Ik had al verwacht dat er gisteren geen definitieve uitkomst zou komen, al had ik niet helemaal bedacht dat de hele vergadering niet door zou gaan. Om eerlijk te zijn had ik verwacht dat Schrouff faillissement zou aanvragen om druk te zetten op gemeente (huurachterstand die er alweer is kwijtschelden), potentiële overnemende partijen (meer inleggen/zekerheid), fans om meer geld in te zamelen en dat soort dingen. Uitstellen van de vergadering heeft natuurlijk ongeveer hetzelfde effect. De inzamelingen gaan door, de druk op de gemeente om ook iets te doen neemt toe (zoals altijd: “Roda failliet is 25 miljoen weg!!” – totale drogreden en financieel niet juist, maar ja), en investeerders wordt nog eens de duimschroeven aangehaald/krijgen de tijd om hun financiering rond te krijgen.
Er zijn natuurlijk allerlei mogelijke uitkomsten van dit gedoe. De twee meest extreme zijn Roda failliet, zonder doorstart, aan de ene kant, waarbij bijvoorbeeld van het stadion binnen no-time een zwembad (ik zeg maar iets idioots) gemaakt wordt en aan de andere kant Roda overgenomen door een miljardair die van Roda het Manchester City van Zuid-Limburg maakt. Allebei een heel erg kleine kans dat het gebeurt. Een echte multimiljardair die bij wijze van spreken 50 miljoen per jaar aan Roda uit wil geven zou niet over een paar ton onderhandelen met Schrouff vallen, maar dat geld al lang neergelegd hebben zodat hij door kan. En Schrouff zal zelf Roda niet echt failliet laten gaan, en anders zijn er nog anderen welgestelde Roda-fans die het niet over hun hart zullen laten verkrijgen.
Wat gaat het dan wel worden? Tussen die twee extremen zitten allerlei varianten met allemaal zijwegen. En wat ik doe is vanzelfsprekend volledige speculatie, ik weet het ook niet. Wat in ieder geval lijkt mee te spelen: Schrouff wil zijn aandelen “gratis” weggeven aan iemand met een goed plan. Gratis betekent hier dat Schrouff zelf er geen geld voor terugkrijgt. Wel verwacht hij van de overnemer dat die geld in Roda steekt. Vanuit de overnemer bekeken dus niet helemaal gratis, al zal een overnemer veel liever geld in zijn nieuwe speeltje steken dan aan een 79jarige miljonair geven. Maar crux in dit verhaal; Korotaev heeft 20% van de aandelen. Normaal gesproken wil iedere buitenlandse partij 100% van de aandelen overnemen, of bijvoorbeeld 99% met 1% bij een stichting die de clubkleuren etc bewaakt. Die wil niet een dubieuze Zwitserse Rus uit Dubai die onder grote verdenking van fraude en witwassen ligt, als mede-eigenaar. Korotaev heeft naar verluidt 4 miljoen voor die aandelen betaald. Die zal hij minimaal terug willen. Sterker nog, Korotaev zou als zakenman meer geld voor die aandelen kunnen vragen – als jij 100% wil, dan moet je ook maar betalen! Schrouff probeert natuurlijk Korotaev zo ver te krijgen om die aandelen gratis weg te geven. Wellicht is Korotaev ook wel klaar met Roda en wil hij er van af, en zou hij hier mee in willen stemmen. Maar dat kan ook niet zo maar; op alle tegoeden van Korotaev is beslag gelegd. Ik weet helemaal geen fluit van het Dubais recht, maar als je een dergelijk beslag hebt liggen, is het gratis weggeven van iets waar je niet zo lang geleden 4 miljoen voor betaald hebt, waarschijnlijk een overtreding van de wet. De schuldeisers op Korotaev willen geld zien, dan kan je niet zo maar dingen gratis gaan weggeven. Zo lang Korotaev niet volledig vrij gesproken is en dat beslag opgeheven, lijkt hier een impasse te zitten. Ik reken voorlopig dus niet op een buitenlandse investeerder, voor zo’n investeerder is er veel te veel onduidelijkheid op dit soort vlakken.
De diverse regionale initiatieven zullen waarschijnlijk wat minder moeite hebben met die 20% van een dubieuze Zwitserse Rus uit Dubai die geld witwast, gezien de pathetische Free Korotaev-lobby die al jarenlang uit Kerkklaar komt. Maar hier is het probleem dat daar nauwelijks geld achter zit. Hun plannen komen waarschijnlijk neer op bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen. Deze variant zou zo maar neer kunnen komen op een jaartje spelen met een veredeld jeugdelftal aangevuld met drie of vier ervaren krachten. Of… deze mensen hebben wellicht wat meer geld klaar liggen en zouden wel een Roda neer willen zetten dat top-5 KKD speelt, maar dat zeggen ze nu nog niet, want ze willen Schrouff nog een poot uitdraaien. En Korotaev. En de gemeente. En de fans. Zo veel mogelijk geld van anderen binnenhalen, dan hoeven ze zelf minder te betalen. Ook lijkt het al bij voorbaat te rommelen bij dit soort initiatieven, gezien het uiteenvallen van de G7 en (voormalig) grote sponsoren die op sociale media hun ongenoegen uiten. Wiertz lijkt hier een grote rol te gaan spelen en die wordt door een groot gedeelte van aanhang en sponsoren bij voorbaat al uitgekotst.
Ik verwacht dat een variant uit bovenstaande alinea zal gaan gebeuren. Dan is het voor ons natuurlijk het leukste als Roda sportief volgend seizoen niets voorstelt, 17e eindigt, geen play-offs, lege tribunes. En dat volgend seizoen het hele circus weer van voren af aan begint, want de begroting moet nog verder omlaag. Grote kans dat dan het draagvlak onder fans tot acties is afgenomen. En dat sponsoren minder snel de beurs trekken. En zo kan het jaar na jaar afbrokkelen. Het Fortuna-model. Tegelijkertijd heeft Fortuna ook laten zien hoe gemakkelijk je na 15 jaar totale stilstand je opeens weer omhoog kan komen.
Disclaimer: bovenstaand verhaal is waarschijnlijk drie minuten na het plaatsen alweer achterhaald vanwege nieuws uit Dubai, of van de loempiakoning, of omdat Ger Senden ineens 20 miljoen heeft gevonden.