Politiek

08 nov 2012 10:12
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Politiek #16
Het erge is nog dat de VVD het eigenlijk nog verder zou willen beperken. In een interview met Giel Belen werd Rutte een aantal vragen hierover gesteld. Hij kon enkel met het argument komen: Maar de wiet is tegenwoordig veel sterker dan vroeger dus de nostalgische gevoelens over de oudere generaties die ook wiet gebruikten is misplaatst.

Toen Giel vervolgens de opmerking maakte dat je bij Wiet net als bij Alcohol sterke en minder sterke varianten hebt en je desnoods wat zou kunnen doen aan de sterkere varianten had Rutte eigenlijk niks in te brengen, hij herhaalde gewoon het vorige zinnetje als een robot ("de nostalgische gevoelens over de oudere generaties die ook wiet gebruikten is misplaatst"). Hij stond gewoon met zijn bek vol tanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 10:40
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Politiek #17
Ik ben één van de de meest linkse 'Harrie' hier op het forum, maar ik kan me wel vinden in het standpunt van de VVD. Wat is de meerwaarde van Wiet in onze samenleving? Kinderen die knetterstoned de middelbare school doorlopen, zonder iets mee te krijgen. Burgers die met zo'n levensgevaarlijk reactievermogen achter het stuur kruipen. De GGZ die het aantal psychoses ziet stijgen, omdat de aanleg hierdoor geopenbaard wordt. Ik zie daar niet de meerwaarde in voor de Nederlandse samenleving, om zo gedesoriënteerd de dag door te komen. Ik vind alcohol al genoeg problemen opleveren bij dagelijks gebruik. Medicinaal heb ik geen moeite met Wiet, maar als hobby kan ik het niet plaatsen. Zeker niet in Utopisch-regeltjesland Nederland waar alles volgens het boekje moet lopen.

Wat de VVD verkeerd doet in haar aanpak is inderdaad de straathandel niet blokkeren. De buitenlandse doelgroep wordt daardoor niet geraakt, kan zelfs meer inslaan en ook nog eens btw vrij. Voor mij mag een algeheel drugsverbod komen zoals in Australië. (brand maar los :P )
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 10:49
Jean
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 209
Meer
Politiek #18
Het is ook schandalig dat de overheid er voor heeft gezorgd dat criminelen miljarden kunnen verdienen met een gedroogd plantje.
En de miljoenen die het kost aan politie/merachaussee/boa's enz om achter deze, door de overheid mogelijk gemaakte, criminaliteit aan te zitten terwijl er zoveel winst behaald kan worden wanneer de wiet teelt en verkoop gelegaliseerd word..
De overheid kan er bakken met geld mee verdienen + er komt meer werkegelegenheid.
Er is geen winst meer te behalen voor de criminelen en hierdoor kan de politie etc. zich met echte problemen bezig houden.
En daar zitten natuurlijk heel veel positieve neveneffecten aan.

Schei uit met keke en schudt me nog eent in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 10:54
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Politiek #19

houtengerard schreef : Ik ben één van de de meest linkse 'Harrie' hier op het forum, maar ik kan me wel vinden in het standpunt van de VVD. Wat is de meerwaarde van Wiet in onze samenleving? Kinderen die knetterstoned de middelbare school doorlopen, zonder iets mee te krijgen. Burgers die met zo'n levensgevaarlijk reactievermogen achter het stuur kruipen. De GGZ die het aantal psychoses ziet stijgen, omdat de aanleg hierdoor geopenbaard wordt. Ik zie daar niet de meerwaarde in voor de Nederlandse samenleving, om zo gedesoriënteerd de dag door te komen. Ik vind alcohol al genoeg problemen opleveren bij dagelijks gebruik. Medicinaal heb ik geen moeite met Wiet, maar als hobby kan ik het niet plaatsen. Zeker niet in Utopisch-regeltjesland Nederland waar alles volgens het boekje moet lopen.

Wat de VVD verkeerd doet in haar aanpak is inderdaad de straathandel niet blokkeren. De buitenlandse doelgroep wordt daardoor niet geraakt, kan zelfs meer inslaan en ook nog eens btw vrij. Voor mij mag een algeheel drugsverbod komen zoals in Australië. (brand maar los :P )


je zegt het zelf eigenlijk al: verander 'wiet' in 'alcohol' en 'knetterstoned' in 'stomdronken' en zie wat er gebeurd met je verhaal.

Het is niet aan een overheid om dit soort kinderachtige betuttelende maatregelen te nemen. Zie de drooglegging in de 20'er jaren in Amerika. Het heeft een averechts effect. Mensen gebruiken het toch wel, dan kun je beter zorgen dat deze mensen hun wiet niet kopen bij dezelfde dealer die ook zwaardere spullen wil verkopen. Reguleer het en zorg voor strenge controle op verkoop aan minderjarigen etc.

Valt me eigenlijk best van je tegen, deze post :ohmy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 10:58
Jean
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 209
Meer
Politiek #20

houtengerard schreef : Ik ben één van de de meest linkse 'Harrie' hier op het forum, maar ik kan me wel vinden in het standpunt van de VVD. Wat is de meerwaarde van Wiet in onze samenleving? Kinderen die knetterstoned de middelbare school doorlopen, zonder iets mee te krijgen. Burgers die met zo'n levensgevaarlijk reactievermogen achter het stuur kruipen. De GGZ die het aantal psychoses ziet stijgen, omdat de aanleg hierdoor geopenbaard wordt. Ik zie daar niet de meerwaarde in voor de Nederlandse samenleving, om zo gedesoriënteerd de dag door te komen. Ik vind alcohol al genoeg problemen opleveren bij dagelijks gebruik. Medicinaal heb ik geen moeite met Wiet, maar als hobby kan ik het niet plaatsen. Zeker niet in Utopisch-regeltjesland Nederland waar alles volgens het boekje moet lopen.

Wat de VVD verkeerd doet in haar aanpak is inderdaad de straathandel niet blokkeren. De buitenlandse doelgroep wordt daardoor niet geraakt, kan zelfs meer inslaan en ook nog eens btw vrij. Voor mij mag een algeheel drugsverbod komen zoals in Australië. (brand maar los :P )


Of je het nou links om of rechts om draait, de mens gebruikt genotsmiddelen, al vele eeuwen lang.
Beter dit reguleren en de winst in eigen zak stoppen dan de winst in de zakken van criminelen laten verdwijnen.
Bij andere soorten (hard)drugs hebben ze dit toch ook op deze manier aangepakt en werkt het toch ook?
Bij bier word er vanaf de teelt/productie tot het moment dat het genuttigd word belasting betaald, ook door de mensen die werken in het hele productieproces. Daarbij word op deze manier ook nog de kwaliteit gewaarbord en zijn er strikte regels ivm verkoop die nageleeft worden. (Alcohol vanaf 16jaar, sterke drank vanaf 18)
Ook komen op deze manier jongeren minder snel in aanraking met andere harddrugs.
Wat dus nu op de straat wel gebeurt. Een straatdealer die vraagt geen legitimatie. En wanneer de onschuldige wiet op is kun je altijd iets anders krijgen, wat ook leuk is, maar veel minder onschuldig.

Schei uit met keke en schudt me nog eent in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 11:05
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Politiek #21

Jean schreef : Het is ook schandalig dat de overheid er voor heeft gezorgd dat criminelen miljarden kunnen verdienen met een gedroogd plantje.
En de miljoenen die het kost aan politie/merachaussee/boa's enz om achter deze, door de overheid mogelijk gemaakte, criminaliteit aan te zitten terwijl er zoveel winst behaald kan worden wanneer de wiet teelt en verkoop gelegaliseerd word..
De overheid kan er bakken met geld mee verdienen + er komt meer werkegelegenheid.
Er is geen winst meer te behalen voor de criminelen en hierdoor kan de politie etc. zich met echte problemen bezig houden.
En daar zitten natuurlijk heel veel positieve neveneffecten aan.


Ik denk niet dat het zo werkt. Ik denk juist dat er dan naar andere middelen wordt gezocht , bijvoorbeeld in poedervorm dat die populariteit in handel gaat overnemen. Aangezien het land Wiet niet meer beperkt, is de grens naar een zwaardere drug ook meteen een stuk dunner geworden. Als je de softdrugs bij de snackbar laat bestellen, zit het land zo aan de hard drugs.

Kijk eens naar de tattoo opkomst in Nederland. Steeds meer jongeren kiezen voor een tattoo, terwijl je vroeger wist dat je een kantoorbaan op je buik kon schrijven (letterlijk) als je een tatoeage zou hebben. Nu wordt het allemaal als 'normaal' gepromoot door de media, en loopt zelfs de directrice met een handtekening op haar enkel rond. De MTV generatie, waar TV series en realiteit hetzelfde zijn. Legaliseren van Wiet brengt hetzelfde resultaat, de grens van de harddrugs wordt opgezocht. Daarom zeg ik streng verbieden, dan blijven ze de grens opzoeken van alleen Wiet en blijven de gezondheidsklachten te overzien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 11:13
Jean
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 209
Meer
Politiek #22
Door het gedoogbeleid van de afgelopen decennia telt Nederland al jaren als een van de landen met procentueel de minste probleemverslaafde en mischien belangrijker, minste drugsproblemen bij jongeren.
Juist doordat er koffieshops zijn komen jongeren minder snel in aanraking met harddrugs ( zie mijn voorbeeld in een vorige post).
Komt nog bij dat veel drugs die nu al gelegaliseerd is veel schadelijker is dan wiet, in veel opzichten.

