Den Bosch won maar één van zijn laatste acht thuiswedstrijden, weliswaar tegen NAC, en dat is alweer twee maanden geleden. Ook uit winnen ze overigens niet vaak de laatste maanden, na de winterstop twee keer. In de stand is dat terug te zien, ze schommelen al sinds oktober tussen plaats 12 en 15. Op de play-offs maken ze enkel nog theoretisch kans; zelfs als ze alle resterende wedstrijden winnen zullen ze niet de periode pakken en waarschijnlijk ook niet via de stand aanspraak maken, al staat daar de deur theoretisch nog op een minieme kier.
De overwinningen die Den Bosch thuis pakte, waren tegen De Graafschap in de periode dat die alles verloren, tegen Oss, tegen Cambuur in de periode dat die waardeloos draaiden en 14e stonden, tegen Jong Utrecht, tegen Achilles en dus relatief recent tegen NAC. Enkel die laatste is een prestatie van formaat en de enige keer dat ze wonnen van een ploeg die voor de wedstrijd in het linker rijtje stond. Vorig jaar speelden we er gelijk, nadat we praktisch de hele wedstrijd voor stonden kregen we in blessuretijd een doelpunt tegen. Het jaar ervoor verloren we er met 2-1. Toen stonden we praktisch onderaan met een team waar namen als Wimilio Vink, Willem Ofori, Ronald Hikspoors en Niels Vorthoren allemaal speeltijd kregen. Wat dat betreft heb ik toch een stuk meer vertrouwen in de huidige selectie.
De twee seizoenen daar weer voor wonnen we beiden, met bijvoorbeeld het winnende doelpunt van Braken in blessuretijd. Wat verder terug staat me nog een 6-0 nederlaag van een jaar of zeven geleden op het netvlies.
Verliezen zou wat mij betreft dus onnodig zijn, wij zijn dit seizoen veel beter dan Den Bosch en onze verliespartijen waren tegen ploegen die inmiddels allemaal in het linker rijtje staan. Tegelijkertijd winnen we na de winterstop moeizaam. Tegen Telstar, Fortuna en Achilles, ploegen min of meer vergelijkbaar met Den Bosch, spelen we gelijk.
Met De Graafschap - RKC, NAC - Cambuur en VVV - Almere heeft de gehele top 5 in de periode een moeilijke wedstrijd. Daarmee ook de meeste directe tegenstanders in de strijd om overslaan eerste ronde play-offs genoemd. Volendam moet op maandag naar Jong PSV. Het belang, zoals iedere speelronde, moge duidelijk zijn: als we winnen doen we echt uitstekende zaken. Ik hoop dat de frustratie van zondag genoeg motivatie is om in Den Bosch de plaggen uit het gras te lopen en drie punten te pakken. We zouden na komend weekend zomaar weer derde kunnen staan, met een gaatje naar Almere.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.