Nou, nog maar eens met de neus op de feiten gedrukt. 0 uit 2 en inmiddels 6 tegendoelpunten. Vanavond vijfentwintig minuten leuk meegedaan, daarna kansloos afgeserveerd.
De eerste helft begon MVV heel aardig. Na 45 minuten hadden wij 2 100% kansen alleen voor de keeper gehad en had De Graafschap geen enkele open kans gecreëerd. Toch stond het 0-2. En net als vorige week gaven we de goals weer veel te makkelijk weg. De 0-1 kwam uit de lucht vallen, maar werd ingeleid met Deusings die een vrije trap matig verwerkte. Daarna mocht die jongen van de Graafschap hemeltergend vrij inkoppen. Daarmee kwam een einde aan de felheid en vechtlust die MVV tot die tijd op de mat legde. De Graafschap kreeg het middenveld onder controle en heeft de rest van de wedstrijd met gemak uitgevoetbald. Met de 0-2 was de wedstrijd beslist. Ook hier zag de keeper niet goed uit.
De tweede helft begon met een vreemde wissel, ik ben vaak kritisch op Kostons maar vond hem zeker de eerste 25 minuten niet slecht spelen. Tegelijkertijd was de wissel illustratief voor onze mogelijkheden op dit moment. De tweede helft had verder ook schriftelijk afgedaan kunnen worden. De enige kansen die we gehad hebben kwamen voort uit een individuele actie (Schroyen) of puur geluk (Vlijter). De Graafschap deed verder niet veel meer, het kwaliteitsverschil was echt gigantisch. Pijnlijk.
Enfin en dus staan we na 2 wedstrijden op 0 punten. Gegeven de uitwedstrijd van volgende week zou het zomaar kunnen dat we 1 september laatste staan. De competitie duurt 38 wedstrijden en geen 3, maar dat zou natuurlijk een klote begin zijn. Paar losse opmerkingen:
- Bij binnenkomst id controle. Waarom echt? Misschien ervaren anderen dit anders, maar ik vind het een zeer ongastvrije ontvangst, die bovendien werkelijk helemaal nergens op slaat. Wie verzint dit? Komt dit uit de koker van de veiligheidsdriehoek?
- waar waren de opstellingen? Geen geprinte versie meer, begrijp ik uit het bericht in een ander topic, maar ook via de Twitter van MVV was alleen de opstelling van de Graafschap te zien (en ook eens met spelersnummers deels zichtbaar, zeer onprofessioneel en ik vraag me zelfs af of het niet in strijd is met de AVG, maar dat terzijde).
- Al genoeg over gezegd door anderen, maar Deusings gaat ons op deze manier punten kosten. Het is me overigens te makkelijk om alles bij de keeper te leggen. De hele defensie oogt onzeker, centraal dan. We hebben inmiddels 6 goals tegen gekregen en daarvan hadden er minstens 4 relatief makkelijk voorkomen kunnen worden. Mares en Shermar zijn fysiek te zwak, die Seuntjes domineerde hen totaal, en ook bleek vandaag weer dat zij enorm kwetsbaar zijn bij diepe ballen. En voetballend houdt het bij beiden ook niet over. Die Luxemburger ligt er 2 a 3 maanden uit. Tel daarbij op dat hij dan nog wedstrijdfit moet worden zonder tweede elftal en conclusie is dat we hem wellicht pas in 2020 gaan zien. Een ervarener keeper is nodig, maar eigenlijk is een extra centrale man ook bittere noodzaak, al zal dat financieel ongetwijfeld moeilijk worden.
- Bonifazi speelde een aardige wedstrijd. Probeerde ook aanvallend zijn steentje bij te dragen. Frenoy begon wat nerveus maar vond ik ook degelijk spelen.
- Tot de 0-1 vond ik ons heel leuk combineren, lekker de aanval zoeken en fel op de Graafschap jagen. Daarna lukte helemaal niks meer en bleek net als tegen Go Ahead dat we de echte kwaliteit missen om het een tegenstander van dit formaat moeilijk te maken. Zoals door anderen ook al aangeven, het was weer pijnlijk zichtbaar hoe ontzettend gebrekkig de voetballende kwaliteiten van een aantal spelers is. Zoveel mogelijke kansen worden bij voorbaat om zeep geholpen door slechte en slordige passes, het is echt om gek van te worden. Een wereld van verschil met de tegenstander van vanavond.
- Na de 0-1 hadden we eigenlijk kunnen ophouden. De kopjes gingen meteen hangen. De felheid, de agressie van de eerste 20 minuten was op het slag verdwenen. Wat is dat? En zoals hierboven al terecht opgemerkt, waar zijn de leiders in dit elftal die dit kunnen opvangen?
- Deom als verdedigende middenvelder zit potentie in. Kan met zijn techniek een heel nuttige verbindingsspeler worden. Helaas kwam hij naarmate de wedstrijd vorderde steeds minder in het stuk voor. Hielp ook niet dat zijn partner op het midden, Nys en daarna Shermaine beiden zeer matig speelden. Nys op 10 trouwens, nooit meer doen. Mist daar de snelheid en technische finesse voor. Zoals anderen al aangeven, waarom niet Holtby op 10 gezet en Vlijter als rechtsbuiten laten invallen (dat gezegd hebbende, die viel heel matig in)?
- Scheidsrechter Mulder floot weer net als altijd. Elk duel werd afgefloten, voor mijn gevoel vaak compleet random in het voordeel van ons of van de Graafschap. En zoals altijd komt dan overmijdelijk het moment dat hij vergeet te fluiten, wat meteen de woede van iedereen wekt. Ik begrijp oprecht niet wat de theorie is achter deze stijl van een wedstrijd leiden.
- als laatste, ook al door meerdere personen gezegd, maar desalniettemin het herhalen waard: genoten van de sfeer die vanaf de Angelside kwam en mooi eerbetoon in de 41e minuut.
Nouja, al met al, de conclusie is hetzelfde als vorige week en hetzelfde als wat iedereen zegt. Er moet kwaliteit bij. Eigenlijk in letterlijk elke linie. Zolang die niet komt zal het met deze ploeg behelpen blijven en wordt het rechterrijtje. Ik heb vertrouwen dat die versterkingen er ook zullen komen. Hopen dat dat zo snel mogelijk is, liefst voor komend weekend. Zo niet, dan wordt het volgende week tegen beter weten in hopen op een mazzeltje bij Jong PSV