Schei uit met keke en schudt me nog eent in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 11:17 08 nov 2012 11:18 door jeoff.
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Politiek #23

Jean schreef : Door het gedoogbeleid van de afgelopen decennia telt Nederland al jaren als een van de landen met procentueel de minste probleemverslaafde en mischien belangrijker, minste drugsproblemen bij jongeren.
Juist doordat er koffieshops zijn komen jongeren minder snel in aanraking met harddrugs ( zie mijn voorbeeld in een vorige post).
Komt nog bij dat veel drugs die nu al gelegaliseerd is veel schadelijker is dan wiet, in veel opzichten.


Juist zo is het.. Alcohol is ook gewoon een drug, ook al vinden sommigen van niet. Toch gebruikt de overgrote meerderheid van het land alcohol zonder naar een zwaarder middel te grijpen. Wat dat betreft is Alcohol ook nog vele malen verslavender dan wiet. De bewijzen en onderzoeken zijn er ten overvloede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 11:30 08 nov 2012 11:34 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Politiek #24

jeoff schreef :

houtengerard schreef : Ik ben één van de de meest linkse 'Harrie' hier op het forum, maar ik kan me wel vinden in het standpunt van de VVD. Wat is de meerwaarde van Wiet in onze samenleving? Kinderen die knetterstoned de middelbare school doorlopen, zonder iets mee te krijgen. Burgers die met zo'n levensgevaarlijk reactievermogen achter het stuur kruipen. De GGZ die het aantal psychoses ziet stijgen, omdat de aanleg hierdoor geopenbaard wordt. Ik zie daar niet de meerwaarde in voor de Nederlandse samenleving, om zo gedesoriënteerd de dag door te komen. Ik vind alcohol al genoeg problemen opleveren bij dagelijks gebruik. Medicinaal heb ik geen moeite met Wiet, maar als hobby kan ik het niet plaatsen. Zeker niet in Utopisch-regeltjesland Nederland waar alles volgens het boekje moet lopen.

Wat de VVD verkeerd doet in haar aanpak is inderdaad de straathandel niet blokkeren. De buitenlandse doelgroep wordt daardoor niet geraakt, kan zelfs meer inslaan en ook nog eens btw vrij. Voor mij mag een algeheel drugsverbod komen zoals in Australië. (brand maar los :P )


je zegt het zelf eigenlijk al: verander 'wiet' in 'alcohol' en 'knetterstoned' in 'stomdronken' en zie wat er gebeurd met je verhaal.

Het is niet aan een overheid om dit soort kinderachtige betuttelende maatregelen te nemen. Zie de drooglegging in de 20'er jaren in Amerika. Het heeft een averechts effect. Mensen gebruiken het toch wel, dan kun je beter zorgen dat deze mensen hun wiet niet kopen bij dezelfde dealer die ook zwaardere spullen wil verkopen. Reguleer het en zorg voor strenge controle op verkoop aan minderjarigen etc.

Valt me eigenlijk best van je tegen, deze post :ohmy:


Wiet valt niet te reguleren, net zoals alcohol, wat je bijvoorbeeld bij jongeren ziet, is dat ze oudere loopjongens hebben die 13 jarige voorzien van het goedje. Ik ben zelf van de generatie uit 1985, maar het is gewoon treurig wat ik in mijn jeugd heb zien afspelen op scholen. Drie man zijn afgehaakt wegens wietverslaving, waarvan één is opgenomen en nooit meer van de medicatie afkomt. Daarnaast is hun ontwikkeling ook geremd, want de tijd die ze na school hebben gebruikt om te blowen is ten koste gegaan van hun studie en verenigingsleven. Wat ik altijd heb gehekeld is het toegankelijke in een land dat zo strak is met regels.

