supporter van MVV drijft in de support van onze club. Zelf hebben deze bestuursleden toch ook voor de club gevochten en zich zelf beschikbaar gesteld voor hun passie. Een passe die wij allemaal delen. Echter op dit moment merk ik niet dat bij hen deze passie nog aanwezig is. Het enige waar nu nog naar gekeken wordt is hoe inkomsten en "klanten" aantallen kunnen worden verhoogd.

Wellicht heb ik het bij het verkeerde eind maar in mijn beleving mis ik de invloed van de overgestapte bestuursleden. Af en toe een berichtje op het forum maar concrete acties om de supportes te steunen mis ik.

Laten we het bestuur eens goed wakker schudden, dat zij ondanks de financiele goede positie de club toch aan het afbreken zijn, zei het op een andere manier. Indien de heer Rinckens zo een lonely rider is, laten we hem dan samen stopppen voor het te laat is. Laten we hem op de één of andere manier duidelijk maken dat er ook een tussenweg is en dat het niet perse links of rechts om hoeft.
Ik hoop dat hierin ook een belangrijke taak kan worden vervuld door de verening MVV en de supportersclub.

Mocht ik een idee hebben zal ik dit zeker voordragen om te zien of er een mogelijkheid is. En als andere een goed middel hebben zal ik dit zeker ondersteunen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 15:13
αναρχος
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 539
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #13
Persoonlijk denk ik dat Marcel en Huib gewoon keihard ge-overruled worden door Rinkens. Rinkens stapt naar de media en als er eenmaal iets in de media is verschenen kunnen Marcel en Huib hem natuurlijk niet meer in het openbaar afvallen. En wordt er maar verteld dat het de mening van het bestuur is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983, Sjotelsplak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 16:48
Vluuzak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 443
Meer
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #14
Als de Ultras en andere zich bewust stil houden uit protest tegen de stadionverboden en de tegenwerking vanuit het MVV bestuur, dan heeft Rinkens toch zijn zin, kan er een leuk harmonieus familie sfeertje gecreëerd worden, dus Ultras ik zou zeggen GEEEEEEEEF GAAAAAAS , GEEEEEEF GAAAAAAAs en trek het hele stadion mee naar een ouderwetse kolkende Geusselt, Trepke B blijft ook gewoon gaaaasgeve,............... de hèkke in, laot dee Rinkens zich mèr fleenk sjangenere aon 't vollekse vaan us, want veer zien 't vollek oet Mestreech en veer staon langs de lijn en veer howwe us............. :woohoo:
De volgende gebruiker (s) zei dank u De_Lange

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2012 17:33
Breur
Bezoeker
Bezoeker
MVV: familieclub, volksclub of combinatie? #15

Vluuzak schreef : Als de Ultras en andere zich bewust stil houden uit protest tegen de stadionverboden en de tegenwerking vanuit het MVV bestuur, dan heeft Rinkens toch zijn zin, kan er een leuk harmonieus familie sfeertje gecreëerd worden, dus Ultras ik zou zeggen GEEEEEEEEF GAAAAAAS , GEEEEEEF GAAAAAAAs en trek het hele stadion mee naar een ouderwetse kolkende Geusselt, Trepke B blijft ook gewoon gaaaasgeve,............... de hèkke in, laot dee Rinkens zich mèr fleenk sjangenere aon 't vollekse vaan us, want veer zien 't vollek oet Mestreech en veer staon langs de lijn en veer howwe us............. :woohoo:

Helemaal mee eens.

Ben benieuwd of het nieuwe bestuur van MVV en de mods van mvvfans er net zo denkt? :) Zou goed zijn eens een duidelijke lijn te trekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.441 seconden