>
Ontvangen bedankjes 2147
Gohf schreef : Afkomstig uit het (overige nieuws Fortuna, RJC, VVV) topic.
decorrespondent.nl/10/waarom-we-iedereen...even/384450-0b1c02bd
Reken even mee. Nederland heeft 16,8 miljoen inwoners. Het CBS zet de armoedegrens op 960 euro, wat een mooi basisinkomen zou zijn. Een simpele rekensom leert dat de universele variant 193,5 miljard euro op jaarbasis zou kosten - ongeveer 30 procent van het bbp. Dat is een astronomisch bedrag. Maar bedenk: de overheid beheerst nu al meer dan de helft van het bbp. En dan zijn de kosten van alle vrijstellingen, aftrekposten en heffingskortingen nog niet eens meegerekend (in 2010: 58,7 miljard). Alleen al de hypotheekrenteaftrek kost 14 miljard per jaar.
Natuurlijk zou de variant die in Canada is uitgeprobeerd - gratis geld als recht voor arme mensen - veel goedkoper zijn. Het uitroeien van de Nederlandse armoede (onder ongeveer 1 miljoen mensen) zou maar een paar miljard hoeven te kosten. Maar toch: een systeem dat alleen de armen helpt, bevestigt de scheiding tussen hen en de rest van de samenleving. ‘A policy for the poor is a poor policy’, schreef Richard Titmuss, de grote theoreticus van de Britse verzorgingsstaat. Een universeel basisinkomen kan daarentegen op een breed draagvlak rekenen - iedereen heeft er immers baat bij.
Gevaarlijk? We zouden inderdaad iets minder gaan werken, maar dat is ook de bedoeling.Ik schreef eerder een stuk over waarom minder werken de oplossing is voor (bijna) alle grote problemen van onze tijd. Alleen een kleine groep van kunstenaars en schrijvers (‘al diegenen die de maatschappij veracht als ze leven, en eert als ze dood zijn’ – Bertrand Russell) zou wellicht ophouden met betaald werk. Er is overweldigend bewijs dat verreweg de meeste mensen, basisinkomen of niet, willen werken. Werkloosheid maakt erg ongelukkig.
Een van de charmes van het basisinkomen is dat het de ‘werkende armen’, die beter af zijn met een uitkering, stimuleert een baan te zoeken. Ze kunnen er alleen maar op vooruit gaan; het basisinkomen is onvoorwaardelijk. Nu groeit de koopkracht van een bijstandstrekker met slechts 3 procent als hij zijn handen uit de mouwen steekt, zo berekende het ministerie van Sociale Zaken onlangs nog.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
opadiehard schreef : Raar al die reacties over isis...dit klinkt vaak als de ver van mijn bed show...maar toch...in onze ,,achtertuin,,een ,,nieuw,,asielzoekers centrum.
Iedereen heeft zijn mening klaar naar mijn idee meestal negatief ...als ik dan s avonds met de hond in het donker een wandelingetje maak langs de voormalig gevangenis zie ik al die mensen lopen met ?...jumbo tasjes!
Dan denk ik... zo zijn ze ook vertrokken met een plastic zak en al hun,,bezittingen,,...laten we in hemelsnaam niet te gauw met het vingertje wijzen...met ons huisje,boompje en beestje...wij hebben het ook moeilijk in het overleven al is het maar euver die vaan us...dat klinkt voor ons moeilijk maar weer voor hun heel simpel...gr opa
pinobel schreef : Maastricht krijgt alweer een nieuwe burgemeester. Zijn er nog voorkeuren onder de fans. Leers in ieder geval nooit als het aan mij ligt. Ik zeg: Luc Winants.