Een leraar kan zien als iemand in de klas alcohol heeft genuttigd, je ruikt het en je ziet het aan de persoon. Bij wiet kun je amper symptomen zien, en passiviteit is niet vaak opvallend in zo'n klaslokaal. Ik zal eens een verhaal vertellen, hoe absurd het kan zijn. Zelf heb ik, omdat ik geen werk kon vinden vanwege een arbeidshandicap een re-integratie traject bij een speciale school moeten volgen. Ik werd daar in eerste instantie niet aangenomen omdat men de handicap te zwaar achtte, maar uiteindelijk mocht ik toch op proef komen met een paar jongens. De maanden verliepen en ik zag iedereen om me heen worden aangenomen, iedereen, die zich knetterstoned blowde in de pauze. Ik heb toen aangegeven wanneer ik eens duidelijkheid kreeg na 4 maanden, ik lag al 3 maanden voor op het lesschema, maar mocht nog steeds geen examens doen omdat ik niet was aangenomen. Uiteindelijk kreeg ik mijn afwijzing en werd mijn re-integratietraject gestopt, omdat men bang was dat ik niet plaatsbaar zou zijn op de arbeidsmarkt, en de school, de vergoeding van het UWV voor mij, niet zou kunnen krijgen. Een heel dubbelgevoel geeft mij dat, natuurlijk ziet men de beperking na een lange tijd, maar degene die zich de 'beperking' heeft weg geblowed , mag wel deelnemen aan het arbeidsproces...

Alleen daarom al kan ik regeltjesland Nederland en Wietgebruik niet plaatsen. Zoveel absurde opvoedkundige regels en dan zo'n schoonheidsfoutje wat daartegen in strijkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 11:36 08 nov 2012 11:38 door jeoff.
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Politiek #25

houtengerard schreef :
Alleen daarom al kan ik regeltjesland Nederland en Wietgebruik niet plaatsen. Zoveel absurde opvoedkundige regels en dan zo'n schoonheidsfoutje.


Het is begrijpelijk dat je jouw ervaringen in het leven projecteert op de hele samenleving, maar dit is niet realistisch. Wat wel realistisch is zijn de onderzoeken die ernaar gedaan zijn. Als die zeggen dat er in Nederland veel minder verslaafden zijn aan hard drugs dan in de rest van de wereld dan kun je daar op vertrouwen.

Ik kan je ook genoeg verhalen vertellen over knetterstonede kinderen op scholen in Amerika (uit eerste hand van mijn vrouw). Ook daar waren scholieren aan het blowen tijdens de pauze, en dat in het land waar er zeer strenge straffen op staan! (nu in sommige staten dan niet meer). Als mijn vrouw nu een lijstje moet maken met oude klasgenoten die nu al dood zijn of zeer verslaafd zijn aan Crystal Meth zou ze een tijdje bezig zijn, en dat is niet overdreven.

Dat heeft m.i. meer te maken met de opvoeding en/of de vrienden die iemand heeft. en NIET met de wetten die er in het land gelden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 11:38 08 nov 2012 11:39 door Jean.
Jean
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 209
Meer
Politiek #26

houtengerard schreef :

jeoff schreef :

houtengerard schreef :


Wiet valt niet te reguleren, net zoals alcohol, wat je bijvoorbeeld bij jongeren ziet, is dat ze oudere loopjongens hebben die 13 jarige voorzien van het goedje. Ik ben zelf van de generatie uit 1985, maar het is gewoon treurig wat ik in mijn jeugd heb zien afspelen op scholen. Drie man zijn afgehaakt wegens wietverslaving, waarvan één is opgenomen en nooit meer van de medicatie afkomt. Daarnaast is hun ontwikkeling ook geremd, want de tijd die ze na school hebben gebruikt om te blowen is ten koste gegaan van hun studie en verenigingsleven. Wat ik altijd heb gehekeld is het toegankelijke in een land dat zo strak is met regels.

Een leraar kan zien als iemand in de klas alcohol heeft genuttigd, je ruikt het en je ziet het aan de persoon. Bij wiet kun je amper symptomen zien, en passiviteit is niet vaak opvallend in zo'n klaslokaal. Ik zal eens een verhaal vertellen, hoe absurd het kan zijn. Zelf heb ik, omdat ik geen werk kon vinden vanwege een arbeidshandicap een re-integratie traject bij een speciale school moeten volgen. Ik werd daar in eerste instantie niet aangenomen omdat men de handicap te zwaar achtte, maar uiteindelijk mocht ik toch op proef komen met een paar jongens. De maanden verliepen en ik zag iedereen om me heen worden aangenomen, iedereen, die zich knetterstoned blowde in de pauze. Ik heb toen aangegeven wanneer ik eens duidelijkheid kreeg na 4 maanden, ik lag al 3 maanden voor op het lesschema, maar mocht nog steeds geen examens doen omdat ik niet was aangenomen. Uiteindelijk kreeg ik mijn afwijzing en werd mijn re-integratietraject gestopt, omdat men bang was dat ik niet plaatsbaar zou zijn op de arbeidsmarkt, en de school, de vergoeding van het UWV voor mij, niet zou kunnen krijgen. Een heel dubbelgevoel geeft mij dat, natuurlijk ziet men de beperking na een lange tijd, maar degene die zich de 'beperking' heeft weg geblowed , mag wel deelnemen aan het arbeidsproces...

Alleen daarom al kan ik regeltjesland Nederland en Wietgebruik niet plaatsen. Zoveel absurde opvoedkundige regels en dan zo'n schoonheidsfoutje wat daartegen in strijkt.


Dus, als ik het goed begrijp, ben jij van mening dat dit allemaal kan worden voorkomen door een algeheel verbod?

Schei uit met keke en schudt me nog eent in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 11:59
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Politiek #27
@Jean

Je kunt het niet voorkomen, je kunt het wel ontmoedigen. En met ontmoedigen bedoel ik de drempel naar Wiet, al iets hoger maken dan dat het nu is. Als je het helemaal loslaat, komen ze met een aparte rugzak vol wiet naar school. Wat iedereen in zijn vrijetijd doet moet hij zelf weten, maar op school hoort geen alcohol of drugs thuis. Nederland heeft inderdaad een laag cijfer, maar je moet ook naar de andere landen om ons heen kijken. In Nederland heb je altijd nog een toekomst en sociaal stelsel, in die andere landen is het ieder voor zich. Daarnaast is onze jeugd in cijfers ook relatief klein ten opzichte van zulke grootmachten.

@ Jeoff

Juist bij die opvoedingskwaliteiten van de komende generaties trek ik mijn twijfel. Er zijn gezinnen waarbij 'de regels' heel duidelijk zijn, maar er zijn ook gezinnen waarbij de ouders eigenlijk nog niet klaar zijn met hun eigen ontwikkeling. Als overheid heb je een rol om die mensen te beschermen tegen zichzelf. Niet iedere ouder is 'maatschappelijk' geschikt voor kinderen. Ik vind dat de overheid die kinderen moet beschermen tegen 'slechte' invloeden. Wiet is voor mij zo'n slechte invloed. Ik zie geen meerwaarde voor dat kind daarin. Alcohol ook niet hoor, dat is hetzelfde probleem. Je weet zelf de variëteit van de bevolking die leeft in een grootmacht als de VS. Zoveel inwoners geeft vanzelf zoveel problemen, zeker met zulke afstanden tussen sociale controle.

www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/29...ychoses.htm?rss=true

Ik begrijp jullie standpunten. Maar ik vind de rol van de overheid controlerend moet zijn en moet liggen op preventie. Niet op gedogen. Maar als voorstander van het marxisme is dat niet zo vreemd... :schamen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 12:01
αναρχος
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 539
Meer
Politiek #28
Houtengerard een beleid moet gemaakt worden op onderzoeken en wetenschappelijke statistieken en niet op onderbuik gevoelens. Feit is dat in Nederland veel minder problemen met drugs zijn dan in landen waar wiet verboden is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 12:11 08 nov 2012 12:15 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Politiek #29

αναρχος schreef : Houtengerard een beleid moet gemaakt worden op onderzoeken en wetenschappelijke statistieken en niet op onderbuik gevoelens. Feit is dat in Nederland veel minder problemen met drugs zijn dan in landen waar wiet verboden is.


Het probleem is dat degene die deze wetten moeten bedenken en doorvoeren in dit land. De grootste provo's uit de jaren 70 waren van dit land. De mensen die met de zonnebloem in het haar, op het deuntje van de Beatles, en de joint in de mond, elkaar in het stadspark stonden te knuffelen op een polygame manier... Deze mensen zijn alles behalve 'onderbuik gevoelens' vrij. Eigenlijk een beetje bevooroordeeld als je het mij vraagt. Trouwens de laatste wetenschappelijke onderzoeken liegen er niet om, het 'triggered' psychische aandoeningen en je kunt er wel degelijk aan verslaafd raken. Ik zeg niet dat iedereen dit overkomt, maar er is een doelgroep die hiervoor kwetsbaar is.

Als pijnbestrijding prima, maar niet voor de hobby in mijn optiek. Je ziet het ook vaak gebruikt worden bij psychosomatische pijnen, waarbij bijvoorbeeld ledematen zijn afgezet bij de patient, en de hersenen in de war zijn en een pijn signaal afgeven. Dat vind ik allemaal begrijpelijk. Maar voor sociaal gebruik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2012 12:13
de bok
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 123
Meer
Politiek #30
Met Elsevier lezen verbreed je niet je horizon !
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden