Ongeoorloofde staatssteun aan MVV

26 apr 2013 10:53
zittribuun
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 100
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #31
Staatssteun.. .altijd een lastig onderwerp en nog lastiger voor de mensen die moeten beslissen of een club daadwerkelijk staatssteun moet ontvangen of niet. Staatssteun, subsidie, vegoedingen, niet opeisbare leningen, stadionhuur, etc.... vallen wat mij betreft allemaal onder de noemer staatssteun. Het gaat er namelijk om dat je geld krijgt (kwijtgescholden) als club en hoe je dit noemt, zal me een worst wezen.

Wat is er tegen staatssteun? Ik zou zeggen niets; er zijn genoeg zaken waar de overheid geld in stopt. Of dit nou voetbal, het binnenhalen van de Amstel Gold race, het in stand houden van een filmhuis, het subsidiëren van plaatselijke fanfares of iets anders is. Er zal altijd commentaar zijn van mensen die niks aan betreffende staatssteun hebben. Zo zal Loek nooit subsidie aan handbal aan de kaak stellen als dat "zijn clubje" zal schaden, zo zal ik nooit gaan ageren tegen staatssteun aan mijn club. Dat lijkt me logisch.

Ik hoop alleen dat de Europese Commissie niet dezelfde instelling heeft als de KNVB en dientengevolge een aantal voorbeelden wil stellen aan de hand van kleine(re) clubs cq gemeentes om zo een beetje stoere taal uit te kramen en dan onderwijl de echt grote clubs totaal buiten beschouwing laten.

Overigens vind ik dat een gemeente zelf moet beslissen of zij geld of niet aan een club geven. Ik begrijp ook dat ze in Kerkrade (om maar eens een voorbeeld te noemen:) ) die club blijven overeind houden. Ik denk dat het de gemeente meer oplevert om ze te laten bestaan dan om ze te laten omvallen. Waarom moet iemand uit Europa een of andere gemeente in Nederland gaan terechtwijzen. Ik mag toch hopen dat (bijvoorbeeld) de directeur van het AZM zich niet gaat bezighouden met het instand houden van de voorraad van het beddengoed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:05
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #32
Beste Loek,

Het siert je dat je zo sportief bent om hier tekst en uitleg te geven. Ik ben het er volkomen mee oneens.
Op de eerste plaats vraag ik me af wat voor U het belang is om deze clubs te ''naaien''. Het klinkt hard, maar dit riekt naar nsb-praktijken.
Maastricht -en om het even welke andere stad- hoort zelf te bepalen wat ze met hun geld doen, en daar heeft Brussel, U of wie dan ook, niets mee te maken. Ik ga toch ook niet U de les lezen in uw eigen huis?

Daarbij zijn er bijzonder veel andere clubs die op een nog oneerlijkere manier aan het geld gekomen zijn (voor zover überhaupt ''oneerlijk'' aan 't geld is gekomen).
Als U dan toch zo graag dit soort praktijken wil uitvoeren, geef ik u 1 woord: Roda JC.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:15
loek
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 26
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #33
Wat betreft alleen MVV.
In een eerdere brief van maart 2010, ook in sportknow how, zie link
www.sportknowhowxl.nl/index.php?pageid=d...de-wereld&cntid=4518

heb ik aangegeven dat het gehele Nederlandse voetbal eens goed onderzocht zou moeten worden op ongeoorloofde staatssteun.
Ik verwees in mijn klacht al naar die brief.

Dan wat betreft een faillissement. Zie daarvoor de wijze waarop Arnhem dat heeft gedaan. Omdat Arnhem de regels inzake hulp bij een faillissement op een juiste manier heeft toegepast is daar weliswaar sprake van staatssteun, maar is die wel geoorloofd. Dat zou destijds ook bij MVV hebben gekund, resp. gemoeten.

Of ik inwoner ben van Hoorn doet er niet zo veel toe. Alle regels zeggen dat hierdoor de Europese interne markt wordt geschaad. En het gaat me, zoals eerder gezegd, niet om persoonlijke genoegdoening maar om gezond Europees voetbal. Bij persoonlijke genoegdoening gaat het vaak om de korte termijn, mijn eerste brief dateerde van 2010, 3 jaar geleden.

Ik ben niet op de hoogte van de wijze waarop een clubje ten oosten van Maastricht zijn financiën op orde houdt. In de open brief (zie de link) schreef ik al dat het voor een privépersoon ondoenlijk is om alle gegevens van de bvo's boven tafel te krijgen. Dor de EC is aan alle gemeenten gevraagd om hun bemoeienis met hun bvo aan te geven. Ik ga er van uit dat ook die oostelijke gemeente dat heeft gedaan. Als die gegevens niet juist zijn draagt de betrokken gemeente daarvoor de verantwoordelijkheid.

Wat betreft schouwburgen is het een ander verhaal. Voor sport is geen aparte wetgeving, voor cultuur wel En het Actieplan Staatssteun 2005 van de EC maakt voor steun aan cultuur (dus schouwburgen) een uitzondering omdat het hier om een door wet- en regelgeving bepaalde publieke taak gaat. Ook daarover tref je verschillende discussies aan op internet.

En inderdaad de EC heeft ook zaken onder handen die van een hoger belang zijn. Maar dat betekent nog niet dat je een al jaren durende situatie van ongezond financieel beleid in het Europese betaald voetbal dan maar moet laten lopen.
Zie daarvoor ook het Nationaal Referentiekader steun betaald voetbal van het ministerie van EZ.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:31
MVV4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1601
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #34
Loek, ook namens mij, dank voor het openlijk reageren en ook ik ben het absoluut niet met u eens.

Mag ik vragen waarom net MVV als voorbeeld? Er zijn clubs waar de staatsteun hoger, schimmiger, etc was. *oda wordt al vaak als voorbeeld genoemd, maar u weet ook dat er er nog meer zijn.
In het voorbeeld van MVV denk ik niet dat de gemeente fout gehandeld heeft, wellicht wel op het proces, het aanmelden dat u noemde. De gemeente heeft een stadion gekregen voor een prikje en krijgt nu huur daarvoor. Deze huur brengt de gemeente veel meer op dan het geld op de bank, ik weet het %, maar het is ver boven marktconform.
Ook heeft MVV flink gesaneerd en salarisplafonds ingevoerd, er werken veel vrijwillgers, MVV spelers hebben ook een maatschappelijke rol, die dagelijks te merken is in Maastricht (trainingen bezoeken, open trainingen, bejaardentehuizen, Cruijff courts, gemeente happenings, etc.). Dit was ook een van de voorwaarden en wordt door de spelers met veel enthousiasme uitgevoerd. We zijn nu financieel gezond, sponsors komen vanzelf naar MVV, zelfs bedrijven die geen sport mogen sponsoren (vanwege statuten), maar wel het maatschappelijke deel steunen.

Hoe vind u dan nu dat MVV het doet? Kan u nu niet MVV net als positief voorbeeld gebruiken voor anderen?

Ik ben bang dat MVV zo meteen als voorbeeld gebruikt gaat worden in negatieve zin, om ook andere clubs waar het veel erger was te kunnen aanpakken, zie ook Spanje.

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:32
webmastersfm
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 552
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #35
Beste loek,

het bijft een misselijkmakende actie die al eerder aangehaald, meer weg heeft van NSB praktijken. Voetbal is volksport nummer 1, het raakt de burgers (die al uitgeknepen worden door europa) direct als je clubje omvalt omdat u/jij vind dat er tegen dit soort subsidies acties moet worden ondernomen. Volgens mij heeft u wat adviserende en bestuurlijke rollen hier en daar. Het zal me niks verbazen dat u hier en daar ook wat uit de pot hebt gelikt de laatste jaren die over-rated en te duur bestaalt zijn. Het zou me echt niks verbazen. Dit land is subsidie ziek, in de bovenste lagen wordt gegrepen en gegraait. Bouwfondsen, pensieonfondsen, bankwezen. Veel makkelijkere prooien meneer loek. Maar kan me voorstellen dat u zich daar niet aan brandt. Wie weet wat voor baantjes of rollen voor u en/of vrienden in het verschiet zit.
bewonderenswaardig dat u dit niet anoniem doet, voor de rest mag u van mij gerust tegen een bus lopen.

ciao
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:37
loek
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 26
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #36
Inderdaad mag elke gemeente zelf bepalen waaraan het zijn geld wil uitgeven. De gemeenteraad heeft daarin het laatste woord. Maar daarbij mag de wet- en regelgeving niet worden overtreden. En het gaat hier om wet- en regelgeving van Nederland, afgesproken met de andere Lid-Staten en daarom Europees. Wanneer Maastricht (alle gemeenten) , Limburg (alle provincies) of Nederland dat anders hadden gewild dan hadden ze dat aan de EC te kennen moeten geven bij de voorbereiding van het Actieplan Staatssteun van de EC van 2005. Dat is niet gebeurd, terwijl daarvoor wel de kans was.
Wel de moeite waard om dat ook eens in te zien.

Ik denk dat het juist kwalijk zou zijn geweest wanneer ik er wél een persoonlijk belang bij zou hebben gehad om een club te 'naaien'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:50
Peter Pan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 783
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #37
Loek, ik waardeer je eerlijkheid en je lef om de discussie aan te gaan. Snap je punt ook wel, maar waarom MVV? Zoals al eerder is gezegd, we zijn gewoon 1 van de duizenden clubs waar dit gebeurt. Waarom dan MVV, we zijn op de goede weg na hele moeilijke jaren, komt er zo'n man uit een klein dorpje een brief schrijven om het allemaal in 1x helemaal te niet te doen. Denk aan imagoschade etc. Als je het doet, doe het dan consequent en niet alleen naar een paar clubjes, schrijf een brief aan de EC over de manieren waarop Roda keer op keer aan het geld blijf komen, kan me niet voorstellen dat dat op een legale manier gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:54
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1873
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #38
Helaas zijn de Europese regels bepalend.....er is nog maar één land in Europa die snapt dat niet werkt en dat is Zwitserland....burgers hebben daar in ieder geval nog inbreng .....( dit staat natuurlijk los van deze discussie)

Loek begeeft zich natuurlijk op zeer glad ijs.... vanuit zijn ideaal wordt hij gemotiveerd om hier tijd en moeite aan te besteden en Europa hierop aan te spreken....een gebed zonder einde !!!
Wat dat betreft hoeft Loek het helemaal niet te komen uitleggen op dit forum waarom hij vind dat zijn kruisttocht gerechtvaardig is....Loek bekijkt het allemaal vanuit één standpunt en het breder perspectief is volledig weg volgens mij....De stad Maastricht heeft er goed aan gedaan om destijds die keuze te nemen in de Raad om het Stadion te kopen....supporters, zaken leven en maatschappelijk initiatieven zijn nadien weer tot leven gekomen en geld ( belastinggeld verdiend door BVO MVV) vloeit terug in de gemeenschap.....

Immers gaat het Loek alleen om het geld en niet om de mensen ... bezeten moet hij zijn en zijn gedachtengoed is van de middeleeuwen....nou Meneer Loek, als u een kruistocht wilt , dan kunt u die krijgen.....deze club bestaat 111 jaar en is tot op het bot gewapend tegen vanalles en nog wat....en zeker tegen Moraalridders als de uwe....daarom wie de bal kaatst moet hem terug verwachten !!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 11:54
loek
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 26
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #39
@webmastersfm. Wat betreft mijn adviserende en bestuurlijke rollen: vrijwilligersfuncties: eerder secretaris Handbalschool Noord Holland, voorzitter openbaar basisonderwijs, secretaris Sport Medisch Advies centrum, meer bewegen voor ouderen.
Betaald: voorzitter bezwaarcommissie Alkmaar, zo eens in de maand. schrijver van een column.
Daarvoor gewoon ambtenaar.
En lees ook mijn open brief brief van 2010 er maar eens op na. Je bent het geheel met me eens.

MVV4life. Nogmaals, ik heb MVV niet als voorbeeld gebruikt. Het was er een te midden van anderen. Dat verwijt kreeg ik ook bij Willem II. Het gaat me ook niet om MVV te 'naaien' maar om het voetbal als geheel. En omdat het voetbal zelf dat reinigende vermogen niet liet zien heb ik de spiegel voorgehouden.

En volstrekt mee eens dat MVV een schitterende bijdrage levert aan het sociale leven in Maastricht. Hulde. Houden zo en verder uitbreiden. Maar in het rapport van de EC staat ook aangegeven dat ze al die zaken onvoldoende hebben kunnen terugvinden. Mijn advies zou zijn: werk dat allemaal nog wat beter uit, geef aan op welke waarde je dat zou willen stellen, maak dat onderdeel van een alomvattend welzijns-, jeugd-, gezondheids-, topsport-, onderwijs-beleid. Vraag daarvoor steun van de provincie (net als bij het handbal) en van de rijksoverheid. Maak op basis daarvan een begroting en leg die voor aan de EC met verzoek te beoordelen op staatssteun. Dan is het genotificeerd zoals dat moet en kan het beleid verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 12:03
loek
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 26
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #40
Geachte Napoleon, wat is dan volgens jou dat bredere perspectief dat ik moet aangeven? Europa lijkt me al behoorlijk breed.
En mijn advies om een brede welzijnsnota te ontwikkelen waarin al die goede activiteiten van MVV in worden aangegeven als onderdeel van dat plan.
Bijvoorbeeld: iedere jongere (jeugdbeleid) die lid wordt van een sportvereniging (sportbeleid) is gratis lid (financiën) van die vereniging wanneer hij/zij een overeenkomst ondertekent om geen alcohol te drinken (gezondheidsbeleid).
En zo zijn er meer voorbeelden aan te geven voor een goed beleid.
En als ex-handballer kan ik wel vangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 12:04
MVV4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1601
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #41
Loek, u bent het dus niet eens met hoe sommige zaken lopen en stelt dat aan de kaak. Jammer dat wij dus (toevallig) als voorbeeld zijn gebruikt, hopelijk zullen alle clubs doorgelicht worden door de EC.

Het zou u sieren om uw kennis nu te gebruiken om MVV te helpen in het huidige proces om het goed te doen richting de EC. Want ik ben er van overtuigd dat het allemaal goed komt, net omdat we zo goed bezig zijn op alle vlakken (sportief (ook de jeugd, ook met andere clubs), financieel, maatschappelijk, etc).

Ik neem aan dat en de gemeente en MVV uw kennis, op dit gebied, kunnen gebruiken.

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 12:07
webmastersfm
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 552
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #42

loek schreef : En omdat het voetbal zelf dat reinigende vermogen niet liet zien heb ik de spiegel voorgehouden.


Laat juist MVV dit als 1 vd eerste clubs tonen. Een helder transparant beleid (zo ver dat kan), salarycaps, intrekking van de premies in de kampioensstrijd. maatschappelijke betrokkenheid en een voorbeeld voor vele cubs nu wat betreft "wat er niet binnen komt wordt ook niet uitgegeven" Voorzitters, maar vooral penningmeesters van andere clubs kijken mee in de keuken van MVV. Als u een voorvechter bent van een gezonde bedrijfstak voetbal probeer dan het MVV model te promoten in/bij europa. Uitgaan van positieve zaken en de wil om het te veranderen ipv negatieve zaken en een poot uitdraaien door zaken uit het verleden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 12:18
mvvke4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 735
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #43
De richting die ze in europa ingaan en de "bemoeienis" met dit soort zaken loopt uit op een burgeroorlog! De kleine man blijft dit niet accepteren. Dus Loek ga zo door :sick: :sick: :sick:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 12:20
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1873
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #44

loek schreef : Geachte Napoleon, wat is dan volgens jou dat bredere perspectief dat ik moet aangeven? Europa lijkt me al behoorlijk breed.
En mijn advies om een brede welzijnsnota te ontwikkelen waarin al die goede activiteiten van MVV in worden aangegeven als onderdeel van dat plan.
Bijvoorbeeld: iedere jongere (jeugdbeleid) die lid wordt van een sportvereniging (sportbeleid) is gratis lid (financiën) van die vereniging wanneer hij/zij een overeenkomst ondertekent om geen alcohol te drinken (gezondheidsbeleid).
En zo zijn er meer voorbeelden aan te geven voor een goed beleid.
En als ex-handballer kan ik wel vangen.


Beste Loek,

u kunt hier natuurlijk wel een grapje van maken....maar het kwaad is al geschied....u heeft u klacht reeds gedeponeerd en de commissie heeft daar op gereageerd . Nu gaat u met ons in discussie, dat voelt wat mij betreft niet goed.

MVV heeft destijds onder voorwaarde bij de Gemeente Maastricht de koop bedongen van het stadion, maatschappelijke verwevenheid en tal van andere zaken waren voorwaarde, ook een crediteuren akkoord waren onderdeel destijds om als Gemeente over te gaan tot de aankoop van het stadion en dus het nut te zien van MVV als BVO in de gemeenschap....

U heeft het alleen bekeken vanuit ongeoorloofde staatsteun....MVV levert als 3 jaar een behoorlijke tegenprestatie ( een schijntje) voor datgene wat de Gemeente toen heeft moeten betalen zeker als je dat nog eens uitspreidt over de komende 10 jaar !!

Met uw actie zou u MVV opnieuw in de problemen kunnen brengen....dat is ondoordacht en egositisch.....mocht de commissie de Gemeente Maastricht op de vingers tikken en de Gemeente Maastricht moet gaan compenseren richting MVV en dit zou een direct gevolg hebben voor de BVO MVV alsmede al haar projecten en dus ook al haar kinderen die nu via een project aan MVV verbonden zijn of kunnen gaan kijken, dan mag u dat gaan uitleggen waarom dat niet meer kan .....
U schiet dan ook totaal u doel voorbij en bent alleen met zich zelfbezig om zich te profileren.....

U kunt dan misschien wel handballen en de bal vangen..... ik hoop voor u dat u een bal mag vangen als dit verkeerd afloopt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 12:25 26 apr 2013 12:34 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Ongeoorloofde staatssteun aan MVV #45
Men zou gewoon de bestuurders van een stichting/BVO in Nederland persoonlijk verantwoordelijk moeten houden voor hun gemaakte wanbeleid. Dat is de enige manier om rechtvaardigheid te krijgen en de burger in de toekomst te beschermen tegen lefgozers die zich boven de club verheven. Clubs waar honderd jaar aan gebouwd is, mogen niet worden vernietigd door enkele individuen. MVV heeft de afgelopen drie jaar bewezen een 'rendabele' voetbalclub te zijn, als er maar bekwaamde bestuurders aangesteld worden. Daar ging de gemeente Maastricht in 2002 drastisch de fout in, door Joseph Goumans en Nico Jongen aan te stellen. Lieden die al sinds de jaren tachtig bekend staan om hun onbetrouwbare manier van handelen. Ergens had dit allemaal voorkomen kunnen worden.

Het is al eerder geschreven maar wat mij als supporter in het verkeerde keelgat schiet is dat MVV als de hoofddader voor wanbeleid door de media wordt neergezet, terwijl het de kleinste overtreder is. De grote jongens als Roda JC en Vitesse komen amper in de krant te staan, meestal in de vorm met een kleine nuance. Zo heeft Roda JC op hetzelfde moment dat wij deze ongeoorloofde staatssteun mochten ontvangen, 8,7 miljoen euro via de gemeentekas binnen geharkt via allerlei constructies. Geen hond die hierna kraait.

Gisteren las ik alweer in het nieuws dat ze het stadion, die ze verkocht(!) hebben aan de gemeente destijds met terugwerkende kracht(2009) tegen een lager huurtarief mogen huren. Ze krijgen nu op het moment van spreken 1,2 miljoen euro gemeenschapsgeld in hun handen geduwd. Diezelfde gemeente bezit voor 21 miljoen euro aan aandelen in die club en is daarmee 95% aandeelhouder.

Dus mocht die club failliet gaan, dan ontstaat er een schuld bij de Gemeente Kerkrade van plus/minus 35 miljoen euro die de Nederlandse belastingbetaler mag ophoesten. Vergelijk dat eens met het bedrag dat MVV heeft gekregen, dan spreek je over peanuts in die verhouding. Staatssteun is fout, maar pak alsjeblieft eerst de grote overtreders aan. De reden trouwens waarom MVV de landelijke media in knalt en Roda niet, komt doordat onze regionale krant (De Limburger) niet onpartijdig publiceert, zij hebben een persoonlijk belang in Roda JC.

Ik vind het goed waar je mee bezig bent Loek, maar je zou ons hier allemaal een plezier doen als je ook Roda JC op het blaadje in Brussel zet. Dat is wat ons het meeste dwars zit, de buurman en tevens grootste concurrent die overal mee wegkomt en jaarlijks 'eredivisie subsidie' krijgt, terwijl wij voor een parkeerboete aan het kruis genageld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden