Een ingecalculeerde nederlaag gisteravond. Toch hield ik er een heel vervelend gevoel aan over, en dat heeft twee redenen. Reden nummer een: de uitslagen op de andere velden. NEC verliest weliswaar en heeft nóg minder kans dan ons op de playoffs, maar voor de rest pakken liefst 5 ploegen/concurrenten 3 punten extra t.o.v. ons. Deze ploegen zijn, in willekeurige volgorde, RJC, Cambuur, RKC, Almere en Eindhoven. En laat die laatste nou net de tegenstander zijn van a.s. vrijdag, een echte alles of niets wedstrijd ben ik bang, en ik vrees voor niets. Eindhoven heeft nu één punt meer en heeft een aardig elftal. Dat veel makkelijker voetbalt dan die van ons. Dat mogen we ondertussen toch wel concluderen, dat het er voetballend niet beter op wordt. En dat is dan ook meteen reden nummer twee, het matige tot slechte veldspel. Gisteren spelen we tegen een erg sterke tegenstander die wellicht nog een minieme kans heeft op de titel, maar jongens toch wat was dit een belabberde pot. Het zag er vanaf minuut 1 naar uit dat ze zich al hadden neergelegd bij een nederlaag. Niet omdat er niet gestreden werd, maar gewoon omdat er aan de bal helemaal niks gedaan werd en er zat (wederom) geen enkele lijn in het spel. Dit geeft bar weinig vertrouwen voor de rest van het seizoen.
Waar we het vorig seizoen net wel redden om deel te nemen aan de playoffs lijkt het seizoen nu echt als een nachtkaars uit te gaan. Vrijdag niet winnen van Eindhoven is hoogstwaarschijnlijk de doodsteek. En zie ik ons die wedstrijd winnen? Nee, absoluut niet zelfs. Heel het seizoen ben ik relatief optimistisch gebleven maar dat moet ik nu toch echt aan de kant gaan schuiven. Optimisme, pessimisme, realisme? Het maakt eigenlijk geen reet uit. Feit is dat we een heel sterke laatste serie moeten gaan neerzetten om mee te mogen doen aan het toetje. Waarom geloof ik daar persoonlijk niet in? Door het sobere voetbal, het geloof dat opeens helemaal weg lijkt te zijn en een plotseling gebrek aan vastigheid. Opeens is Ron, in mijn ogen, onbegrijpelijke veranderingen aan het doorvoeren waar de ploeg geen baat bij lijkt te hebben. Net in deze fase van de competitie moet je denk ik spelers vertrouwen geven en voor vastigheden kiezen, zodat spelers weten waar ze aan toe zijn. We hebben nu 3 wedstrijden achter elkaar met een ander elftal gespeeld, en de linksback positie is elke wedstrijd door een andere speler ingevuld. Gunst, Schroijen en Lavalee. In mijn ogen is daar geen touw aan vast te knopen. Gunst is geen geweldenaar en heeft denk ik nog niet laten zien wat hij kan maar valt nou ook niet echt constant zwaar tegen. Waarom dan achtereenvolgens Joeri en lavalee op die positie spelen is mij een raadsel. Waar ik Ron een goede trainer vindt voor de eerste divisie, vooral om de rust die hij uitstraalt en de vastigheden waar hij normaal voor kiest (soms tot in den treure), lijkt hij opeens even de weg kwijt in de zoektocht naar de ideale formatie. Het blok van twee controlerende middenvelders wordt in een wedstrijd waar je zwaar de underdog bent opeens opgeofferd. Waarom? We zijn nauwelijks aan de bal geweest en dat leek ook de intentie, dan stel je toch Mares/Martina en Ippel op zoals je dat al bijna heel het seizoen doet? Kostons speelt al weken zwak (dat neem ik die jongen overigens niet kwalijk) dus dat hij vroeg gewisseld wordt is terecht. Maar Mbuyamba voor Kostons bij een 0-0 tussenstand? Ik begrijp er geen klote van. Zie veel irritatie bij Schroijen en dat is toch de speler die voor de assists moet zorgen. Sinds de komst van Croux is het veldspel er helaas echt niet beter op geworden en hij valt mij nog niet in positieve zin op, maar dat is ook vrijwel onmogelijk als je ziet hoe heel het elftal speelt in balbezit.
Gisteren was de afstand tussen verdediging, middenveld en vd Hurk ontzettend groot waardoor we er totaal niet aan te pas kwamen. Niemand kon de bal kwijt aan een medespeler en dit is toch wel te wijten aan tactische beslissingen. Ik las laatst dat iemand het zat was dat we van achteruit willen opbouwen, maar wat wil je dan? Dit is toch geen ploeg om lange ballen te spelen? We hebben wel wat snelheid en individuele acties aan de flanken, maar uiteindelijk is vd Hurk veel te klein voor een echte targetman en het spelen van lange ballen. Daarnaast komen onze buitenspelers ook graag in de bal en naar binnen en zoeken ze lang niet altijd de diepte. Dus opbouwen moet haast wel, maar het moet natuurlijk wel veel sneller en meer gestructureerd. Er was geen enkel patroon te herkennen. Als je dan nog wat geluk hebt en vlak na rust die ene uitbraak kunt benutten dan valt er nog wat te halen maar dat was ontzettend onverdiend geweest.
Om nog terug te komen op het resterende programma, waar het achteraf gunstig leek kan dat nog wel eens een zware dobber worden. Zoals gezegd vind ik Eindhoven een sterke ploeg met gevaarlijke aanvallers en natuurlijk van den Boomen, een vd betere spelers in deze competitie. Daarna Dordrecht dat heel onberekenbaar is en maar de laatste weken wel won van Roda en gisteren van Volendam, twee ploegen waar wij de punten mee moesten delen. Jong AZ dat gisteren afgetekend wint van NEC. En dan het grillige jong Ajax dat weliswaar wisselvallig is maar natuurlijk toch wel wat kan. Daarna nog Cambuur uit en NEC thuis, twee ploegen die op dit moment nog dichtbij staan. Maar ik verwacht dat het tegen de tijd dat we hen treffen al wel ver beslist is. Het moet in de komende 3 á 4 wedstrijden gebeuren.
We zullen vrijdag weten of we nog mogen hopen, of dat we ons langzaam moeten gaan neerleggen bij een ''verloren'' seizoen. Je kunt natuurlijk stellen dat we niks te zoeken hebben in de nacompetitie en ook al lijkt dat een normale gedachte, is het ook een beetje lulkoek. De nacompetitie is, zoals we ondertussen toch wel eten, heel iets anders dan de reguliere competitie. Kijk naar Almere vorig seizoen dat bijna promoveert, die waren toch geen promotie kandidaat vooraf? En Sparta dat er al bijna uitgaat tegen Dordrecht? Zelfs al heb je er niets te zoeken, ik verlies liever dik in de eerste ronde van de playoffs dan er niet aan te hebben deelgenomen. Laten we hopen op een opleving in de laatste weken, want die is broodnodig. Anders kunnen we zomaar op een 15e of 16e plek gaan eindigen. En dat zou, ondanks het matige voetbal, echt onnodig zijn.