Zwarte Piet in de Geusselt?

24 okt 2013 15:49
Sandro
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #46
MVV heeft zich sinds deze week óók al aangepast en schrijft niet meer in zwarte cijfers maar in rode. ! :(
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2013 15:57
mvv4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #47
Ik vind zo de negers onder ons komen naar dit land ze weten dan wij sinterklaas vieren en dan na jaren willen ze dat ons afpakken.

Gister op NL2 even gekeken maar zo turkse gozer was het sinterklaas feest aan vergelijken met Hitler en zei dat ze net zo goed 4 mei iedereen met hakenkruizen mag gaan lopen.
Echt wat een gast...

En Nederland niet Tolerant genoeg?? Als wij dat niet waren dan hadden we geen buitenlanders hier in Nederland!!
En De buitenlanders willen toch steeds naar Nederland komen? Hoezo omdat het hier goed is voor de Buitenlanders ook anders waren ze wel in hun eigen land gebleven.

Maar wel respect voor de negers die zeggen dat sinterklaas gewoon behouden blijven en dat het geen racisme is.

24 okt 2013 16:02 24 okt 2013 16:03 door MVVke.
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Onderwerp Auteur
Zwarte Piet in de Geusselt? #48

mvv4ever schreef : Ik vind zo de negers onder ons komen naar dit land ze weten dan wij sinterklaas vieren en dan na jaren willen ze dat ons afpakken.

Gister op NL2 even gekeken maar zo turkse gozer was het sinterklaas feest aan vergelijken met Hitler en zei dat ze net zo goed 4 mei iedereen met hakenkruizen mag gaan lopen.
Echt wat een gast...

En Nederland niet Tolerant genoeg?? Als wij dat niet waren dan hadden we geen buitenlanders hier in Nederland!!
En De buitenlanders willen toch steeds naar Nederland komen? Hoezo omdat het hier goed is voor de Buitenlanders ook anders waren ze wel in hun eigen land gebleven.

Maar wel respect voor de negers die zeggen dat sinterklaas gewoon behouden blijven en dat het geen racisme is.

Die discussie (debat op 2 mèt Arie Boomsma) höb 'ch ouch gezeen. Dit bevesteg veur miech allein meh tot 't aon hun ligk, en neet aon de hollenders. Dee rapper mèt die patsj op en dee surinamer mèt de knievel waore de ergste. Ze sjriewde constant loze krete, 0,0 arguminte, en alles laog aon de hollenders. Ein groet huilie-huilie verhaol waor 't vaan hunne kant oet, en weier niks. Tot ze beter 'ns è veurbeeld naome aon die vrouw. Die waor wel get witter, meh koum ouch oet Suriname. Die gaof ouch aon tot d'r niks aon de hand is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u mvv4ever

24 okt 2013 18:20 24 okt 2013 18:24 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #49

MVVke schreef : Bèste Houte: a) 't Is 'n teikening dee eine VERZONNE heet, dus gei feit, en b) Boe steit tot heer neet betaold woort?

Beste MVVke,

a) Het is een tekening die de bedenker van het huidige Sinterklaas-feest zelf gemaakt heeft. (Jan Schenkman) Hij heeft zwarte Piet ontworpen, dus dit is zijn eerste 'concept'. Daarvoor bestond 'zwarte piet' niet.

b). Daarom zet ik onbetaald ook tussen haakjes. Gezien het tijdsbeeld is het aannemelijk dat zwarten in die tijd nog geen rechten hadden. De tijdsgeest waarin het allemaal bedacht is, was een andere wereld dan nu. Het kan net zo goed zijn dat de beste man een visie had waarmee hij gelijkheid wilde scheppen. Maar dat die voortgang geremd is (en in mijn ogen gedateerd) door de loop der jaren. Slavernij afschaffen en rechten krijgen zijn twee losse dingen. Het mogen werken en deelnemen aan de maatschappij klinkt als een nobel streven in die tijd. Maar nu is dat bijna vanzelfsprekend. Zwarte piet een gedateerd strijdmiddel? Of beeld ik me in dat ze verdomd veel lijken op Afrikanen?

PS

Wat een discussie trouwens. :mrgreen:

24 okt 2013 18:58
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #50
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard, MVVke, peter ruiver

24 okt 2013 19:11
houtengerard
Administrator
Administrator
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #51

Trouwens, het bleek de grootste flauwekul dat de VN onderzoek doet naar Sinterklaas.
frontpage.fok.nl/nieuws/622854/1/1/100/v...et-bestaat-niet.html

Slotje?

24 okt 2013 19:14
pinobel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #52
Hoorde vanmorgen dat we binnenkort waarschijnlijk geen Afrikaantjes meer mogen planten. nieuwe discussie openen? :woohoo:

24 okt 2013 21:52 24 okt 2013 21:53 door MVVke.
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Onderwerp Auteur
Zwarte Piet in de Geusselt? #53

houtengerard schreef :

MVVke schreef : Bèste Houte: a) 't Is 'n teikening dee eine VERZONNE heet, dus gei feit, en b) Boe steit tot heer neet betaold woort?

Beste MVVke,

a) Het is een tekening die de bedenker van het huidige Sinterklaas-feest zelf gemaakt heeft. (Jan Schenkman) Hij heeft zwarte Piet ontworpen, dus dit is zijn eerste 'concept'. Daarvoor bestond 'zwarte piet' niet.

b). Daarom zet ik onbetaald ook tussen haakjes. Gezien het tijdsbeeld is het aannemelijk dat zwarten in die tijd nog geen rechten hadden. De tijdsgeest waarin het allemaal bedacht is, was een andere wereld dan nu. Het kan net zo goed zijn dat de beste man een visie had waarmee hij gelijkheid wilde scheppen. Maar dat die voortgang geremd is (en in mijn ogen gedateerd) door de loop der jaren. Slavernij afschaffen en rechten krijgen zijn twee losse dingen. Het mogen werken en deelnemen aan de maatschappij klinkt als een nobel streven in die tijd. Maar nu is dat bijna vanzelfsprekend. Zwarte piet een gedateerd strijdmiddel? Of beeld ik me in dat ze verdomd veel lijken op Afrikanen?

PS

Wat een discussie trouwens. :mrgreen:

a) Geluif dat dus meh neet. Hollenders zien d'r kampioen in um iemes te doen geluive tot zíé weer 'ns get bedach höbbe.....Dee ''Zwarte Piet'' woort al iewe geteikent in Zuid-Duitsland.

b) 't Kin, meh d'r is 0,0 bewies, dus daan gaon iech oet vaan 't gooje. Meh eve ter vervollediging vaan de historie: Al die slave koume oet Afrikaanse stamme. Die Afrikaanse stamme zien ''verkoch'' aon de hollenders/ingelse/franse/duitsers/spanjole/portugeze door aandere,riekere ZWARTE stamme. Dus esse 't zoe beloers, ligk de sjöld dus bij de ''zwarte'' zelf. Dus es ''die zwarte'' de huidskleur d'r bij goon hole, mote ze iers 'ns nao ziechzelf loere ;)

Iech sjaggerneer m'ch ech aon volwasse lui die kinder noe 'n illusie wèlle oontnùmme, meh opziech is 't hei 'n aordege discussie. Zègk Zjeraar, veer mote us toch meh 'ns è pèlske goon pitse ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard

25 okt 2013 18:21
Gohf
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #54
Column Kustaw Bessems | De symbool-Piet
Door Kustaw Bessems
10 oktober 2013 08:56 AM

Ik was vier, en zat thuis boven aan de trap. Mijn moeder deed de was. En ik vroeg aan haar hoe het kon dat Sinterklaas in één nacht bij zo veel huizen cadeautjes kon brengen. In plaats van iets te verzinnen over hulpsinterklazen, antwoordde mijn moeder, gebogen voor de wasmachine en zonder op te kijken: ‘Oh, Sinterklaas bestaat niet. Die cadeautjes doen wij in je schoen.’

Ik was eerst geschokt, snel daarna leek dit mij nieuws dat al mijn klasgenootjes ook moesten weten. Toen mijn moeder mij de volgende dag kwam ophalen van de kleuterschool, moest zij mij ontzetten uit een menigte woedende ouders.

Een voordeel was wel dat ik als kind niet hoefde te bedenken of Zwarte Piet nu een slaaf was of iemand die vies was van de schoorsteen, het was vrij duidelijk juf Lydia met schmink op haar gezicht.

Inmiddels is het bijna onmogelijk om je te onttrekken aan de jaarlijkse Zwarte Pietdiscussie. En het lijkt helder: Zwarte Pieten hebben kroeshaar, dik gemaakte lippen, een accent, gouden ringen in hun oren, hun kleren zijn in die zogenaamde schoorsteen wonderbaarlijk schoon gebleven en ze zijn knechten. Kortom, daar zitten racistische restjes aan, al is niet iedereen zich daarvan bewust.

En als mensen die associatie heel vervelend vinden, zou het niet moeilijk zijn om ze tegemoet te komen door Zwarte Piet wat aan te passen. Maar ik denk niet dat dat alle grieven van de klagers zou oplossen. Het gaat niet alleen om Zwarte Piet, het gaat erom dat nogal wat mensen die niet helemaal uit de Nederlandse bodem zijn opgetrokken het gevoel krijgen dat hun opvattingen, hun gevoelens minder tellen.

Het is óók niet makkelijk om tot een vergelijk te komen omdat onder sommigen die Zwarte Piet willen houden, eveneens hevige emoties opspelen. Voor een deel is dat de ergernis: je dacht dat je een onschuldig kinderfeest vierde, ineens ben je een racist. Maar dat is niet alles. Niet voor niks hebben de Lijst Pim Fortuyn, Rita Verdonk en de PVV allemaal het Sinterklaasfeest op enig moment gepolitiseerd als hét symbool van Nederlands cultuurgoed dat moet worden beschermd. De verbeten verdedigers van de Sinterklaastraditie zullen niet tevreden zijn als ze Zwarte Piet mogen houden, want daaronder blijft het gevoel liggen dat zij het land waarin ze leven kwijtraken, dat ze niks meer mogen houden wat eigen is.

Beide kanten zouden elkaar makkelijk iets kunnen gunnen, maar om een ander wat te gunnen moet je zeker zijn en op je gemak. Dat zijn ze niet.

Als alle moeders van Nederland zich nu net zo harteloos gedragen als de mijne ooit, gelooft geen kind meer Sinterklaas. Dan zijn we van dat hele feest af en dus ook van de Zwarte Pietdiscussie.

Maar het zal geen verschil maken, dan zullen onzekere mensen binnen de kortste keren een ander symbool hebben gevonden om de strijd over voort te zetten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

07 nov 2013 22:33
Maosbrögk
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #55
De story continues...

In navolging van de heftige Zwarte Piet discussie is er nu een nieuw Sinterklaas-schandaal!
De Sint rijdt immers al jaren op een WIT paard.
Een gedeelte van de blanke bevolking voelt zich onprettig bij het gegeven dat een wit paard als soort slaaf gebruikt wordt voor de Sint.
Het Sinterklaascomité heeft er direct korte metten mee gemaakt:

08 nov 2013 13:54
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #56
Bijlagen:

14 okt 2014 12:54
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Onderwerp Auteur
Zwarte Piet in de Geusselt? #57
De discussie euver Zwarte Piet is alweer in volle gaank gezat, dus iech vroog m'ch aof wat M.V.V. hei es club mèt geit doen?

Zoe wie bekind is 't traditie tot Sinterklaos mèt zien Zwarte Piete ouch è bezeuk bringk bij bekans alle voetbalclubs es ze 'n wedstrijd speule.

28 November is de toeswedtrijd tege Fortuna, en dus de ideale daotum veur Sinterklaos en zien knechte um 't veld te betreie.

Wat geit M.V.V. hei aon doen:

a) Inderdaod, zoe wie 't huurt, Sinterklaos mèt Zwarte Piete 't veld op?
b) Sinterklaos mèt gekleurde Piete?
c) Sinterklaos zoonder Piete
d) M.V.V. heet zwake kneje en dörf neet mèt te goon in dees discussie en d'r kump gaar geine Sinterklaos en Zwarte Piet op 't veld?

Es 't al optie D weurt, höb 'ch zoe 't idee tot de club daan mèt ein of aandere zwake smoes op de proppe kump. Zoe get es: De wedstrijd is te belaoje ofzoe...

14 okt 2014 14:32
Dixi
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #58
Komt die vent op de één na mooiste wedstrijd van het jaar....ook dat nog.
Ik wil Beppie, Ultras, sfeer, spanning, en geen Sinterklaas.
Zal wel een hoop commentaar over me heen krijgen, maar als ik die gast wil zien, dan ga ik naar de intocht in stad of dorp.
En zou die komen, dan ook met MVV sjaal, Ultras vlag ipv staf en zwarte pieten in rood witte pakjes met bengaals vuurwerk in de hand.

Dixi

Ut geit uuch good, mèh MVV beter!
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, Jacques

14 okt 2014 14:42
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #59

MVVke schreef : Es 't al optie D weurt, höb 'ch zoe 't idee tot de club daan mèt ein of aandere zwake smoes op de proppe kump. Zoe get es: De wedstrijd is te belaoje ofzoe...

Ik hoop juist dat het optie D wordt, want:

Dixi schreef : Komt die vent op de één na mooiste wedstrijd van het jaar....ook dat nog.
Ik wil Beppie, Ultras, sfeer, spanning, en geen Sinterklaas.
Zal wel een hoop commentaar over me heen krijgen, maar als ik die gast wil zien, dan ga ik naar de intocht in stad of dorp.

Dixi

Helemaal eens met bovenstaande. Ik heb geen behoefte aan Sinterklaas (met of zonder zwarte piet) rond een derby. Dat heeft niets met zwakke knieën te maken.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

14 okt 2014 14:46
pinobel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Zwarte Piet in de Geusselt? #60
Sinterklaas hoeft alleen in de Geusselt te komen als hij ook voor Sinterklaas speelt; dus een cadeau (lees geld of zo) voor MVV meebrengt. Anders blijft hij maar weg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life

Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden