Zwarte Piet in de Geusselt?

22 okt 2013 20:57
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Onderwerp Auteur
Zwarte Piet in de Geusselt? #1
Zoe wie gebrukelek zal d'r dinkelek ouch dit jaor vas wel 'n toeswedstrijd zien boe in Sinterklaos nao de Geusselt zal koume.
Aongezeen M.V.V. wel dèkser de braafste vaan de klas wèlt zien, vroog 'ch m'ch aof, wie de supporters d'r euver dinke.

Wel of geine Zwarte Piet in de Geusselt.

Mien meining: 100% Veur Zwarte Piet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, Aswin, SoerenBusk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 21:20
Aswin
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 522
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #2
100% Veur Zwarte Piet!

Allemaal verkleed? :)

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!

Geen donateur, maar toch willen bijdragen?
www.veerzienmvv.nl/doneer/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 21:24 22 okt 2013 21:25 door MVVke.
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Onderwerp Auteur
Zwarte Piet in de Geusselt? #3

Aswin schreef : 100% Veur Zwarte Piet!

Allemaal verkleed? :)


Verkleie? Boe höbs diech 't euver?? Zwarte Piet woent in Madrid en besteit ech huur ;)

PS: Kin hei geine Poll vaan gemaak weure, gein idee wie dat moot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 21:53
Sjotelsplak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1159
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #4
Nei he, neet heij och al dees non-discussie!

Negeer dee zeiver, zwarte piet blijf zwarte piet, geef die zeikluij gein aondacht.

Zeg miech wee, wint nog vaan M-V-V . Heejaa Heejaa Hoo.
Geine mie , gelukkig nondepie ,ver geve ut neet mie cadoo!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 21:56
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Onderwerp Auteur
Zwarte Piet in de Geusselt? #5
Dao is 't te laat veur dink 'ch, es ze zelles al via de VN de boel goon oonderzeuke. Zjus noe mote v'r us neet laote oondersnieje.
Leuk um te leze op facebook tot Berry Powel, -ne gekleurde speuler- 't ouch volkoume kwatsj vint en 'r veur Zwarte Piet is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 22:22
Sjotelsplak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1159
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #6

MVVke schreef : Dao is 't te laat veur dink 'ch, es ze zelles al via de VN de boel goon oonderzeuke. Zjus noe mote v'r us neet laote oondersnieje.
Leuk um te leze op facebook tot Berry Powel, -ne gekleurde speuler- 't ouch volkoume kwatsj vint en 'r veur Zwarte Piet is.

Tegengeluide, prima, zoelang ve mer neet goon discussiëre euver broen,geel,groen, piete of aandere meugelijkheden. Ut blijf Sinterklaos en Zwarte piet.

Zeg miech wee, wint nog vaan M-V-V . Heejaa Heejaa Hoo.
Geine mie , gelukkig nondepie ,ver geve ut neet mie cadoo!
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 22:30
SoerenBusk
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 214
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #7
de VN pffffff
toen Hoesein gifgas gebruikte tegen de koerden waren ze aan het pitten.
allemaal verkwisting van geld (ieder land heeft sowieso zijn eigen agenda).

Maar dat die zich met soene flawwekul bezig houden. Hebben dus echt teveel geld gekregen:
misschien willen die wel Mvv-ke sponsoren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 23:05 22 okt 2013 23:08 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #8
Ik vind dat men het sinterklaas feest met de tijd moet laten meegaan. Een land als Nederland dat zoveel bloed aan haar handen heeft, als het gaat om slavernij en piraterij, moet in mijn ogen verwijzingen naar het verleden loslaten.

Sinterklaas was een (spaanse)Turk, die zwarte kindslaven bevrijdde van slavenhandelaren, maar wel liet werken op zijn vloot.

Bekeken vanuit de vroeg industriële tijd, waar geannexeerde kolonies, een ver van mijn bed show waren voor 'De Nederlander'. kan ik de onschuld van Zwarte Piet begrijpen, het wereldbeeld kwam niet verder dan het dorp. Tot de jaren 60, toen het Nederlandse woord 'apartheid' langzaamaan werd omgezet in gelijkheid. Toen heeft men getracht om woorden te schrappen in kinderliedjes, om de band met de slavernij en ongelijkheid in het Sinterklaasfeest los te laten. 'Zwarte Piet wiede wiede wiet, je hoort hem wel maar je ziet hem niet" . '..Zo zwart als roet, maar hij bedoelt het goed. ' etc.

Men heeft om het uiterlijk van Zwarte Piet in de moderne tijd te rechtvaardigen, een fabel gecreëerd dat Zwarte Piet, zwart is doordat hij door schoorstenen kruipt. Ik vind dat je dit dan ook moet uitbeelden. Verander Zwarte Piet, in gewoon 'Piet' met je eigen huidskleur, maar dan onder gesmeerd met roet. Maar maak er geen Afrikaan van, en ga geen Caribisch praten. Want dat kun je internationaal gezien als 'het land' waar de slavernij en apartheid een eeuw hebben huisgehouden, niet maken.

Duizenden schedels liggen over de hele wereld begraven, waar voorouders schuld aan hebben, maar nooit hun excuses voor hebben gemaakt. Zelfs een openlijk excuus van de Nederlandse regering aan alle slachtoffers van die donkere eeuw, zit er tot op de dag van vandaag niet in. Hoe onschuldig Zwarte Piet ook klinkt, het verhaal dat je als kind met de paplepel wordt ingebracht, kent een racistische roots. En wij Nederlanders zijn altijd de eerste die over barbaarse cultuureigenschappen van andere volkeren willen oordelen, maar nu het over onze eigen misvattingen in de eigen cultuur gaat, zijn we ontdaan..

Voor mij mag het Sinterklaas feest met de tijd meegaan, inzichten veranderen. Afschaffen is absurd, want met het Sinterklaas verhaal op zich is niets mis. (als het naar waarheid is verteld)
De volgende gebruiker (s) zei dank u Frank Salemans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 23:23
mitch-043
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 34
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #9
Als die buitenlanders last hebben van die zwarte pieten. Dan kijken ze met Sinterklaas toch even de andere kant op of gaan ze even een weekje weg. Of zie ik het nou verkeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 23:37 22 okt 2013 23:38 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #10

mitch-043 schreef : Als die buitenlanders last hebben van die zwarte pieten. Dan kijken ze met Sinterklaas toch even de andere kant op of gaan ze even een weekje weg. Of zie ik het nou verkeerd?


Het gaat om de 'Nederlanders' die door het koloniaal verleden, ontvoerd zijn en Nederlander zijn moeten worden. Deze mensen kennen een verleden waarbij hun vrijheid en meningsuiting een honderdjarige strijd is geweest. Die mensen staan midden in je samenleving, die hebben er niet voor gekozen om in deze situatie te belanden, die mensen is de vlag en religie opgelegd.

Als kind link je niet Zwarte Piet, met de huidskleur van je klasgenootje, kinderen tot een bepaalde leeftijd hebben die vermogens niet. En racisme komt helemaal niet voor in die feestdag, dat is niet het gedachten goed. Maar je geeft internationaal een signaal af, dat je nog trots bent, op de ondergeschiktheid van zwarte piet. Een blanke heilige, die alleen maar zwarte mensen in dienst heeft.

Ik zeg het niet graag, maar ik heb het gevoel dat ze op dit vlak in de Verenigde Staten verder zijn dan ons. Mensen als Martin Luther King en Malcom X hebben daar een enorme strijd moeten leveren, voor hun vrijheden. En die gelijkheid wordt daar zelfs bij wet gewaarborgt, want op jezelf zwart schminken, staat zelfs een forse gevangenisstraf.

Ik kan begrijpen, als wereldburger, dat wanneer je hier geschminkte blanken ziet dansen op een boot ( slavenschip) in gekleurde clownspakjes (matrozenpakjes) dat je een beeld hebt, alsof we de spot drijven met ons slavenverleden. Ik vind dat je als land van dat beeld af moet, dat is de laatste verwijzing naar het koloniaal verleden. Zuid Afrika is tot op de dag van vandaag nog steeds een puinhoop qua ongelijkheid, veroorzaakt door ons en de Britten. Dus dit is zeker niet iets wat verleden tijd is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 08:52
De_Lange
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 504
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #11
misschien is zwarte piet wel zwart geworden door zijn werk...

In Madrid stapt hij als blanke op een boot en door het oefenen op de stoomboot met pakjes door de schoorsteen te gooien is hij zwart voordat hij aankomt in Nederland.
Waarschijnlijk heeft Sinterklaas geen douche op zijn boot, dus die goede helpers kunnen het roet van de schoorsteen niet afwassen. Iedereen wordt toch smerig als hij werkt?

zo nieuwe verhaal, niemand gekwetst en nu weer richten op de daadwerkelijke problemen in deze maatschappij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Aswin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 09:04 23 okt 2013 09:06 door Jacques.
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3829
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #12

houtengerard schreef : Het gaat om de 'Nederlanders' die door het koloniaal verleden, ontvoerd zijn en Nederlander zijn moeten worden. Deze mensen kennen een verleden waarbij hun vrijheid en meningsuiting een honderdjarige strijd is geweest. Die mensen staan midden in je samenleving, die hebben er niet voor gekozen om in deze situatie te belanden, die mensen is de vlag en religie opgelegd.

Als kind link je niet Zwarte Piet, met de huidskleur van je klasgenootje, kinderen tot een bepaalde leeftijd hebben die vermogens niet. En racisme komt helemaal niet voor in die feestdag, dat is niet het gedachten goed. Maar je geeft internationaal een signaal af, dat je nog trots bent, op de ondergeschiktheid van zwarte piet. Een blanke heilige, die alleen maar zwarte mensen in dienst heeft.

Tot hier kan ik je goed volgen. Je legt goed uit waar de pijn zit. :thumbsup:

houtengerard schreef : Ik zeg het niet graag, maar ik heb het gevoel dat ze op dit vlak in de Verenigde Staten verder zijn dan ons. Mensen als Martin Luther King en Malcom X hebben daar een enorme strijd moeten leveren, voor hun vrijheden. En die gelijkheid wordt daar zelfs bij wet gewaarborgt, want op jezelf zwart schminken, staat zelfs een forse gevangenisstraf.


Dit vind ik bijna lachwekkend, dat je vindt/denkt dat de VS verder is als ons. Een straf zetten op zwart schminken is waanzin. Dat heeft niets met gelijkheid te maken. Dat is overdreven politieke correctheid. De straf zou moeten staan op discriminatie/racisme, niet op een verkleedpartijtje. Wat je nu beschrijft, is pure symboolpolitiek om een paar hard schreeuwende gelijkerechtenadvocaten tevreden te stellen. Want hoe zit het daadwerkelijk in de VS? Google maar eens op zaken als "race gap".

But recent research has kept the argument alive. A 2005 study by the Justice Department found that while Hispanic, black and white drivers were stopped by the police about as often, Hispanic drivers or their vehicles were searched 11.4 percent of the time and blacks 10.2 percent of the time, compared with 3.5 percent for white drivers. Data collected from state courts by the Justice Department also shows that a higher percentage of black felons than white felons receive prison sentences for nearly all offenses, and also that blacks receive longer maximum sentences for most offenses.


En dit is enkel de politie- en justitiekant van het verhaal. Denk ook aan carrierekansen. In de VS is nog altijd erg veel ongelijkheid. De VS als voorbeeld noemen vind ik opmerkelijk. De VS is voor mij juist een voorbeeld van hoe het niet moet: veel symboolpolitiek maar geen daadwerkelijke gelijkheid.

houtengerard schreef : Ik kan begrijpen, als wereldburger, dat wanneer je hier geschminkte blanken ziet dansen op een boot ( slavenschip) in gekleurde clownspakjes (matrozenpakjes) dat je een beeld hebt, alsof we de spot drijven met ons slavenverleden. Ik vind dat je als land van dat beeld af moet, dat is de laatste verwijzing naar het koloniaal verleden. Zuid Afrika is tot op de dag van vandaag nog steeds een puinhoop qua ongelijkheid, veroorzaakt door ons en de Britten. Dus dit is zeker niet iets wat verleden tijd is.


Het heeft niets met "ons" slavenverleden te maken. Dat mensen die niet goed geinformeerd zijn, dat denken, is hun probleem.

Ik quote nog eens iets:

De geschiedenis van Sint Nicolaas.
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.

De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.

Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.


I rest my case...

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Punker73, SjoSa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 09:11
serke
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 315
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #13
Ik krijg zwarte handen op mijn werk, effe vragen aan de vn of dit mag, anders toch maar effe met mijn baas vragen voor een oplossing !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 09:38
Punker73
Administrator
Administrator
Berichten: 423
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #14
De VN heeft nog niks gezegd ..... dat is om te beginnen het belangrijkste in dit hele verhaal. 1 van de leden die het onderzoek moet doen geeft haar persoonlijke (ongefundeerde) mening en dat is voorlopig alles. Dat Nederland hier vervolgens heel slim op reageert door een gesprek met haar te willen omdat zij hierbij iedere vorm van een onpartijdig onderzoek al opgeeft met haar persoonlijke mening vind ik eindelijk eens een keer goed om te zien (hoe anders dan alleen maar te kruipen en excuses aan te bieden aan Russen). Saillant detail vond ik ook nog wel eens dat deze Jamaicaanse mevrouw haar hele relaas baseerde op gesprekken met de mensen die een klacht ingediend hebben bij de NV (over hoor en wederhoor gesproken).

Dan nog even reagerend op Houtengerard en het VS verhaal. Ik ben het volledig eens met Jacques. Er is zijn maar weinig kortzichtigere volkeren dan de Amerikanen op dit gebied (de Russen ook). Zij zijn de gene die iedereen en alles omleggen met wapens, als er dan een strengere lijn komt stemt de NRA met hun hele lobby tegen om vervolgens bij de eerst volgende Columbine weer met zijn allen te rouwen. Maar je gezicht zwart maken levert een gevangenis straf op? Alcohol vanaf 21 en drugs totaal verbieden maar wel kinderen van 16 rond laten rijden in een auto (eventueel met een geweer achter in de auto) is geen probleem ..... nee sorry doe mij maar Nederland dan. Tip gratuit lees of kijk eens naar de boeken / documentaires van Michael Moore prachtig!!

Maar goed de VN moet zich eens bezig houden met Russische wetgeving omtrent homorechten, kinderprostitutie in ongeveer elk land rond de evenaar en gifgas aanvallen in Syrie. De wereld brand en zij maken zich druk om zwarte piet??

I'm fed up of being a customer...
I want to be a fan again!!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u SjoSa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 10:53 23 okt 2013 11:28 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #15
Even op twee dingen reageren:

- Het is een gerucht dat Sinterklaas zijn bevrijdde slaven betaalde. In de derde eeuw na christus zijn feiten, zeker onder de koepel van het bisdom, moeilijk te toetsen. Het bisdom staat erom bekend de geschiedenis mooier te maken dan die was.

- De slaven die Sinterklaas bevrijdde, zijn niet de slaven die Nederland gemaakt heeft, dat was pas 1300 jaar later. Dit speelt zich waarschijnlijk af in Griekenland, waar de vrije en de gevangen Grieken leefden. Sinterklaas heeft dus geen zwarte Pieten, maar getinte pieten van Turks/Griekse afkomst bevrijdt.

- Ik zeg niet dat de wetgeving en gelijkheid in een land als de Verenigde Staten beter is (ik zou er niet eens willen wonen), ik zeg dat de overheid harder optreedt tegen de schending van ongelijkheid. (Niet consequent, anders had Bob Dylan geen hit gehad met 'The Hurricane"). Zij kennen een verleden met het racistische Zuiden en de Noordelijke overwinnaars, een stukje nationalisme dat ze op deze manier de kop willen indrukken. Meer mensen, betekent meer problemen. Hier in Legoland zou dat nog eenvoudiger moeten zijn om te beheren. Wij kennen natuurlijk amper dit soort ongelijkheid. Maar ik vind dat je als land je verder mag ontwikkelen, al behoor je tot een van de ontwikkeldste landen ter wereld. In mijn ogen ben je als land die onschuld ontgroeid.

Ik denk dat deze Engelse tekst mijn punt wel duidelijk maakt, over het zwarte pieten verhaal:

Originally, the Sinterklaas feast celebrates the name day, 6 December, of Saint Nicholas (270–343), patron saint of children. Saint Nicholas was a Greek bishop of Myra in present-day Turkey. In 1087, his relics were furtively transported to Bari, in southeastern Italy; for this reason, he is also known as Nikolaos of Bari. Bari later formed part of the Spanish Kingdom of Naples, because it was previously conquered in 1442 by Alfonso V of Aragon. The city thus became part of the Kingdom of Aragon and later of Spain, until the 18th century. Because the remains of St. Nicholas were in Bari (then a Spanish city), in this tradition St. Nicholas comes from Spain and has a black helper depicted as a Morisco page. St. Nicholas is well known in Spain as the patron of sailors, which is why he comes to the Netherlands on a steamboat. St. Nicholas fame spread throughout Europe. The Western Catholic Church made his name day a Church holiday. In the north of France, he became the patron saint of school children, then mostly in church schools. The folk feast arose during the Middle Ages. In early traditions, students elected one of their classmates as "bishop" on St. Nicholas Day, who would rule until 28 December (Innocents Day), and they sometimes acted out events from the bishop's life. As the festival moved to city streets, it became more lively Sinterklaas is assisted by many mischievous helpers with black faces and colourful Moorish dresses. These helpers are called 'Zwarte Pieten' (Black Petes). During the Middle-ages Zwarte Piet was a name for evil. Although the character of Black Pete later came to acquire racial connotations, his origins were in the evil figure. Good and bad play an important role in the feast: good is rewarded, bad and evil are punished. Hence the duplication of the one Saint in a saint and a (frolicking) devil. The feast was both an occasion to help the poor, by putting money in their shoes (which evolved into putting presents in children's shoes) and a wild feast, similar to Carnival, that often led to costumes, a "topsy-turvy" overturning of daily roles, and mass public drunkenness.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.409 seconden