>
Ontvangen bedankjes 4991
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Punker73 schreef :
Maar goed de VN moet zich eens bezig houden met Russische wetgeving omtrent homorechten, kinderprostitutie in ongeveer elk land rond de evenaar en gifgas aanvallen in Syrie. De wereld brand en zij maken zich druk om zwarte piet??
Jacques schreef : Kortom: ik begrijp best hoe het kan dat sommige mensen er zo tegenaan kijken. Ik begrijp niet waarom wij roomser dan de paus zouden moeten zijn en ons feest zouden moeten aanpassen aan wat ongeinformeerde buitenstanders. Houten, vind jij ook dat we de club uit de oostelijke mijnstreek niet meer mogen bejegenen als "moffen"? En onze vrienden uit Helmond als kuusjkes?
houtengerard schreef :
Jacques schreef : Kortom: ik begrijp best hoe het kan dat sommige mensen er zo tegenaan kijken. Ik begrijp niet waarom wij roomser dan de paus zouden moeten zijn en ons feest zouden moeten aanpassen aan wat ongeinformeerde buitenstanders. Houten, vind jij ook dat we de club uit de oostelijke mijnstreek niet meer mogen bejegenen als "moffen"? En onze vrienden uit Helmond als kuusjkes?
Ik vind dat er een bepaalde waarde hangt aan scheldnamen. Kuusjkes vertegenwoordigd niet zoveel negatieve lading, als Moffen, omdat er een voorgeschiedenis aan vast zit. In ons geval zijn wij onderdrukt geworden door de Duitsers, dat geeft een ander perspectief, dan dat wij het verleden van de Duitsers hebben. Ik vind aanduidingen op de Joden, van hun perspectief,, een zwaardere belasting geven, dan een Duiters een mof noemen. Bij slavernij, spreek je van onderdrukking en slachtoffers, niet van overheersers. Dat maakt het in mijn ogen zwaarder.
Ik vind ook niet dat je een feest moet aanpassen omdat anderen dit zeggen. Ik vind dat je zelf objectief moet kijken naar je eigen cultuur. Er is zoveel veranderd de laatste jaren in Nederland over dit onderwerp, en er gaat nog zoveel meer veranderen (positief of negatief),Dan vind ik dat je zelf je eigen tradities eens onder de loep moet nemen. Dat hoeft geen VN je te vertellen.
En ik wil mijn eigen kinderen natuurlijk niet Sinterklaas avond afpakken. Maar het kan zoveel onschuldiger gebracht worden, zoals de kerstman dat doet. Daar ben ik het wel mee eens, ook al heb ik zelf als kind genoten van pakjesavond en was racisme het laatste waar ik aan dacht.
Aswin schreef :
De Kerstman 'onderdrukt' zijn elfjes, moeten de kleine mensen zich nu aangesproken voelen
houtengerard schreef : Stel de Duiters hadden een feestdag. En dan leen ik even 'Nonkel Dolf' van 'MVVke' als de patroonheilige. En Nonkel Dolf had allemaal blanke duitsers om zich heenlopen verkleed in traditionele Joodse kledij met een opplak baard. Nonkel Dolf liep met een replica van de Duitse helm op, waarmee een landgenoot, het derde rijk wilde stichten, ten koste van anderen. Nonkel dolf was zelf heel onschuldig want hij deelde bratwurst uit aan de hongerige. Maar nonkeldolf deed zelf niets, liet zijn hulpjes alles doen, en niks was koosjer. Af en toe, viel een Duitser uit zijn rol, en begon de muur te zoenen of 'Hava nagila hava' te zingen. Hoe zouden de Joden in Europa reageren?
Punker73 schreef :
houtengerard schreef : txt
Om maar weer even terug te komen op de Amerikanen ..... die hebben een dergelijke feestdag. Zij noemen dit Thanksgiving en vieren daar dat de pelgrims honderde jaren geleden de Indianen vermoord hebben en geven elkaar daarom ook kado's. Het officiele verhaal is dat ze de oogst vieren maar vraag daar mar eens aan Indianen wat zij er van vinden ....OK ze verkleden zich niet meer als Indiaan (hoewel er genoeg schooloptredens zijn waarin dit wel nog gebeurd). mWordt het niet eens tijd dat de VN dit feest ook verbiedt??
houtengerard schreef : De eerste afbeelding van 'Zwarte Piet' ooit. Bedacht door Jan Schenkman in 1850, in een tijd dat er nog meesters en slaven waren. MVVke, wat zie jij hier bij Sinterklaas staan? Een verklede blanke matroos, of een (onbetaalde) bediende?
Punker73 schreef : Dan hebben ze nog een hoop te doen want elk land waar ooit de Europeanen koloniaal voet aan wal gezet hebben en die de lokale bevolking verdreven hebben heeft wel iets van een dergelijk feest ........
Ik ben overigens ook benieuwd naar de richtlijnen die Onno Hoes dit jaar gaat presenteren voor de carnavals pakken die wel of niet kunnen want dit zou logischerwijs de volgende correcte stap zijn.
Daag Clochaards (zwervers nemen aanstoot aan jullie).
Daag Nar die prinscarnaval vergezelt in ongeveer ieder midden en noord limburgs dorp (dat is toch ook maar een slaaf uit de middeleeuwen).
Daag jongetjes die Indiaan en Cowboy zijn (de indianen nemen aanstoot aan jullie verentooi die ze tegenwoordig niet meer dragen).
NEE TEGEN DE BETUTTELING VAN MENSEN ......
Aswin schreef :
houtengerard schreef : De eerste afbeelding van 'Zwarte Piet' ooit. Bedacht door Jan Schenkman in 1850, in een tijd dat er nog meesters en slaven waren. MVVke, wat zie jij hier bij Sinterklaas staan? Een verklede blanke matroos, of een (onbetaalde) bediende?
Dit is de eerste zwarte piet (althans volgens RTL)
www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/dit-de-eerste-zwarte-piet
Daar wordt ie zelfs als ridder (knecht van de koning) betiteld