Cambuur heeft wat personele problemen vrijdag, zoals al opgemerkt. Van Kippersluis, die voor mijn gevoel inderdaad vaker scoort tegen MVV, is geschorst. Sam Hendriks, die in veertien wedstrijden acht keer scoorde, is voor de rest van het seizoen uitgeschakeld. Andere optie voor de spits is normaal gezien Tyrone Conraad, die stond voor de komst van Hendriks vaak in de basis. Maar ook Conraad is al een aantal weken geblesseerd en zat niet bij de selectie van Cambuur, al kan ik zo snel nergens terugvinden hoe lang hij uitgeschakeld is. Karim Rossi vertrok naar Telstar. Er blijft aanvallend niet zo veel over voor Cambuur. Die spelen al weken met twee centrumspitsen – de eerder genoemde Hendriks en Van Kippersluis – en vleugelspelers. Die vleugels krijgen ze wel bezet, maar volgens mij is Robertha de enige overgebleven centrumspits. Die stond de afgelopen twaalf wedstrijden slechts twee keer in de basis. Wie er naast hem staat? Geen idee, wie weet gooien ze de tactiek wel om en spelen maar met één centrumspits.
Cambuur leek begin maart praktisch uitgeschakeld voor de play-offs nadat ze in de eerste acht wedstrijden na de winterstop slechts zeven puntjes haalden. De negen wedstrijden sindsdien leverden zes overwinningen op, en Cambuur doet weer helemaal mee. Een gevaarlijke tegenstander dus. Tegelijkertijd verloren ze van Telstar en Almere in de laatste weken. Cambuur is niet onverslaanbaar. Na MVV mag Cambuur nog naar Twente. Hopelijk wil Twente die wedstrijd het thuispubliek nog iets laten zien en wint het die wedstrijd. In dat geval zou voor ons een overwinning op Cambuur de play-offs zeker stellen – met de kleine kanttekening dat als wij van NEC verliezen, Roda dan niet zijn laatste twee wedstrijden mag winnen.
Het programma van de concurrentie?
Eindhoven en Telstar kunnen ons rekenkundig nog bijhalen, maar alleen als wij niet meer dan één punt halen uit de laatste twee wedstrijden, en in dat geval dan worden de play-offs sowieso een lastig verhaal, dus ik neem die twee clubs niet mee.
Roda staat een punt onder ons, lijkt dramatisch uit vorm, maar mag thuis tegen Den Bosch, die ook al dramatisch uit vorm zijn. En laatste wedstrijd uit naar het al weken uitgespeelde Volendam. Roda mag je nooit te vroeg wegstrepen, helaas.
RKC staat gelijk in punten maar heeft een zware uitwedstrijd bij Go Ahead voor de boeg. Daarna nog tegen Eindhoven. Mocht Eindhoven nog kans maken op nacompetitie in die laatste wedstrijd (waarschijnlijk niet), dan wordt dit een hete streekderby. RKC gaat het nog lastig krijgen om de play-offs te halen.
NEC en Cambuur hebben één punt meer. NEC mag tegen Twente, hopelijk is Twente bevrijd van de druk en speelt het NEC zoek. Daarna komen ze bij ons op bezoek. Als wij van Cambuur winnen en NEC niet van Twente wint, hebben we thuis tegen NEC aan een puntje genoeg. Cambuur moet de laatste wedstrijd zoals gezegd uit naar Twente dat hopelijk het publiek nog wat wil laten zien.
Oss moet thuis tegen Dordrecht, een ploeg in vorm dus kans op puntverlies van de Osse vrienden die drie punten boven ons staan. Daarna moet Oss uit naar Helmond. Dat is een derby die leeft in het Brabantse land, ook daar wint Oss niet zo maar. Maar waarschijnlijk wint Oss wel één van de twee en dan kunnen we ze waarschijnlijk niet meer bijhalen gezien het doelsaldo en het feit dat wij vrijwel nooit ruim winnen.
Den Bosch en Almere staan meer dan drie punten boven ons met een beter doelsaldo, zou op de laatste speeldag nog interessant kunnen worden als wij winnen van Cambuur. Den Bosch moet dus uit naar Roda, en daarna nog tegen Go Ahead. Den Bosch kan zo maar twee keer verliezen en dan zouden wij met twee overwinningen – een mens mag dromen – nog kans maken op het overslaan van de eerste ronde play-offs. Almere krijgt Jong PSV en Jong Ajax en heeft aan één puntje genoeg om ons voor te blijven.
Want dat is het idiote van deze competitie. Twee wedstrijden voor het einde. We kunnen nog vijftiende eindigen. Maar ook nog vijfde. Beiden onwaarschijnlijk gezien puntenverschil en doelsaldo, maar het kan rekenkundig nog. Waanzinnig. Gelijk tegen Cambuur en thuis van NEC winnen is waarschijnlijk genoeg voor halen play-offs. Maar winnen van Cambuur zou de uitgangspositie voor de laatste ronde een stuk comfortabeler maken. Ik vrees dat winnen te veel gevraagd is, maar ik teken voor een gelijkspel.
Cambuur heeft overigens de kaartjes voor de helft van de prijs voor deze wedstrijd. Geen slecht idee, mag MVV van mij voor de wedstrijd tegen NEC ook doen.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.