Alles is al gezegd, maar laat ik dan ook nog ff mijn gal spuien, omdat het gewoon goed voelt alles even van je af te schrijven. Als er genoeg mensen hier die al jaren een SK hebben voor het eerst ooit eerder weg gaan uit het stadion of hebben besloten dat ze hun seizoenskaart niet gaan verlengen, dan is het écht mis. We hebben in al die jaren Eerste Divisie al zo veel slechte elftallen en wedstrijden gezien, maar idd, dit sloeg alles. En dan maakt het niet uit wie de trainer is. Tegen een VVV dat op papier best sterk is, maar dit seizoen ook niet al te lekker draait, thuis met 0-5 de boot in gaan, en we hebben al meerdere zeperds gehad dit seizoen. Dit kun je niet meer verkopen aan de mensen, je jaagt zelfs de trouwste fans weg.
Ik herinner me nog tijden onder Jonker, Maaskant en Trost, dat was ook "maar" Eerste Divisie, maar de mensen kwamen wél nog naar het stadion, kregen vaak een leuke pot te zien, en er was een goede chemie tussen spelers en fans. Nu loop je al bijna 5 jaar (corona periodes buiten beschouwing gelaten) met lood in je schoenen naar het stadion, dat zegt alles. Er moet iets gebeuren, niet alleen een zak geld, maar gewoon een structureel ander beleid, op meerdere gebieden. Maar laat ik me alleen even beperken tot het stadion en het eerste elftal. Nou, gister mocht je eindelijk weer gaan, 3 maanden na de gestaakte derby, waar ook al genoeg over is gezegd w.b. de veiligheid in De Geusselt. Kom je daar aan, een rij tot om de hoek bij McDonalds, en je mag van geluk spreken als je voor 20.00 uur in het stadion bent via de weer niet werkende poortjes. Je gaat om 20.01 uur zitten en om 20.02 ook ligt-ie erin. Welkom terug. Wie gescoord heeft hoorde je op de Angle Side niet, want ook de speakers zijn daar schijnbaar kapot. Alles ademt krakkemikkigheid.
Als je naar de basiself kijkt, kun je ook weinig verwachten. De jonkies Penders en Schenk kun je niks aanrekenen, die spelen pas hun 3e (?) en 2e wedstrijd in het betaald voetbal, Dzepar is geen centrale verdediger, Labylle kan het allemaal niet meer belopen, Bösing fysiek te licht, en de jongens voorin houden geen bal fatsoenlijk vast. Maar vergelijk deze basiself nu eens met de basiself in de eerste wedstrijden. Veel veranderingen, veel nieuwe namen. Dat komt uiteraard door blessures, schorsingen en coronapositieven, maar ook omdat er in de tussentijd veel spelers alweer weg zijn. Je krijgt er weer wat nieuw wisselgeld voor terug van met name Standard en Fortuna (wat een ruim netwerk Ronny!), eer die zijn ingespeeld is de competitie ten einde. Maar zo beginnen we elk seizoen ook: vaak met 13/14 contractspelers, en rest wordt met moeite voor 1 september bij elkaar geschraapt met de paar centen die je hebt, de maand augustus kun je al wegstrepen w.b. goede resultaten, en eer de boel een beetje op elkaar ingespeeld is, ben je weer een wedstrijd of 8 verder. En natuurlijk, overal komen en gaan spelers in de transferwindows, maar daar staat ook aan het begin van het seizoen al een bredere en evenwichtigere (maja, dus ook duurdere... Cent luij, cent!
) selectie, waardoor je later in het seizoen minder nieuwe spelers hoeft in te passen. Er zit een bepaald beleid en visie achter. Hier heb ik het idee dat ze maar wat doen. Wéér een keeper erbij, met alle respect voor die jongen, maar hoe dan, waarom dan? Daar begrijp je geen fluit van. Positief punt is dat er wat meer Maastrichtse jongens doorstromen, maar eer die op niveau zijn, ben je ook weer wat jaren verder. En het is maar de vraag óf ze het halen...
Nee, er wordt hier maar in Mestreech wat aangemodderd. Qua accommodatie, qua selectie, qua beleid. Gevolg is dat je langzamerhand het lachertje van het betaalde voetbal wordt. Er zal op alle gebieden een financiële injectie moeten komen, waardoor er structurele veranderingen mogelijk zijn. Anders modder je op dezelfde manier nog 2 of 3 jaar aan in een steeds kleiner wordende marge, en dan is het afgelopen. Want nogmaals, dit soort seizoenen kun je de mensen niet meer voorschotelen. Dan jaag je ze juist allemaal weg. En terecht, want het geduld is voor meesten na meer dan 20 jaar Eerste Divisie écht een keer op.