>
Ontvangen bedankjes 820
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Aswin schreef : 100% Veur Zwarte Piet!
Allemaal verkleed?
Tegengeluide, prima, zoelang ve mer neet goon discussiëre euver broen,geel,groen, piete of aandere meugelijkheden. Ut blijf Sinterklaos en Zwarte piet.MVVke schreef : Dao is 't te laat veur dink 'ch, es ze zelles al via de VN de boel goon oonderzeuke. Zjus noe mote v'r us neet laote oondersnieje.
Leuk um te leze op facebook tot Berry Powel, -ne gekleurde speuler- 't ouch volkoume kwatsj vint en 'r veur Zwarte Piet is.
mitch-043 schreef : Als die buitenlanders last hebben van die zwarte pieten. Dan kijken ze met Sinterklaas toch even de andere kant op of gaan ze even een weekje weg. Of zie ik het nou verkeerd?
Tot hier kan ik je goed volgen. Je legt goed uit waar de pijn zit.houtengerard schreef : Het gaat om de 'Nederlanders' die door het koloniaal verleden, ontvoerd zijn en Nederlander zijn moeten worden. Deze mensen kennen een verleden waarbij hun vrijheid en meningsuiting een honderdjarige strijd is geweest. Die mensen staan midden in je samenleving, die hebben er niet voor gekozen om in deze situatie te belanden, die mensen is de vlag en religie opgelegd.
Als kind link je niet Zwarte Piet, met de huidskleur van je klasgenootje, kinderen tot een bepaalde leeftijd hebben die vermogens niet. En racisme komt helemaal niet voor in die feestdag, dat is niet het gedachten goed. Maar je geeft internationaal een signaal af, dat je nog trots bent, op de ondergeschiktheid van zwarte piet. Een blanke heilige, die alleen maar zwarte mensen in dienst heeft.
houtengerard schreef : Ik zeg het niet graag, maar ik heb het gevoel dat ze op dit vlak in de Verenigde Staten verder zijn dan ons. Mensen als Martin Luther King en Malcom X hebben daar een enorme strijd moeten leveren, voor hun vrijheden. En die gelijkheid wordt daar zelfs bij wet gewaarborgt, want op jezelf zwart schminken, staat zelfs een forse gevangenisstraf.
But recent research has kept the argument alive. A 2005 study by the Justice Department found that while Hispanic, black and white drivers were stopped by the police about as often, Hispanic drivers or their vehicles were searched 11.4 percent of the time and blacks 10.2 percent of the time, compared with 3.5 percent for white drivers. Data collected from state courts by the Justice Department also shows that a higher percentage of black felons than white felons receive prison sentences for nearly all offenses, and also that blacks receive longer maximum sentences for most offenses.
houtengerard schreef : Ik kan begrijpen, als wereldburger, dat wanneer je hier geschminkte blanken ziet dansen op een boot ( slavenschip) in gekleurde clownspakjes (matrozenpakjes) dat je een beeld hebt, alsof we de spot drijven met ons slavenverleden. Ik vind dat je als land van dat beeld af moet, dat is de laatste verwijzing naar het koloniaal verleden. Zuid Afrika is tot op de dag van vandaag nog steeds een puinhoop qua ongelijkheid, veroorzaakt door ons en de Britten. Dus dit is zeker niet iets wat verleden tijd is.
De geschiedenis van Sint Nicolaas.
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.
De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.
Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.
Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.