@LRB
Het gaat mij er niet om dat er verloren wordt of gelijk wordt gespeeld tegen een directe concurrent. Voetbal is een geluksspelletje en de uitslag staat van te voren niet vast op papier, of je nu honderd miljoen op de bank hebt staan of één miljoen het kan alle kanten op. Het gaat me zoals Frank dat verwoordt om de ongeinspireerdheid van dit team. Er zit geen lijn in, geen vechtersmentaliteit. Dit seizoen is een herhaling van het verleden.
Ga eens een stapje terug en bekijk het grote geheel. Tiny Ruijs gaf vorig seizoen al aan dat er zonder spits niet veel potten te breken viel. MVV deed niets, maar begrootte wel hetzelfde aantal bezoekers. Het seizoen liep uit op een fiasco, met de nodige schulden als gevolg, omdat supporters hierdoor wegbleven. Tiny sneuvelde onder valse beloftes (niet geholpen aan een afmaker). Zelfs toen Elsen de taken van Ruijs overnam, kwam er geen leven meer in dit elftal. Nu dit seizoen, staat nagenoeg in de kern hetzelfde elftal op de mat met hetzelfde probleem en dezelfde trainer die de boel niet aan de gang kreeg, eigenlijk kwalitatief nog minder. Wederom doet MVV niets om de koers van het vorige seizoen te veranderen.
Dit seizoen nog steeds de interim trainer voor de ploeg, nog steeds dezelfde poppetjes op dezelfde plekken die vorig seizoen ook niet goed uit de verf kwamen. En maar hopen dat het dit keer wel gaat lukken. Terwijl het leger en stiller wordt in de Geusselt. Wat een contrast tussen twee uitersten, deze wedstrijd en die tegen Roda. En sorry dat ik dan kwaad wordt, maar een groot deel van de mensen die toen op de tribunes zaten, dat zijn verloren MVV supporters. Die komen echt voor het voetbal, die komen niet om elkaar te overtuigen dat ze in de Geusselt moeten zitten of om een praatje te maken, die komen om strijd te zien, passie en sfeer. Anders blijven ze weg. En tot twee seizoenen geleden lukte dat. Maar toen draaide het nog een beetje om voetbal binnen MVV. Nu verwacht men dat Genk het allemaal voor ze zal opknappen. En sorry dat ik het zeg, het is alsof die jongens voor straf naar MVV zijn gestuurd. In Dachau liepen de gevangenen sneller..
Ik had mijn hoop gevestigd dat men deze winterstop zou gebruiken om nog een beetje leven in de club te blazen, door spelers te halen die niet functionerende basisspelers zouden vervangen. Daar ga je toch normaal van uit dat het kwartje is gevallen binnen het bestuur. Maar het is al snel duidelijk, dat ze voor de bank zijn gehaald als zoethoudertjes. Normaal gesproken probeer je spelers te halen, die beter zijn of beter passen binnen het team, zodat de boel gaat draaien. Maar weer kapitaal vernietiging. (En dan heb ik het niet over Labylle)
En ik weet dat bij sommige van jullie MVV één geheel is, dat je moet steunen, waar geen slecht woord over mag vallen. Maar bij mij zijn het twee compartimenten: Het bestuur van de club en de club zelf. En voor mijn gevoel, als je geen signaal gaat afgeven van ongenoegen richting dat bestuur, dan gaat men denken dat het wel goed zo is. Dat ze op de juiste koers zitten. Dat het allemaal niet uitmaakt wie er dat rood-witte shirt draagt of ze nu kunnen voetballen of niet. Terug naar een clubje van 2500 man met een sluitende begroting ieder jaar en een nietsbetekenende rol in de JL. Terwijl je godverdomme 5000 slapende supporters hebt die je met een beetje meer marktgevoel gewoon weer op die tribunes krijgt.
Wat is fout gegaan in mijn ogen:
- Keuze trainer (Belang van trainer wordt onderschat) Of het nu op kwaliteiten is of op chemie, het klikt niet. Ze willen niet door het vuur voor hem. (Werkloze trainers genoeg, die het een half jaar willen proberen.)
- Vijf jaar geleden geen jeugdspelers opgeleid (gevolg: Selectie breedte, oorzaak: geen geld)
- Breedte selectie,geen concurrentie, geen besparingen via eigen jeugd ( idem)
- Inconsequent aankoopbeleid (Zwakke posities niet versterkt, wel onnodige spelers dubbel gehaald.)
- Alles laten afhangen van samenwerking Genk. Die gehuurde spelers hebben een basisplaats, omdat er geen concurrentie is. Waar is dan de drive om te presteren iedere wedstrijd? En wat is de consequentie als ze niet presteren?
- Twee keepers gehaald waar ik de tranen van in mijn ogen krijg ( en het is niet van blijdschap)
- Helemaal niets leren van vorig seizoen, niets! Seizoen 2013/2014 was een blauwdruk, zoals het niet moet. En seizoen 2014/2015 wordt de reserve kopie.
- Waardeloos netwerk van de TD. 17 andere clubs hebben betere connecties..
- Geen centrale spits gehaald!
- Geen ervaren centrale verdediger
- Naïef denken dat je spelers als Schreurs en van Hyfte kunt vastleggen voor een schijntje. (Niet dat dat veel had geholpen). Maar geen plan B hebben klaarliggen.
Sorry jongens, het is februari, de tijd van hopen is in mijn ogen voorbij, het had er al maanden geleden moeten staan. Het staat er niet. Als men een zelf respecterende voetbalclub wilt zijn, dan moet men ook voetbal uitstralen en voetbal laten zien. Maar nog belangrijker, men moet professionaliteit eisen vanuit de achterban. Dit is niet meer het MVV dat moet overleven door tegenslag, dit is het MVV dat het zichzelf onnodig moeilijk maakt. Daar kan ik geen empathie voor tonen.
Ik ga dit seizoen niet meer, want ik krijg het niet over mijn hart om mijn club zo machteloos te zien tollen. Ik heb toch betaald dus. Ik vind overigens het incasseringsvermogen van anderen knap, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar ik ben blij als het weer juni is en dit seizoen m.u.v. de derby vergeten kan worden. En dat dan hopelijk het kwartje valt bij MVV dat het zo niet langer meer kan. En dan hou ik mijn hart vast voor de schade van dit beleid. Want in mijn kringen gaan er drie man hun seizoenskaart niet verlengen omdat ze niet meer geamuseerd raken, waaronder mijn schoonvader. Dus die ben je ook al kwijt op de begroting van 2015/2016.. pfff
Stond er maar in het clublied "Noets de punt verlore heet" (Kun je ook nog dubbel opvatten) Want met moed alleen verdien je niks. (Naamsbekendheid, reputatie, goodwill etc)